Jócskán megkönnyítheti a BYD exporttevékenységét a kiépülőfélben lévő hajóflottája, melynek immár a harmadik eleme hagyhatta el a kikötőt – egyelőre üres gyomorral – szerdán Kantonban. A BYD Hefeire keresztelt óriás autószállító hajó gyakorlatilag már tavaly szeptemberben elkészült a China International Marine Containers (CIMC) leányvállalata, a CIMC Raffles kantoni hajógyárában, azóta az utolsó simításokat végezték a hajón, valamint a dokkban is kivitelezhető teszteléseket hajtották végre rajta.
A hajót akkor vízre bocsátották. A közeli hetekben a szakemberek és a hatóságok tüzetesen és élesben ellenőrzik az üzemszerű működéshez szükséges valamennyi feltételt, utána veheti majd fel első „utasait” a BYD Hefei. Arról nem tettek említést, hogy a hajó melyik relációban teljesít majd szolgálatot, és mikorra várható az első fuvar.
Sajtóhírek szerint a BYD Hefei első útja vélhetően Európába vezet majd, és ötezer autót visz vagy Brémába, vagy Rotterdamba. A BYD számára kulcskérdés, hogy a teljes gyártási volumenéhez képest jelenleg még elég alacsony exporthányadot drasztikusan és a lehető legrövidebb időn belül növelje, ellenkező esetben saját kapacitásait sem tudja kihasználni, ami a világ legnagyobb új generációs autógyártójaként roppant kínos lenne számára mind anyagilag, mind a presztízsét tekintve.
A Szegeden óriásgyárat építő BYD exportja egyébként szép lassan kezd egyenesbe jönni, de korántsem azzal a sebességgel, ami a korábbi céges nyilatkozatok alapján megfelelő lenne. Sőt. Igaz, ebben adminisztrációs akadályok is gátolják a BYD-et, elég a tavaly júliusban bevezetett és 2029 novemberéig hatályos uniós büntetővámokra gondolni, amelyekkel az állami támogatással megszerzett kínai versenyelőnyt akarja Brüsszel eltüntetni a villanyautóknál.
Jelenleg a BYD elektromos autóit 27 százalékos uniós vám terheli, de lehetne ez több is,
a kínai piacvezető állami járműgyártó, a SAIC például 45,3 százalékos teherrel szembesül, ha villanyautót akar az unió területén értékesíteni. Épp ezért át is helyezték a hangsúlyt a tölthető, azaz plugin hibridek európai exportjának felfuttatására, ezeket ugyanis csak a 10 százalékos alapvám terheli.
A BYD is ezt a példát fogja követni. A lényeg, hogy a cég fő piaca immár nem a kínai elektromosautó-áradattól büntetővámokkal védekező Európai Unió, hanem Latin-Amerika és Ázsia. Észak-Amerika nincs is a térképükön, ott ugyanis 100 százalékos vámmal szorítják ki őket az autópiacról.
Decemberben a termelés 11,2 százaléka, 57 154 autó ment exportra, ez éves összevetésben 58 százalékos előrelépést takar. A terv az, hogy a BYD termelésének a felét külföldön értékesítsék már 2030-ban. Ezt megkönnyítik az olyan külföldi gyárépítések, mint a szegedi, amelyekkel a régiós piacot kívánják helyben lefedni.
Addig is maradnak a hajók, melyekből összesen nyolc egyformát rendel a BYD még az évtized elején. A flotta első példányát, az éppen egy évvel ezelőtt szolgálatba állított BYD Explorer 1-et nem követi a kettes sorszámú, mivel ezt a hajót csak bérli a BYD, a többi viszont saját tulajdonú lesz.
A második hajó, a szintén a CIMC Raffles által megépített BYD Changzhou december elején teljesítette első útját, a többi átadásáról nem közölt információt a kínai társaság, de az eddig ütemet tartva félévenként várható a flotta gyarapodása. A BYD keze a névadásnál „maga felé hajlik”, ugyanis a hajók azon városok nevét viselik majd, ahol a vállalatnak gyártóbázisa van.
A BYD autószállító hajóinak a paraméterei a következők:
A kínaiak egyébként már a tengeri áruszállításra is vonatkozó, szigorodó kibocsátási szabályoknak is elébementek, az óriáshajóikat két fő üzemanyagtartállyal szerelik fel, ezeket cseppfolyós földgázzal (LNG) töltik meg, s ez lesz a hajót mozgásban tartó első számú energiaforrás.
A BYD óráshajói ugyanakkor dízelolajat is visznek magukkal, ha a gázzal bármilyen probléma adódna,
ne ragadjon a hajó az óceán közepén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.