Egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket az orosz nyersolaj importjára vonatkozó európai szankció. A Kreml ugyanis könnyedén értékesíti a nyersanyagot keletre. Indiába, és Kínába ömlik az orosz Urals, igaz nyomott áron. Nehéz megmondani, hogy ez hosszabb távon mennyire nehezíti meg az orosz költségvetés helyzetét, de szakértők szerint a február 5-én életbe lépő, a feldolgozott olajtermékek, így 

a gázolaj behozatalát is tiltó rendelkezés nagyobb gondot jelent majd Oroszországnak az eddigi szankcióknál. 

Európa persze szintén megfizeti a lépés árát: gyakorlatilag borítékolni lehet a gázolaj árának emelkedését, de van olyan elemző, aki kisebb hiányról is beszél.

Very,Large,Crude,Oil, Very large crude oil carrier during loading operations in the port
Megrakva mennek az orosz olajszállítók keletre

Reális az előrejelzés, amely szerint a feldolgozott termékek behozatalának tilalma betesz az orosz büdzsének, ugyanis a késztermékeket nem tudja eladni Moszkva, 

semmi szüksége sincs a hirtelen nagy gazdasági partnerré előrelépő ázsiai országoknak az orosz dízelre, fűtőolajra és egyéb termékekre 

– írja a Bloomberg olajszakértője. Julian Lee felidézi, hogy már most sem szállítják európai hajók az orosz olajtermékeket, kivéve, ha azokat a jövőben meghatározandó felső árhatárnál olcsóbban vásárolták meg. Ugyanakkor látni kell, hogy az Oroszországból érkező nyersolaj mennyiségét nem csökkentette az uniós tilalom, 

a tengeri szállítások volumene változatlanul napi 3 millió hordó körül mozog.

A korábban Európába érkezett rakományokat Indiába és Kínába terelték, ami viszont idegesítheti az orosz pénzügyminisztérium tisztviselőit, ugyanis a nyugati kikötőkből induló szállítmányokat csak jóval a hordónkénti 60 dolláros felső határnál olcsóbban értékesítették.

Ázsia a mérleg nyelve

Ázsia valósággal ki van éhezve az orosz nyersolajra. India és Kína egyaránt hatalmas mennyiséget importál finomítóihoz. A két ország 2021-ben napi 14,5 millió hordót fogyasztott, és reális azt feltételezni, hogy ez a szám tavaly emelkedett. Ezzel szemben mindössze napi 3 millió hordónyi finomított terméket importáltak. Ezek a számok viszont arra utalnak, hogy

egyszerűen nincs piaca az orosz finomított termékeknek Európán kívül, eltérően a nyersolajtól – hangsúlyozza Julian Lee. Szerinte a helyzetet súlyosbítja, hogy sok ázsiai finomítót már eleve úgy terveztek, hogy a lehető legtöbb gázolajat termelje, így tehát valószínűleg Oroszország nyakán maradnak a dízelkészletei.

Sinopec's Shunbei Oil And Gas Field In Xinjiang AKSU, CHINA - JANUARY 04: Employees inspect facilities at a gathering station inside the Shunbei oil and gas field operated by China Petroleum & Chemical Corporation (Sinopec) in the Taklimakan Desert on January 4, 2023 in Aksu Prefecture, Xinjiang Uygur Autonomous Region of China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)
Fotó: Getty Images

Ugyanakkor ha mindenképpen értékesíteni akarja a gázolajat, akkor olyan mértékű árengedményekkel kell „kedvet csinálnia” dízeléhez, ami már megkérdőjelezi az ügylet gazdaságosságát is – érvel a szakértő. Mindazonáltal van még egy, első hallásra furcsa lehetőség is. Ha a gázolajat párszor szinte az egész glóbuszon körbeutaztatják, akkor

elvben az orosz gázolaj, India érintésével, és közvetítésével már eljuthat az európai kikötőkbe is.

Oroszország számára a kitermelés csökkentése az utolsó lehetőség. Ezt bizonyítja az is, hogy inkább értékesítette mélyen az unió által megszabott árplafon alatt az Uralst, ahelyett, hogy vágott volna a felszínre hozott mennyiségen. A hordónkénti 47 dolláros ár egyébként majdnem 40 dollár kedvezményt jelent a Brent árához képest. Julian Lee szerint így a következő kép rajzolódik ki: 

Kelet felé roskadásig megrakott hajókon keresztül ömlik az olaj, a pénz viszont, amely a háborút finanszírozza egy hajszálvékony csövön keresztül csöpög a Kreml irányába.

 

Újabb brüsszeli csavar: kettős ársapkát kaphatnak a finomított orosz olajtermékek

Az orosz dízelre 100 dolláros, a fűtőolajra 45 dolláros ársapkát készít elő az