A Google végét ígérte, ám közel egy év után szinte semmit sem tud letenni az asztalra az új, ChatGPT-vel felturbózott Bing keresőmotor, amelyet hiába próbál népszerűsíteni a Microsoft, egyszerűen nem tud magának stabil felhasználói bázist kialakítani – írta a Bloomberg.

New,York,City,,Usa,-,2023:,Closeup,View,Of,Microsoft's Bing
A Bing egy sor forradalmi funkció bevezetésével sem tud kitörni a Google árnyékából.
Fotó: Shutterstock

Amikor a Microsoft tavaly februárban bejelentette, hogy beépíti a ChatGPT mesterségesintelligencia- (MI) szoftvert a Bing nevű keresőmotorjába, a lépést sok elemző a vállalat „iPhone-pillanatának” nevezte, amely fenekestül felforgatja majd a keresőpiacot, és végre megdönti a Google évtizedes dominanciáját.

Az egész keresőkategória mostanában nagy változáson megy keresztül. A Bing egy piacvezető termékké vált, amely a felhasználók és a vállalatok számára is kiváló platformot fog jelenteni

– jelentette ki akkor Satya Nadella vezérigazgató. Majdnem egy évvel később már látható, hogy a forradalom elmaradt, és a Bing nem tudott kitörni a Google árnyékából.

Az új Bing – amely az OpenAI által kifejlesztet mesterséges intelligenciával működik – chatbotként kiválóan funkcionál, és személyi asszisztensként is jó munkát végez, ám ez nem volt több egy érdekes újdonságnál, és nem tudta megmozgatni az internetezők fantáziáját.

A Microsoft keresőmotorja a StatCounter adatelemző cég szerint 2023-ban a globális piac mindössze 3,4 százalékát tudta megszerezni, vagyis a ChatGPT beépítése és a többmilliárdos befektetés mindössze 1 százalékpontos növekedést eredményezett.

A Bing régóta küzd a relevanciáért, ám az évek során több gúnyt, mint elismerést kapott a Google alternatívájaként.

A 2009-es debütálása óta, többszöri névváltoztatás, újratervezés és rendszerszintű átalakítás után a népszerűsége folyamatosan csökkent: egy hónappal a generatív MI bevezetése előtt a SensorTower jelentése szerint 33 százalékkal kevesebben használták, mint egy évvel korábban.

Ismét fellángolt a keresőháború: a ChatGPT-vel felturbózott Bing lenyomhatja a Google-t

A Google húsz éve ül az internetes keresés trónján, a Bing még csak a közelébe férkőzni is képtelen volt.

A ChatGPT-kiegészítő legalább segített megfordítani ezt a zuhanást, és 2023 második negyedévében az amerikai aktív felhasználók száma több mint kétszeresére, 3,1 millióra nőtt, a felhasználók pedig összességében 84 százalékkal több időt töltenek a keresőmotoron, mint egy éve.

A lendület megtartása érdekében a Microsoft folyamatosan újabb és újabb MI-eszközökkel ruházza fel a Binget, többek között szöveg- és képgenerálási funkciót is kapott –, ez azonban egyelőre nem elég ahhoz, hogy jelentős teret tudjon nyerni a szektorban.

openai, chatgpt bing
A ChatGPT és más generatív MI-szoftverek alapjaiban fogják megváltoztatni az internetes keresést – vagy legalábbis a Microsoft és az Alphabet erre teszi a pénzét.
Fotó: Jonathan Raa / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Miközben a Bing csapata keményen dolgozik a keresőmotor tökéletesítésén, a Google gyorsan felzárkózott a saját MI-eszközeinek bevezetésével, s bár eddigi fejlesztéseik hemzsegtek a hibáktól, a piacon ez nem okozott nagyobb térvesztést.

A Google előnye óriási: a piac több mint 90 százalékát birtokolja, még az általában házon belüli fejlesztéseket kedvelő Apple hardverein is alapértelmezett keresőmotorrá vált, miközben a világ egyik legfelismerhetőbb szolgáltatása.

A keresőmotorok közti fegyverkezési versenyben mindkét vállalat a generatív mesterséges intelligenciákra fogad, mivel meg vannak győződve arról, hogy a technológia alapjaiban fogja megváltoztatni az internetet. Az eddigi minimális előretörések azonban egyértelművé teszik, hogy a Bingnek nem elég csak az MI bevezetése, ha valódi piaci részesedést akar szerezni.

A Google monopóliumára panaszkodik a Microsoft-vezér

A Google a keresés terén monopolhelyzetet vívott ki, és ezen a mesterséges intelligencia sem segít.