Az európai légitársaságok vezetői felszólították az Európai Uniót, hogy vonja vissza vagy enyhítse az éghajlatvédelmi politikáját, különösen a légi közlekedést érintő szigorú előírásokat – írta a Financial Times.
A Ryanair, a British Airwayst birtokló International Airlines Group (IAG), valamint a Lufthansa és az Air France-KLM vezetői közösen szorgalmazták az uniós szén-dioxid-árképzési szabályok felülvizsgálatát.
Véleményük szerint az EU-nak igazítania kellene szabályait az olcsóbb, globális normákhoz, hogy ne sérüljön az európai légitársaságok versenyképessége.
Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója szerint a jelenlegi szabályozás „gyors csökkentésre és felülvizsgálatra szorul”.
Ezzel összhangban a légitársaságok arra is kérik az EU-t, hogy lazítson azon az előíráson, amely kötelezi a repülőtereket fenntartható légi üzemanyag (SAF) biztosítására az induló járatok számára.
Brüsszel egyre nagyobb nyomás alatt áll, hogy lazítsa fenntarthatósági szabályozását, különösen az Egyesült Államokkal folytatott gazdasági verseny miatt. Az amerikai deregulációs törekvésekre reagálva az EU ipari szereplői attól tartanak, hogy hátrányba kerülhetnek a globális piacon.
A légitársaságok vezetői szerint a fenntartható üzemanyagokra vonatkozó uniós előírásokat is módosítani kellene. Jelenleg a légitársaságoknak
Az iparág szereplői azonban úgy vélik, hogy az SAF előállítása költséges, és nehezen elérhető, ezért a követelmények teljesítése súlyos gazdasági terhet róna rájuk.
Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója szerint a fenntartható üzemanyagok piacán tapasztalható hiányért az olajipari vállalatok is felelősek, mivel nem fektetnek be elegendő mértékben a megújuló alternatívák fejlesztésébe.
Ha nincs kínálat, nem lehet megvenni – ez egyszerű közgazdasági alaptétel
– nyilatkozta.
A légitársaságok a szén-dioxid-kibocsátás árazásának uniós rendszerét is összhangba hoznák a globális Corsia-rendszerrel, amely sokkal enyhébb előírásokat tartalmaz. Ezzel szemben egy 2021-es, eddig nyilvánosságra nem hozott uniós jelentés szerint a Corsia hatástalan és aláássa az EU éghajlatvédelmi célkitűzéseit.
Környezetvédelmi szervezetek szerint a légitársaságok kérése veszélyezteti az éghajlatvédelmi célokat. Diane Vitry, a Transport and Environment nevű szervezet légi közlekedési igazgatója úgy véli, hogy az iparág engedményekre törekszik, miközben az utasok egyre inkább a fenntartható utazás felé fordulnak. Az Európai Bizottság azonban kitart amellett, hogy az elfogadott SAF-célkitűzések reálisak és megvalósíthatók.
Spohr szerint mindeközben a hidrogénalapú repülőgép-fejlesztések is háttérbe szorulnak, és az iparág szereplői egyre inkább visszatérnek a hagyományos fosszilis tüzelőanyagokhoz.
„Tartozunk a közönségnek egy őszinte vitával arról, hogy milyen valós lehetőségek állnak rendelkezésre a szén-dioxid-mentesítésre” – tette hozzá a Lufthansa vezérigazgatója.
A Wizz Air, a Ryanair és még 18 légitársaság ellen indítanak eljárást az unióban
Úgynevezett „zöldre festés” miatt húsz légitársaság ellen indítanak eljárást az Európai Unióban. Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) szerint a légitársaságok csaltak a szén-dioxid-kibocsátási adatokkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.