
Luxusipar válsága: bajban az LVMH, letért a növekedési pályáról
Nem lehet túl büszke eddigi idei teljesítményére a luxusipar francia zászlóshajója, az LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton – legalábbis a korábbi évek felfutása után bekövetkezett visszaesés, a luxusipar válsága erre utal. A Bernard Arnault nevével fémjelzett csoport 2024 első kilenc hónapjában 60,753 milliárd eurós bevételt ért el, ami két százalékkal és másfél milliárd euróval marad el az egy évvel korábbi időszakban kimutatottól.

A Covid utáni években rendkívüli növekedést produkáló társaság a csökkenést a magas összehasonlítási alappal és a geopolitikai bizonytalanságokkal magyarázza, ugyanakkor a szerdán kiadott közleményében az irányítása alá eső termékkörök stabilitását emeli ki, noha a részletezés során kiderült, hogy a főbb csoportoknál a céghez már-már méltatlan, markáns mínuszok szerepelnek.
A Covid utáni fellendülést a luxusipar válsága követte
Ezt a befektetők is észrevették, amint azt a jelentés publikálását követő 4 százalékos árfolyamesés is igazolja. A cégcsoport az idén 17 százalékot veszített piaci értékéből, így Európa második legnagyobb tőzsdei vállalataként nem tudta csökkenteni hátrányát az Ozempic és Wegovy fogyasztószerekről ismertté vált dán Novo Nordiskkal szemben.
A legalább egy éve a konszolidációs körébe tartozó leányvállalatok árfolyamhatásoktól szűrt forgalmi adataival sem elégedetlen az LVMH, bár a teljesítményét alapjaiban meghatározó kínai piacról semmilyen konkrét említést nem tesz.
Ezzel nyitva hagyva a fő kérdést, miszerint a bőven 5 százalék alá süllyedt gazdasági növekedés közepette a luxuskiadásait is visszafogni kényszerülő kínai törzsvásárlói réteg passzivitása mennyire rontotta a forgalmat és rajta keresztül a profitkilátásokat.
A kínai stimulusból a luxusiparnak is csurranhat-cseppenhet
A most bejelentett kínai központi gazdaságösztönző lépések sem a luxuscikkek forgalmán keresztül éreztetik majd pozitív hatásukat, de egy-egy Louis Vuitton táska, Dior parfüm vagy TAG Heuer karóra megvásárlására azért lehetőséget adhatnak a könnyítések.
Európa és az Egyesült Államok „enyhe növekedést” könyvelhetett el a változatlan konszolidációs kört és árfolyamot tekintve, míg Japán továbbra is két számjegyű bevételnövekedésnél jár, igaz, ebből a jen gyengülése miatt sokat nem éreznek, hiszen a pozitív hatás a bevétel euróra váltásával kapásból mintegy 4 százalékkal erodálódik.
A konkrét számokat csak jövő januárban tudhatjuk meg, a cégcsoport most annyit közölt, hogy
a kínai turisták európai és japán vásárlásai egyre nőnek, felhúzva mindkét régió bevételi adatait.
Ez más cégekre, így az olasz Pradára is igaz.
A pezsgő Amerikában, a konyak Kínában szerepelt le
Tavaly a negyedik negyedévben 22 milliárd eurós forgalommal zárt az LVMH, 86 milliárd euróra felhúzva a teljes üzleti év bevételeit. Idén a stagnáláshoz is 25 milliárd eurós évzáró negyedév kellene, ami a sokat látott szakértők szerint sem elképzelhető.
Ami a főbb bevételi forrásokat illeti, a borok és szeszes italok üzletág 2024 első kilenc hónapjában 11 százalékos bevételcsökkenést könyvelhetett el, s csak 4,193 milliárd eurót hozott a konyhára.

