Az internetes áruházakból rendelt fast fashion divatcikkek mindent elsöprő sikere a világ vezető ruházati kiskereskedelmi láncait is próbára teszi. Különösen a Shein online áruház jelent az eladásaikra egyre nagyobb veszélyt, a kínai cég a Temuval karöltve elárasztotta a világot olcsó ruházati termékekkel, melyek jellemzően egy szezont bírnak ki, aztán mehetnek a kukába. 

Smartphone,In,The,Front,Pocket,Of,A,Jean,,On,The
A Shein a hiperalacsony áraival tarol az online ruházati piacon.
 Fotó: Shutterstock

A minőséggel arányos árra, az alacsony beszerzési költségekre, az egy terméken bezsebelhető szűk profitra és a közösségi marketingre alapozó üzletpolitika egyelőre masszív veszteséget okoz a kínaiaknak, ezt pedig a többnyire tőzsdén jegyzett, átlátható gazdálkodást folytató európai versenytársak nem engedhetik meg maguknak. 

Outletből Zara-klónt épített az Inditex                     

A globálisan a legnagyobb üzlethálózattal, mintegy hatezer egységgel rendelkező spanyol Inditex más utat választ: a Zara márkáról ismert óriásvállalat a Lefties bolthálózat fejlesztésével és online jelenlétének növelésével tereli magához a Shein portékáiban csalódott vásárlókat. 

Az egykor a Zara kifutott termékeinek diszkontáras eladásával foglalkozó Leftiesnél stratégiaváltást hajtottak végre, saját kollekcióikkal kimondottam a Z generációt (1997–2012-es korosztály) megcélozva. Ami nem jelenti azt, hogy mások számára ne kínálnának divatos ruhaneműt. 

Badalona,,Barcelona,,Spain,-,April,3,,2021.,Logo,And,Facade
A Lefties egyik áruháza Barcelonában. Fotó: Manuel Milan 

Az Inditex ügyel arra, hogy ne keveredjenek a dolgok: a Zara magas minőséget kínál, az utóbbi években a magas miatt folyamatosan emelkedő árakkal, stabil haszonkulcsokkal, míg a Lefties mindkét téren jóval alacsonyabbra teszi a mércét. Hétezer forintos farmerek, háromezerért elvihető ruhák, kétezer forintos kézitáskák jellemzik a gyorsan bővülő kínálatot.  

A Lefties immár 17 országban van jelen, az Ibériai-félszigettől Mexikón és Kataron át Törökországig és Romániáig terjedően. Boltjaikat nem viszik ki a város szélére, az idegen az Inditextől, inkább a nagy forgalmú bevásárlóközpontokban bérelnek helyet maguknak.

Ruházati cikkek vásárlóinak megoszlása
 

Egyelőre 135 üzletük van csak, de a lánc franchise-rendszerben működik, és ráfeküdtek az online értékesítésre is. Legfontosabb piacuk természetesen Spanyolország, ahol 25 üzlettel rendelkeznek. A Kantar piackutató becslései szerint 

a 2019-es 3,5 millióról tavalyra ötmillióra nőtt a náluk vásárlók száma, míg a Shein tavaly már 5,2 millió spanyol rendelést mutathatott fel.   

Azt nem tudni, hogy ebből mennyi bevételük származott, mert a Lefties számait nem különítik el a Zaráétól, ami logikus lépés és óvatosságra utal. Szakértők szerint majd akkor rukkolnak elő a bevételi adatokkal, amikor méretgazdaságossági és nyereségtermelési szempontból is „eladható” adatokkal tudnak befektetőik elé állni. Addig marad a homály.

Arany középút            

Arra viszont kínosan ügyelniük kell, hogy ne a saját vásárlói bázisukat kannibalizálják, ezzel versenytársaik malmára hajtva a vizet. Intő példa erre Portugália, ahol tavaly a Lefties üzleteiben 811 ezren, a Zaráéban csak 772 ezren vásároltak a Kantar becslései szerint.

A Lefties megjelenése számos feltörekvő piacon azt sugallja, hogy az Inditex általa olyan vásárlókat is megcéloz, akiknek a Zara árkategóriája túl magas, a Sheinnél viszont jobbat akarnak a pénzükért, és a különbözetet hajlandók is megadni

vélekedik Swetha Ramachandran, az Artemis Fund Managers londoni portfóliómenedzsere. Alapja Inditex-pakettel is rendelkezik, s a befektetői tájékoztatókon rendre megkérdezik a cégvezetéstől, hogy a Shein-jelenség milyen kockázatokkal fenyegeti az üzletmenetet, és mi a válaszuk rá. 

Influenszerekre bízzák a marketinget                  

Foglalkozniuk is kell vele, hiszen az amerikai tőzsdei bevezetését tervezgető Shein a Coresight Research szerint már a világ legnagyobb fast fashion kiskereskedőjének számít a maga 18 százalékosra becsült részesedésével.          

A Shein becslések szerint a globális fast fashion piac 18 százalékát uralja.
Fotó: AFP 

Közös a Sheinben és a Leftiesben, hogy marketingstratégiájukat főként a mikroinfluenszerekre alapozzák, nekik fizetnek, hogy csapjanak reklámot a boltnak. Ez olcsó, de hatékony megoldás, amit az Instagramon és a TikTokon is előszeretettel alkalmaznak.  

Az online szegmensben egyébként egyértelműen a Leftiesnek áll a zászló a spanyoloknál. A piacvezető Primarknak nincs online áruküldő szolgáltatása, a Shein pedig már nem győzi feladni a csomagokat, ráadásul a szállítási kapacitások sem képesek lépést tartani az igényekkel, ezért 10-12 napos várakozásra „kényszeríti” a megrendelőit.

Durvul a H&M és a Zara küzdelme        

Bezárja 91 spanyolországi áruházának több mint a negyedét, és ezzel együtt 588 dolgozójától is megválik a H&M svéd divatlánc, amely láthatóan nehezen bírja a versenyt az Inditexhez tartozó Zarával annak hazai pályáján.