
Idén 50 éves a világ leghíresebb asztali szerepjátéka, a Dungeons & Dragons
„Sötét, viharos éjszaka volt a Keleti Parton. Az erdő szélén magányosan álló rönkház zsalugátereit csapkodja a szél, miközben a nagy szemű esőcseppek az ereszen kopognak. A keresztúti tavernában egy kőből rakott tűzhely szolgáltatja a meleget, miközben a fazékban ragu rotyog. A csapos unottan törölgeti a kopott bádogkorsókat a pultja mellett. A vendégeknek fenntartott három asztal közül csak egyetlen körül ül egy szedett-vetett társaság. Váratlanul mennydörgés rázza meg a fogadót, miközben az ajtó kicsapódik, és egy idegen lép be rajta…”

Akár a fenti sorokkal is kezdődhetne egy izgalmas kaland a Dungeons & Dragons (D&D) világában. Idén 50 éves a világ leghíresebb asztali szerepjátéka, amely a fantasy műfajt és a társasjátékozást egyaránt megváltoztatta.
A D&D egy asztali szerepjáték, ami azt jelenti, hogy a játékosok megálmodnak maguknak egy karaktert, akit a játékban megszemélyesítenek. Csak a képzelet szab határt a kalandban részt vevő hősöknek: egy csupa izom barbár, aki észérvek helyett hatalmas fejszéjével oldja meg a problémákat? Vagy egy több száz éves varázsló, aki mágikus szavakkal és bűbájokkal gyűri le az akadályokat? A D&D-ben nincs lehetetlen, és ez a végtelen szabadság tette világszerte ennyire híressé a játékot.
A D&D idén ünnepli 50. születésnapját.
A játékot 1974-ben alkotta meg Ernest Gary Gygax és David Arneson amerikai játéktervező. A játék korai verzióit Gary pincéjében rakták össze, és a gyerekeikkel játszva csiszolgatták a játékszabályokat. Az első ezer darab D&D ebben a pincében készült, és rendkívül jól fogyott a tervezők közvetlen környezetében.
Ez a világ tíz legdrágább társasjátékaA játékiparban az elmúlt években az egyik legnépszerűbb termék a társasjáték volt. A gondolkodásban, mechanikában és kreativitásban jócskán megújult társasjátékos világ a legókészletek legerősebb vetélytársává vált a játékboltok polcain. Itt van a világ tíz legdrágább társasjátéka. |
1975-ben a The Games Workshop hobbijátékbolt tulajdonosai, Ian Livingstone, Steve Jackson és Jon Peake hallottak a tengerentúlon egyre népszerűbb játékról, és vagyonokat költöttek rá, hogy hat példányt át tudjanak hozni az óceánon. Később a D&D két alkotója hároméves kizárólagos forgalmazási jogot adott a The Games Workshop számára, hogy értékesíthessék a játékot Európában.
1977-ben a D&D két verzióban került a boltok polcaira Európában, a kezdőbarát, sima Dungeons & Dragons és a sokkal több szabállyal dolgozó Advanced D&D formájában. 2000-ben a két változatot egybedolgozták, ez lett a D&D 3. kiadása. Ekkor jelent meg a játékban a 20 oldalú dobókocka rendszere (D20), ami azóta is ikonikus kelléke a Dungeons & Dragonsnak. Ennek lényege, hogy a játékban vannak olyan akadályok, amelyeket a játékos karaktere nem biztos, hogy meg tud csinálni. Például szembetalálja magát egy zárt ajtóval, amelyet megpróbál berúgni. A dobókockával (D20) legalább 15-öt kell dobnia ahhoz, hogy a próbálkozás sikerrel járjon. Ez a bizonytalan tényező, a kiszámíthatatlanság sava-borsa a játéknak.
2014 óta a D&D 5. kiadása van forgalomban, amely a legnépszerűbb az összes közül.
A játék az elmúlt 50 évben legalább 50 millió példányban fogyott, természetesen rengeteg kiegészítő és egyéb kellék készült hozzá.
Jogi problémák, vallási üldözés és botrányok
Ötven év alatt a D&D-nek kijutott a jóból és a rosszból egyaránt. A kezdeti években például több szerzői jogi per is indult a játék ellen, miszerint az alkotók más művekből lopták az ötleteket a szerepjátékhoz. A leggyakoribb probléma a J. R. R. Tolkien-hagyatékkal volt, hiszen a D&D-ben a kezdetektől megjelentek a tündék, törpök, hobbitok, akárcsak a világhírű író műveiben. Sok pereskedés után például a bíróság mondta ki, hogy a hobbitok Tolkien szellemi termékének számítanak, a fantázialényeket az író találta ki, így a D&D nem használhatja őket. Ezt követően kerültek be a szerepjátékba a halflingok, ami szabad fordításban félszerzetet jelent. A bírói döntések szerint a tündék vagy a sárkányok nem tekinthetők Tolkien saját alkotásainak, így ezek a lényeg megmaradhattak a D&D-ben.
Az 1980-as években a szülőkkel kellett szembenéznie a D&D-közösségnek. Vallási csoportok felbujtására elkezdett terjedni annak a híre, hogy a D&D valójában sátánista szekták eszköze, akik ezen a játékon keresztül akarják megrontani a fiatalokat. A felnőttek számára, akik annyit láttak, hogy gyermekeik félhomályos szobákban összegyűlve, számukra érthetetlen szavakat ismételgetnek, sokszor még házilag készített jelmezekbe is bújnak, könnyen hihetők voltak ezek a rémtörténetek, így sok helyen kerültek a szemétbe a D&D-könyvek.
A D&D-nek végül sikerült túlélnie a megbélyegzést, és mára az egyik leghíresebb társasjátéknak számít. A népszerűségét főleg a Stranger Things sorozat futtatta fel, amelyben a főszereplők az első évadban D&D-t játszanak.
A Dungeons & Dragons több videójátékos feldolgozást kapott, készültek élő szereplős és animációs sorozatok a témában, 2023-ban pedig egy hollywoodi nagyjátékfilm is készült belőle.
Ajánlott videók
