
Harley-Davidson a célkeresztben: brutális vámok drágíthatják meg a legendás motorokat – a gyártó bosszút forral
Ha az Európai Unió beváltja fenyegetését, a Harley-Davidson motorok árai az egekbe szökhetnek a magas vámok miatt. Az amerikai márka azonban nem fogja csöndben végignézni, ahogy elveszíti második legnagyobb piacát – írta a The Wall Street Journal.

A Harley-Davidson sosem volt olcsó mulatság, de ha az Európai Unió áprilisban valóban bevezeti az 50 százalékos megtorló vámot, akkor a legendás motorok ára csillagászati magasságokba emelkedhet.
Ez különösen fájdalmas lehet a vállalat számára, hiszen Európa a második legnagyobb piaca.
- Például a Road Glide túramotor az Egyesült Államokban 28 ezer dollárról indul;
- míg Dániában az áfa és a luxusadó miatt már most 77 ezer dollárba kerül.
- Az új vámokkal az ár elérheti a 124 ezer dollárt – ez már a luxusautók ligája.
A Harley-Davidson régóta küzd a nemzetközi vámokkal és kereskedelmi korlátozásokkal. Az amerikai motorgyártó szerint méltánytalan, hogy miközben az USA mindössze 2,4 százalékos importvámot szab ki a külföldi motorokra, addig egyes országok, például Kína, India és Thaiföld, jóval magasabb tarifákkal sújtják az amerikai márkákat.
Jonathan Root, a Harley pénzügyi igazgatója szerint a cég nemcsak az EU vámjai miatt szenved, hanem más országok korlátozásai is versenyhátrányt okoznak. Eközben a Harley versenytársai, például a japán és európai gyártók, előnyös feltételekkel szállíthatják termékeiket az amerikai piacra.
A Harley-Davidson több vámháború veteránja
Az 1980-as években a Reagan-kormány védővámokat vezetett be az importált motorokra, ezzel megmentve a vállalatot a csődtől. Azonban a 2018-as globális kereskedelmi konfliktus során az EU egy 25 százalékos vámot szabott ki a Harley modelljeire, aminek költségeit a cég magára vállalta, sőt, egyes gyártási folyamatokat Thaiföldre helyezett át, hogy csökkentse a kiadásokat.
Az új, 50 százalékos vám még nagyobb csapás lehet, mivel a Harley már így is nehezen tartja magát Európában. A helyi piacot uraló japán és európai márkák, például a BMW, a Ducati és a Triumph, versenyképesebbek, és a szigorúbb környezetvédelmi előírások is háttérbe szorították az amerikai motorgyártót.
A Harley-Davidson az elmúlt években több stratégiai döntést is hozott, amelyek vegyes fogadtatásra találtak.
Az egyik legnagyobb vitát kiváltó lépés a Sportster modell megszüntetése volt, amely az európai eladások harmadát tette ki.
Az utódnak szánt Nightster ugyan korszerűbb és környezetbarátabb, de nem sikerült ugyanazt a vonzerőt elérnie. A cég 2021-ben bemutatta a Pan America modellt, egy kalandmotoros kategóriába sorolt gépet, amelyet kifejezetten az európai piacra szántak. S bár Európa az egyik legnagyobb kalandmotorpiac, a Harley ezen a területen sem tudott igazán áttörni.
Emellett az egyre szigorodó európai környezetvédelmi előírások miatt az új Harley-modellek már nem adják azt az ikonikus, mély, dübörgő hangot, amelyet a rajongók annyira szerettek. Egy német Harley-klub elnöke, Wolle Benz például azt mondta:
Ha egy 2025-ös modellt vásárolsz, azt fogod kérdezni: »Ez egyáltalán be van kapcsolva?«
A Harley-Davidson egyelőre nem döntötte el, hogyan reagál az esetleges új vámokra, de egy biztos: az európai piacon egyre nehezebb versenyben maradnia. A legendás amerikai márkának meg kell találnia a módját, hogy alkalmazkodjon a változó piaci környezethez, különben könnyen lehet, hogy Európában a Harley egyszerűen luxuscikké válik – vagy eltűnik a piacról.
A következő hónapok sorsdöntők lehetnek a vállalat számára. Ha az EU tényleg bevezeti az új vámokat, akkor a Harley-Davidson komoly kihívások elé nézhet, és lehet, hogy ezt az amerikai szabadságszimbólumot hamarosan csak a leggazdagabb európai motorosok engedhetik meg maguknak.
Brüsszel visszalő, célkeresztben a Kentucky whisky és a Harley-Davidson
A tagállamok zokon vették az acél- és alumíniumipar elleni támadást. Az EU most azt tervezi, hogy április 1-jétől több népszerű amerikai termékre, köztük a whiskyre és a motorkerékpárokra is magas vámokat vet ki.






