Az amerikai Moderna gyógyszergyártó hétfőn bejelentette, hogy az előzetes adatok alapján 2023-ban 6,7 milliárd dollárnyi koronavírus-vakcinát adtak el, ami meghaladja az egész évre vonatkozó előrejelzés alsó határát. A vállalat ezzel párhuzamosan megismételte, hogy 2025-re az értékesítések jelentős megnövelését tűzték ki célul – írta a Reuters.

Moderna,Inc,
A Moderna a gyenge kereslet mellett is jelentős részesedést szerzett az amerikai piacon.
Fotó: Shutterstock

Novemberben a Moderna még arra számított, hogy az eladásai a korábbi előrejelzésének az alsó határát, a 6 milliárd dollárt fogja csak elérni. A most közölt adat azonban tartalmazza a gyártó a globális oltóanyag-szövetségből (GAVI) származó 600 millió dolláros halasztott bevételeit is.

A koronavírus elleni oltások iránti kereslet 2021 óta – amikor a vakcinák először váltak elérhetővé – jelentősen visszaesett, azonban a vállalat abban bízik, hogy a trend hamarosan meg fog fordulni.

A Moderna még így is jelentős, 48 százalékos piaci részesedést szerzett az Egyesült Államokban más gyártókkal, többek között a rivális Pfizerrel szemben. A gyenge eladások azonban rányomták a bélyegüket a részvények teljesítményére, és tavaly közel 45 százalékkal csökkent a gyógyszergyártó árfolyama.

 

A vállalat továbbra is kitart a célkitűzése mellett, hogy 2026-ra nullszaldóssá váljon, és közölte, hogy továbbra is mintegy 4 milliárd dolláros forgalmat vár idén a Covid és a respiratorikus szinciciális vírus (RSV) elleni oltásokból.

Az RSV elleni oltás hatósági jóváhagyása az év első felében várható, és a Moderna arra számít, hogy 2024-ben a következő generációs, koronavírus és influenza elleni kombinált vakcináját is piacra tudja dobni.

A pandémia lecsengését jelzik a Moderna súlyos veszteségei

A Pfizer után újabb vakcinagyártó számolt be az értékesítés meredek visszaeséséről.