Pár éve a streamingplatformok még azzal az ígérettel csábították az előfizetőket, hogy a pénzükért cserébe hirdetések és reklámok nélkül élvezhetik a végtelennek tűnő filmes és sorozatos könyvtárakat. A kora streamingkampányok (mint például, amikor a Netflix elterjedt) azt terjesztették, hogy a regisztrációval és az akkor még nevetséges előfizetési árakkal maguk mögött hagyhatják az idegesítő reklámok világát. Tíz évvel később ez már csak álomnak tűnik: az előfizetések drágultak, a reklámok pedig megtalálták útjukat a streaming világába is.
![FRA-ILLUSTRATION-STREAMINGstreaming, streaming](https://cdn.vg.hu/2024/05/JObyo_WXbPJAZ6qlt4LGWLwq4wapwvm31QBxJ0vkA8E/fit/1024/682/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzEzYjUwYWQ2NTVkNjQ4ZWI4YWRkMTBiZjUzNjI5NmRk.jpg)
A Netflix elindította a streamingőrületet, melyet sorra követett
- az HBO Go (most már Max),
- az Amazon Prime Video,
- a Disney+,
- a SkyShowtime,
- az Apple TV+
és még sokan mások, a reklámmentesség viszont nem tartott sokáig. A Netflix még 2022-ben jelentette be a reklámokkal teletűzdelt előfizetését, példáját pedig nem sokkal később a Disney+ is követte, a SkyShowtime pedig idén április végén vezette be hazánkban is ezt az előfizetési modellt.
Fontos megjegyezni, hogy itthon sem a Netflix, sem pedig a Disney+ vagy a Max hirdetéses előfizetése nem érhető el.
A reklámokkal rendelkező előfizetések esetében általánosan 30 és 60 másodperces hirdetésszünetekkel lehet számolni, cserébe viszont valamivel olcsóbbak ezek a csomagok, ám a folyamatosan növekvő árak tekintetében lassan elenyésző lesz a különbség – írja a The New York Times.
Az Apple dollármilliárdokat költ filmekre, mégsem nézi őket senkiAz elmúlt években az Apple megpróbált felzárkózni a streaming világában, de egyelőre nem sikerült kiemelkedő számokat produkálnia. Kritikailag elismert tartalmait nagyon kevesen nézik, az Apple viszont ontja a pénzt az újabb filmek és sorozatok gyártásába. Ez hosszú távon nem lesz jövedelmező. |
Az amerikai műsorvezető, Seth Meyers a hónapban felidézte, hogy korábban valóban minden streamingplatform azzal érvelt, hogy elhozzák a reklámok nélküli világot, most pedig „A sógun minden epizódját megszakítja a »Whopper, Whopper, Double Whopper!«” – mondta a műsorvezető.
A reklámmentes streaming egyetlen hibája
Az elmúlt évtized arról szólt, hogy a különböző streamingszolgáltatások a nézettségi rekordokért versenyeztek és az előfizetők számát tartották a legfontosabbnak.
Egy probléma adódott csak: a profit vagy legalábbis annak a hiánya.
A fenntartó cégek ugyanis elkezdtek kivérezni a felhalmozott, drága tartalmak miatt, melyeknek a beszerzési vagy gyártási költségeit már nem hozták vissza az előfizetések. Gondolhatnánk, hogy nincs megfelelőbb cég egy streamingplatform elindítására, mint a Disney, viszont, ami hibát el lehetett követni, azt mind elkövették. A sorozatos rossz döntések miatt a megkésve elindított streamingszolgáltatás amilyen gyorsan fellendült, olyan hamar húzta a mélybe az egész céget.
A különböző szolgáltatók elkezdtek csomagokat kínálni és hosszabb, régebbi közönségkedvenc sorozatokat felvásárolni, hogy minél kevesebben nyomjanak a „leiratkozás” gombra. A bevétel növelése érdekében pedig felkarolták a reklámokat. Ahogy már említve volt, a reklámokkal megtűzdelt csomag csak egy opció:
a klasszikus ajánlatok még mindig léteznek, csak az elmúlt években lassan annyiszor emelkedett az áruk, hogy már meg sem lehet számolni.
Arról pedig szó sincs, hogy a szolgáltatók törölnék a reklámmentes csomagokat, a folyamatos áremelés miatt viszont egyre több előfizető hagy fel az online film és sorozatok nézésével. Az viszont nem kizárt, hogy a jövőben több reklámokkal megtűzdelt csomag érkezhet, melyekben a reklámok mennyisége és szintén a minőség lesz a különbség. Ehhez viszont megfelelő ár-érték arányt kell találni, különben az előfizetőknek hamar elegük lesz.
A hazánkban legújabban elindult streamingszolgáltatás a Max, mely az HBO Maxot váltotta fel május 21-én. A Max legnagyobb újdonsága, hogy már elérhetővé teszi a Discovery tartalmait is, valamint a nyári olimpiát is itt nézhetjük majd plusz költségek nélkül, ugyanis a Maxon elérhető egy kiegészítő sportcsomag is, ez viszont nem fog kelleni az olimpia nézéséhez.