Kína már nem olyan vonzó célpont a befektetők számára, mint régen, és egyre több nyugati vállalat fontolja meg a gyártókapacitások áthelyezését, ebben pedig a kínai partnerek nyújthatnak segítséget – írta a Reuters.

Female engineer inspecting wafer chip in dust-free laboratory, china, chip
Fotó: Getty Images

A zéró-Covid-politika és annak bukása, az emelkedő munkaköltségek, az amerikai vámok, valamint az emberi jogi problémák és a kiszámíthatatlan, gyakran ellenséges kormányzás is megnehezíti a jövőbeli kínai befektetéseket. Arról nem is beszélve, hogy a labilis tajvani helyzetből akár komoly szankciók is születhetnek.

A keleti nagyhatalom sok fejfájást okoz a nyugati vállalatok vezetőinek, de felborítani a kiépített ellátási láncokat és nemet mondani 1,4 milliárd ember vásárlóerejére nem könnyű döntés.

A jó hír az, hogy a dilemma nem igényel drasztikus lépéseket az európai és amerikai vezetőktől, mivel a helyi kínai partnereik is az áttelepülést fontolgatják, amivel az ország felhalmozódó problémái megkerülhetők és a piaca is nyitva marad.

A Kínával folytatott több évtizedes gazdasági együttműködés kényelmes és olcsó volt a befektetők számára, emiatt az ellátási láncok csak felületesen lettek biztosítva. A nyugati vállalatok kínai működése túlnyomórészt a helyi beszállítókra támaszkodik, ahelyett, hogy saját tevékenységet folytatnának helyben, vagy más külföldi cégekkel üzletelnének. A Tesla egyik vezetője például augusztusban nyilvánosságra hozta, hogy a vállalat sanghaji gyárát 95 százalékban a hazai beszállítók látják el.

Ennek azonban jókora hátrányai vannak, amelyek a világjárvány, valamint az azt követő zéró-Covid-politika idején is tapasztalhatók voltak, amikor a beszűkült ellátási láncok hirtelen leálltak. A nyugati vállalatok emiatt már nem bíznak Kínában, de a költözködés tetemes költségekkel jár, és nem mindenki számára elérhető.

Tesla buys land for its China Gigafactory --FILE--A Tesla Model X electric car is displayed during the Shanghai Pudong International Automotive Exhibition 2018 in Shanghai, China, 28 September 2018.U.S. electric car company Tesla said it signed an agreement with China's Shanghai municipal government for its first overseas Gigafactory, local media reported on Wednesday (17 October 2018). On Chinese social media, the EV-maker confirmed the purchase of land, complete with pictures from the signing ceremony of the "land transfer agreement." According to the agreement, Tesla purchased a tract of land measuring 864,885 square meters. Though Tesla didn't reveal the price, the website of Shanghai Land Market showed the original starting price of the land for sale was 973 million yuan (about 141 million U.S. dollars). Securing the site is an important milestone for what will be the company's "next advanced, sustainably developed manufacturing site," said Robin Ren, Tesla's vice president of worldwide sales. "Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy not only through all-electric vehicles, but also scalable clean energy generation and storage products," Ren said. The U.S. carmaker said it was accelerating the construction of Tesla's Shanghai plant - Tesla Shanghai Gigafactory 3 - taking cues from the lessons learned in the United States. Tesla signed an agreement with Shanghai municipal government in July to build a factory with a planned annual capacity of 500,000 electric cars. The company is the first to benefit from a new policy allowing foreign carmakers to set up wholly-owned subsidiaries in China. (Photo by dycj / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
A Giga Shanghai, a Tesla első kínai gyára. Fotó: AFP

A kínai partnerek azonban ebben is segíteni tudnak – új gyártási helyszínek keresésével, saját befektetéssel és a piaci szerepük megtartásával komoly sikereket érhetnek el, miközben fájdalommentes kiutat kínálhatnak a nyugati cégcsoportoknak.

A mobil-, számítógép- és elektromosjármű-ágazatban tevékenykedő kínai vállalatok egyre inkább arra törekszenek, hogy olcsóbb és barátságosabb piacokon folytassák tevékenységüket. A külföldön megnyitott gyárak biztosítást nyújtanak arra, hogy a kínai partnerek még akkor is képesek az együttműködésre, ha a nyugati cégek az ország elhagyása mellett döntenének. A vállalatok szempontjából ez egy egyszerű módja annak, hogy áttelepüljenek anélkül, hogy a semmiből építenék újra az ellátási láncot, és új gyártót sem kell keresniük.

A kínai befektetők számára Vietnám és Magyarország mellett Mexikó is egyre népszerűbb célpont, ahová az Egyesült Államokkal kötött kereskedelmi egyezmény vámmentes exportot tesz lehetővé. Szeptember óta legalább 25, a Teslának alkatrészt szállító kínai gyártó tervezi, hogy Mexikóban fektet be. Ezek közé tartozik a JL Mag Rare-Earth, amely jelenleg is százmillió dollárt fektet be egy újrahasznosító üzembe, amely mágneseket gyárt fémhulladékból.

HEFEI, CHINA - FEBRUARY 18: Employees work on the production line of solar panel at a factory of Anhui Daheng Energy Technology Co., Ltd on February 18, 2021 in Hefei, Anhui Province of China. (Photo by )
Fotó: Zhao Ming / VCG via Getty Images

„Kína nagyobb erőfeszítést fog tenni a külföldi tőke vonzására és felhasználására, valamint a piac kiszélesítésére” – olvasható a Kommunista Párt vezetői által december 15. és 16. között tartott éves központi gazdasági munkakonferencia összefoglalójában, amelyen az ország 2023-as gazdasági prioritásait vitatták meg. A meglévő gazdasági érdekek és Peking megújult törekvése a külföldi befektetések vonzására egyaránt a helyben maradás mellett szólt. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet szerint 2022 első fél évében a közvetlen külföldi befektetések 16 százaléka még mindig Kínába áramlott.

Azonban van rá esély, hogy Peking hajlandó lesz beállni a kitelepítési trendek mögé. A legnagyobb kínai vállalatok a századforduló után arra lettek ösztönözve a kormányzat által, hogy kezdjenek el külföldön terjeszkedni, azonban ez hirtelen leállt, amikor a tisztviselők aggódni kezdtek a nyugati tőkemenekülés miatt. Ennek jelenleg is nagy a kockázata.

De ha a kínai beszállítók most elkezdik fellendíteni a külföldi befektetéseket, hogy megtartsák kulcsfontosságú ügyfeleiket, akkor a kormánynak lehet, hogy nem lesz más választása, mint áldását adni.

Enélkül az ország kiesne a nemzetközi piacról, és a gazdasági versenyben is jókora hátránnyal indulna újra.