A Universal Music Group (UMG) felszólította a legnagyobb zenei streamingszolgáltatókat, köztük a Spotify-t és az Apple-t, hogy a platformjaikon akadályozzák meg a mesterséges intelligenciák által készített zenék terjesztését. A kiadó szerint az ilyen termékek több millió előadó szerzői jogait sértik meg – írta a Financial Times.

Futuristic,Scy-fy,Robot,Playing,Music,On,Piano
Fotó: Shutterstcok

Az UMG, amely a globális zenei piac mintegy harmadát ellenőrzi, egyre jobban aggódik amiatt, hogy a mesterséges intelligenciák (AI) betanításához a birtokukban lévő dalokat használják fel, a robotok pedig így olyan zenét képesek előállítani, amely a népszerű előadók munkájára hasonlít.

Az ilyen módon generált zenék az utóbbi időben egyre több streamingszolgáltató katalógusában bukkannak fel, a vállalat azonban eddig csak a készítőket támadta törlési felszólításokkal – most azonban már egyenesen a platformokhoz fordul.

Nem fogunk habozni, hogy a kiadó és az előadóink jogainak védelmében lépéseket tegyünk a streamingszolgáltatók ellen, ha nem akadályozzák meg a lopott zeneszámok terjedését

– olvasható egy, az UMG által a Spotify-nak küldött levélben.

A generatív mesterséges intelligenciák nagy része népszerű slágereken van betanítva, az algoritmusaik pedig ehhez hasonló zenéket alkotnak – nem véletlen, hogy hasonlítanak az eredeti dalokra. A ChatGPT-hez és a képgeneráló robotokhoz hasonlóan a szellemi tulajdon és a szerzői jogok kérdése ebben az esetben is komoly problémát okoz a zenészek, az AI-fejlesztők és a platformok számára is.

A közelmúltban a Google kifejlesztett egy ilyen AI-t, a MusicLM-et, amely bármilyen szöveges leírásból képes dalokat generálni. Az erről készült kutatás szerint a robot egy több mint 280 ezer órányi zenéből álló adathalmazból lett kiképezve – ennek köszönhető, hogy az algoritmusa „kifinomult alkotói képességekkel” rendelkezik.

Az adathalmaz jelentős része azonban jogvédett zenékből áll, és a Google emiatt nem viheti piacra a szolgáltatást, mivel több lemezkiadó is perrel fenyegette meg.

Az UMG, amely Taylor Swiftet, Elton Johnt és a The Weekendet is képviseli, jókora erőfeszítéseket tesz az ilyen típusú termékek betiltására – az általuk „gyengébb minőségűnek” nevezett dalokat, azaz az AI által generált zenéket minél előbb el akarják távolítani a streamingplatformokról, mielőtt azok túltelítik a piacot.

Erkölcsi és kereskedelmi felelősségünk van a művészeinkkel szemben, hogy fellépjünk a zenéjük engedély nélküli felhasználása ellen, és megakadályozzuk, hogy a platformok olyan tartalmakat vegyenek fel, amelyek sértik az előadók és más alkotók jogait. Elvárjuk, hogy a partnereink is hasonló erőfeszítéseket tegyenek, hogy szolgáltatásaikat olyan módon használják fel, amely nem sérti a művészeket

– nyilatkozta az UMG szóvivője.

A másik két nagy lemezkiadó, a Sony és a Warner Music Group is hasonló lépésekkel fenyegette meg a streamingszolgáltatókat, és valószínű, hogy az AI által generált zenék még azelőtt ki lesznek tiltva ezekről a platformokról, hogy a technológia elterjedne.