Lesújtóan hat a kannabisz legalizálása a közutak biztonságára: a kanadai Ontarióban, ahol 2018-ban legalizálták a marihuánát, 2010 és 2021 között elképesztő 475 százalékkal nőtt a szer hatása alatt állókhoz köthető, autóbaleset eredetű kórházi látogatások száma, a szakértők szerint pedig a valós növekedés ennél akár magasabb is lehet, mivel az útszéli rendőrségi tesztek, melyek az alkoholt már egyetlen leheletből kimutatják, a füvet sokszor nem, vagy csak rossz hatékonysággal képesek jelezni.
A kanadai példa pedig messze nem az egyetlen ebben a témában: az amerikai legalizációt követően államonként átlagosan tíz százalékkal nőtt meg a kannabisszal kapcsolatos halálos közúti balesetek száma, de Kaliforniában például 14, Oregonban pedig 22 százalékos volt a növekedés egyetlen éven belül. Amerikában ezen felül 2018-ban már elmondható volt, hogy
minden ötödik halálos közúti baleset marihuána használatához volt köthető.
A szakértők számításai szerint ez azt jelenti, hogy évente több mint ezer amerikai olyan balesetekben veszti életét, melyben legalább az egyik fél fogyasztott füvet, mielőtt a volánhoz ült. A kutatások a kannabisz vezetésre gyakorolt hatását vizsgálva kimutatták, hogy ha valaki a szer fogyasztását követően másfél órával ül csak a volán mögé, ugyanolyan rosszan teljesít a vezetéssel kapcsolatos teszteken, mintha csak 30 percet várt volna a szívást követően.
A kutatók szakvéleménye szerint a marihuána fogyasztását követően legalább négy órát kellene várnia a sofőröknek, hogy normálisan tudják irányítani járműveiket, de egyesek szerint inkább a 8-12 óra lenne az ideális türelmi idő.
Mától legális a marihuána Németországban, kannabiszklubok alakulhatnakÁprilis 1-jén hatályba lépett a kannabisz „ellenőrzött legalizálását” célzó törvény Németországban. A jogszabály szerint a 18 éven felüliek 25 grammot birtokolhatnak saját fogyasztásra. |
A szakértők szerint a helyzet ugyanakkor távolról sem kilátástalan: véleményük szerint ha az alkoholos befolyásoltság alatti vezetés elleni fellépéshez hasonló mértékű kormányzati kampány indulna a füvező sofőrök ellen is, az nagyban javíthatná ezeket a lesújtó statisztikákat, ahogy az út menti tesztek hatékonyságának javítására adott fejlesztési támogatások növelése is sokat tudna tenni az ügy érdekében.