
Napokon belül elszabadulhat a pokol: szavaztat az EU a kínai autóvámról
Nem csak az évtizedünk egyik legfontosabb európai gazdasági kérdéséről van szó, az autóvásárlókat és az autóiparban alkalmazottakat közvetlenül is érintheti, kiveti-e az Európai Unió a tervezett irgalmatlan vámot a kínai elektromos autókra (EV-kre). Ebben az ügyben nagyon fontos fejlemény várható a közeljövőben: kiderült, hogy Brüsszel október 4-én megszavaztatja az uniós tagállamokat a kérdésről. Márpedig azt már tudjuk, hogy vannak komoly ellenzők.

A hírt a Bloomberg hírügynökség tette közzé szombaton, az ügyre rálátó, meg nem nevezett forrásokra hivatkozva. A tervezett vám akár a 45 százalékos mértéket is elérheti, ami erőteljesen megdrágítaná az unióba behozott kínai elektromos járműveket, az elképzelés szerint enyhítve az ezer sebből vérző európai autóipar problémáit.
A javasolt intézkedések tervezetét megkapták a tagállamok a források szerint. A szavazás a korábban elképzelthez képest némi késedelemmel valósul meg, miután az utolsó pillanatokban is folytak a tárgyalások a kínaiakkal. Ezek folytatódhatnak akkor is, ha a vámot kivetik, bár azt nem tudni, mikor – írja a hírügynökség.
A vám a kínai EV-kre életbe lép, ha nem szavazza le minősített többség
Az Európai Bizottság azzal indokolta a vámok kivetését, hogy az európai autógyártókat indokolhatatlanul hátrányos helyzetbe hozzák a kínai versenytársaknak juttatott állami támogatások. A kínaiak tagadják, hogy tisztességtelenül járnának el, és azzal fenyegették meg az uniót, hogy válaszlépésként maguk is kivethetnek vámokat olyan európai importcikkekre, mint a tejtermékek, a brandy, a disznóhús vagy a nagy motorral felszerelt autók.
Az új európai tarifákat a már létező 10 százalékos vámra tennék rá, és a terv novembertől életbe is lép, kivéve ha minősített többség – 15 tagállam, vagy az uniós népesség 65 százalékát képviselő országok – leszavazzák.
Brüsszelben magabiztosak, hogy ez nem történik meg, de ha igazuk van, politikai összecsapásra bőven sor kerülhet az ügyben. Ezúttal nem Magyarország a frontország, bár az európai autóipar várható fejlődésében hazánk a várakozások szerint főszerepet játszik majd. Magyarország tartja kezében jelenleg az EU-elnökséget, fő prioritásként kezelve az európai versenyképesség ügyét.
Németország és Spanyolország ellenzi, kereskedelmi háború kirobbanása a veszély
A drasztikus lépésnek komoly ellenző vannak, és nem kis államok. Az európai autóipari problémák góca Németország, de ők nem csak autókkal kereskedik keleti irányban, és Berlin kereskedelmi háború kirobbanásától tart. Ugyanez a spanyolok aggálya is.
Nem vagyok a kiegyenlítő vámok nagy híve mert ez valószínűleg ellenintézkedésekhez vezet, vámvitába sodorva bennünket, talán kereskedelmi háborúba, Kínával
– óvott hétfőn Robert Habeck német gazdasági miniszter, hozzátéve, hogy olyan politikai megoldáson dolgozik, amivel elkerülhető a kereskedelmi háború kirobbanása.
Az EU és Kína közt egy olyan kiegyenlítő megoldásról folytak a tárgyalások, amely az árakat és az exportmennyiségeket kontrollálná a vámkivetés helyett. Az EU eleddig elutasította Kína javaslatait, az Európai Bizottság a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályaira hivatkozik és azt követeli, hogy a megoldás kezelje a kínai támogatások ügyét és tegye lehetővé az unió számára, hogy ennek a megvalósulását ellenőrizhesse is.
A vámterv ellenzői szerint – köztük német autóipari szereplőkkel – akkora tarifát nem sikerül kivetni, ami megállítja a kínai autók terjedését, az intézkedés csak az árakat fogja megemelni és a kínálatot csökkenti.
A kérdés belpolitikai szempontból rendkívül bonyolult Európában.
- Az autóipar rengeteg embert foglalkoztat közvetlenül, vagy beszállítókon keresztül.
- Németországban az egy év múlva esedékes választásokhoz közeledve botladozó baloldali kormánykoalíciót támadják az elbocsátásokért
- Európa-szerte óriási a nyomás, hogy ne siettessék a klímacélok elérése érdekében sem az átállást az elektromos járművekre.



