Ha az Európai Unió beváltja fenyegetését, a Harley-Davidson motorok árai az egekbe szökhetnek a magas vámok miatt. Az amerikai márka azonban nem fogja csöndben végignézni, ahogy elveszíti második legnagyobb piacát – írta a The Wall Street Journal.
A Harley-Davidson sosem volt olcsó mulatság, de ha az Európai Unió áprilisban valóban bevezeti az 50 százalékos megtorló vámot, akkor a legendás motorok ára csillagászati magasságokba emelkedhet.
Ez különösen fájdalmas lehet a vállalat számára, hiszen Európa a második legnagyobb piaca.
A Harley-Davidson régóta küzd a nemzetközi vámokkal és kereskedelmi korlátozásokkal. Az amerikai motorgyártó szerint méltánytalan, hogy miközben az USA mindössze 2,4 százalékos importvámot szab ki a külföldi motorokra, addig egyes országok, például Kína, India és Thaiföld, jóval magasabb tarifákkal sújtják az amerikai márkákat.
Jonathan Root, a Harley pénzügyi igazgatója szerint a cég nemcsak az EU vámjai miatt szenved, hanem más országok korlátozásai is versenyhátrányt okoznak. Eközben a Harley versenytársai, például a japán és európai gyártók, előnyös feltételekkel szállíthatják termékeiket az amerikai piacra.
Az 1980-as években a Reagan-kormány védővámokat vezetett be az importált motorokra, ezzel megmentve a vállalatot a csődtől. Azonban a 2018-as globális kereskedelmi konfliktus során az EU egy 25 százalékos vámot szabott ki a Harley modelljeire, aminek költségeit a cég magára vállalta, sőt, egyes gyártási folyamatokat Thaiföldre helyezett át, hogy csökkentse a kiadásokat.
Az új, 50 százalékos vám még nagyobb csapás lehet, mivel a Harley már így is nehezen tartja magát Európában. A helyi piacot uraló japán és európai márkák, például a BMW, a Ducati és a Triumph, versenyképesebbek, és a szigorúbb környezetvédelmi előírások is háttérbe szorították az amerikai motorgyártót.
A Harley-Davidson az elmúlt években több stratégiai döntést is hozott, amelyek vegyes fogadtatásra találtak.
Az egyik legnagyobb vitát kiváltó lépés a Sportster modell megszüntetése volt, amely az európai eladások harmadát tette ki.
Az utódnak szánt Nightster ugyan korszerűbb és környezetbarátabb, de nem sikerült ugyanazt a vonzerőt elérnie. A cég 2021-ben bemutatta a Pan America modellt, egy kalandmotoros kategóriába sorolt gépet, amelyet kifejezetten az európai piacra szántak. S bár Európa az egyik legnagyobb kalandmotorpiac, a Harley ezen a területen sem tudott igazán áttörni.
Emellett az egyre szigorodó európai környezetvédelmi előírások miatt az új Harley-modellek már nem adják azt az ikonikus, mély, dübörgő hangot, amelyet a rajongók annyira szerettek. Egy német Harley-klub elnöke, Wolle Benz például azt mondta:
Ha egy 2025-ös modellt vásárolsz, azt fogod kérdezni: »Ez egyáltalán be van kapcsolva?«
A Harley-Davidson egyelőre nem döntötte el, hogyan reagál az esetleges új vámokra, de egy biztos: az európai piacon egyre nehezebb versenyben maradnia. A legendás amerikai márkának meg kell találnia a módját, hogy alkalmazkodjon a változó piaci környezethez, különben könnyen lehet, hogy Európában a Harley egyszerűen luxuscikké válik – vagy eltűnik a piacról.
A következő hónapok sorsdöntők lehetnek a vállalat számára. Ha az EU tényleg bevezeti az új vámokat, akkor a Harley-Davidson komoly kihívások elé nézhet, és lehet, hogy ezt az amerikai szabadságszimbólumot hamarosan csak a leggazdagabb európai motorosok engedhetik meg maguknak.
Brüsszel visszalő, célkeresztben a Kentucky whisky és a Harley-Davidson
A tagállamok zokon vették az acél- és alumíniumipar elleni támadást. Az EU most azt tervezi, hogy április 1-jétől több népszerű amerikai termékre, köztük a whiskyre és a motorkerékpárokra is magas vámokat vet ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.