Az otthoni pezsgőzgetéseknek a Coviddal vége szakadt, de még így is a 2019-es fogyasztási szint felett járnak. A Hennessy konyakot a kínai piacon már nem keresik annyira, cserébe viszont az Egyesült Államokban javultak – minimálisan – az értékesítései.
A francia borok és a brandyk kínai exportját alapjában veszélyezteti Peking azon lépése, hogy dömpingáras értékesítésükre hivatkozva büntetővámmal sújtaná őket – válaszul a kínai elektromos autókra kivetett uniós kiegészítő vámra. Ez hatalmas érvágást jelenthetne
- az LVMH,
- a Pernod Ricard
- és a Rémy Martin számára egyaránt.
A Beyoncé Knowles-Carter énekesnővel közös vállalkozásból egy új amerikai whisky, a Sir Davis született. Emellett stratégiai partnerséget jelentettek be a francia Bloommal, az alkoholmentes prémiumpezsgők piacvezetőjével is.
A Divatruházati és bőrtermékek kategóriájában 3 százalékos visszaesést és 29,922 milliárd eurós bevételt hozott az év első kilenc hónapja. És ebben benne van a Louis Vuitton és a Christian Dior kiemelkedő olimpiai szereplése, főként e két márka kapott figyelmet a nyári párizsi játékok főszponzoraként jeleskedő LVMH kínálatából.

A parfümök és kozmetikumok üzletágat 2 százalékos plusz és 6,148 milliárd eurós bevétel jellemezte. Itt is a Christian Dior vitte a prímet, az új Miss Dior Parfum bombasiker volt, ahogy jó húzásnak bizonyult Rihanna szerződtetése az ikonikus női parfüm, a J’adore új arcaként. Az LVMH a Guelain és a Givenchy teljesítményét emelte még ki.
A luxusórákra most kisebb a kereslet
Az óra-ékszer üzletág 5 százalékos mínuszban volt, és 7,536 milliárd euróval járult hozzá a csoport bevételeihez. Itt a Tiffany & Co.-t említik első helyen, amely ikonikus termékvonalakkal jelentkezett a globális „With Love, Since 1837” kampány keretében.
A többszörös Grammy-díjas amerikai énekes, rapper nevével fémjelzett új Tiffany Titan by Pharrell Williams kollekció is kivételesen jól szerepelt. Fontos esemény volt, hogy az LVMH tíz évre meghosszabbította együttműködését a Forma–1-gyel, és az olimpia érmeit is szállíthatta.

Az LVMH kiskereskedelmi üzletága tartotta a formáját, bevételeit egyetlen százalékkal, 12,559 milliárd euróra gyarapította.
Profitfigyelmeztetésre egyelőre nincs szükség
Az feltétlenül pozitív hír, hogy az LVMH életében a folyó negyedévben nem volt olyan fontosabb esemény vagy változás, amely jelentősen és negatív irányban módosíthatná a csoport pénzügyi tervét.
Magyarán a nyilvánosságra hozott adatok szerint mind a bevételre, mind a profitmarzsra és az adózott nyereségre vonatkozó előrejelzések tarthatók lesznek. Ne feledjük, hogy az ünnepi szezon, az ajándékozások évszaka még előttünk áll. Azaz
a jelenlegi bizonytalan gazdasági és geopolitikai környezetben az LVMH továbbra is bizakodó, ragaszkodik stratégiájához,
amely a portfólióját képező márkák „kívánatosságának”, vonzerejének folyamatos növelésére összpontosít, támaszkodva termékeinek hitelességére és minőségére, széles körű forgalmazási csatornáira és az azt támogató aktív háttérre.
Hozzáteszik, hogy az előbbiekre támaszkodva 2024-ben is megőrzik piacvezető pozíciójukat a luxuscikkek forgalmazásában, nem mintha az ágazat válságát elnézve azt bárki is veszélyeztetné mostanában.
Luxusipar: birtokon belülre került az LVMH a Monclerben
Újabb luxusipari összefonódás acélozza a hagyományosan erős francia–olasz tengelyt. Az LVMH és a Moncler egymásra talált, de a luxuskategóriájú pufidzsekijeivel világhírre szert tett olasz cég arra azért ügyelt, hogy a kormányrúd a kezében maradjon. Az LVMH akvizíciókkal igyekszik megtartani és növelni versenyképességét.




