Közélet

Oroszországnak a nyakán ragadhat a gabonája a rejtett nyugati szankciók miatt

A szállítási és biztosítási költségek növekedése miatt Oroszország gondokkal néz szembe a mezőgazdasági termékeinek az exportját illetően. A fekete-tengeri gabonamegállapodás felmondása óta az agrártermékek szállítása annyira megdrágult, hogy az már veszteséges lenne Moszkva számára. Eközben a világ várja a kieső ukrán gabona pótlását.

Moszkva nehézségekbe ütközik a gabonatermékeinek exportját illetően. A hajóhiány, a biztosítási költségek növekedése, illetve a Nyugat nem hivatalos embargója miatt Oroszország nyakán marad a gabonája egy jelentős része – írta meg a Reuters.

STAVROPOL, RUSSIA - JULY 16: Farmers use harvesting vehicles to harvest grain in Stavropol Krai, one of Russia's most important agricultural lands is seen in Stavropol, Russia on July 16, 2023. Kremlin's spokesman Dmitriy Peskov said: "Grain corridor deal, signed between Turkiye, the UN, Russia, and Ukraine on July 22, is suspended and practically ended. Russia will immediately return to the grain deal as soon as the relevant conditions are implemented." Denis Abramov / Anadolu Agency (Photo by Denis Abramov / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Fotó: Denis Abramov / AFP

Az orosz gabonaexportőrök szakszervezetének vezetője szerint rejtett szankciók sújtják az országot. Eduard Zerninre szerint a jelenlegi helyzetben a szállítási és biztosítási költségek annyira megnőttek, hogy Moszkva nem tudja jövedelmezően eladni az agrártermékeket. Bár a nyugati országok hivatalosan nem vetettek ki szankciókat az orosz mezőgazdasági termékekre, de az orosz bankokra és magánszemélyekre kivetett korlátozások hozzájárulnak a költségek növekedéséhez.

A Kyiv Independent emellett azt írta, hogy Oroszország kereskedelmi hajókat is nehezen talál azóta, hogy kilépett a fekete-tengeri gabonamegállapodásból. A paktum értelmében Oroszország a háború ellenére biztosított egy védett kereskedelmi vonalat a tengeren, amelyen keresztül Ukrajna elszállíthatta a mezőgazdasági termékeit. A megállapodás megszűnése után Ukrajna a tengeren az ukrán partokat megközelítő hajók elleni támadásokra figyelmeztetett, illetve Oroszország is folyamatosan lövi az ukrán tengeri infrastruktúrát. Az Egyesült Államok, illetve Nagy-Britannia arra figyelmeztetett, hogy éppen Moszkva lehet az, aki polgári hajókra is csapást mér a tengeren.

A Fekete-tengeren történő hajózás jelenleg annyira kockázatos, hogy a biztosítási költségek a sokszorosukra nőttek.

Emiatt az orosz mezőgazdasági minisztérium arra számít, hogy a 2023–2024-es szezonban a gabonaexportjuk nagyjából 8 százalékkal eshet vissza.

Az orosz minisztérium decemberben 61 új teherhajó építését jelentette be, miután több nemzetközi szállítócég is megtagadta velük az együttműködést.

Oroszország július 17-én egyoldalúan felmondta a fekete-tengeri gabonaegyezményt.

Kínának is betesz a fekete-tengeri gabonamegállapodás megszűnése

A gabonaegyezmény összeomlása árt a kínai gazdaságnak, de Peking a geopolitikára koncentrál, és a megállapodás miatti veszteségeit máshonnan, köztük Oroszországból származó mezőgazdasági termékek importjával kompenzálja.

Ukrajna gabonaexportja létfontosságú a világ élelmiszer-ellátása szempontjából. A teljes körű invázió előtt Ukrajna volt az ötödik legnagyobb búzaexportőr a világon. Az ENSZ szerint a gabonamegállapodás közel 33 millió tonna élelmiszer exportálását tette lehetővé Ukrajna kikötőin keresztül.

Júliusban Vlagyimir Putyin orosz elnök az Afrika–Oroszország-csúcstalálkozón arról beszélt, hogy országa kész kiváltani az ukrán gabonát a kontinensen. Ehhez Recep Tayyip Erdogan török elnök támogatását is kérte.

 

gabonaegyezmény Ukrajna Oroszország
Kapcsolódó cikkek