BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Romániában is kevesebbet tesznek a kosárba, de nem annyival, mint máshol

Más európai országokhoz képest a romániai vásárlók jobban megúszták az inflációs hullámot, de ünnepelni nincs mit, a friss adatok szerint náluk is kevesebbet tettek kosárba.

Egy napon érkeztek a magyarral a romániai februári kereskedelmi adatok, és ami feltűnő: miközben a hazai bolti forgalomban óriási visszaesés látszik, keleti szomszédunkban éves szinten még mindig van növekedés. (Igaz, hogy ennek az ára a hatalmas folyó fizetésimérleg-hiány.)

20210319 GyőrÜzletek a járvány 3. hullámában, Mikor telítettek, mikor üresek az üzletek, illetve terveznek-e létszámstopot a boltok a 3. hullám idején. Fotó: Csapó Balázs CSB Kisalföld
20210319 Győr

Üzletek a járvány 3. hullámában, 
Mikor telítettek, mikor üresek az üzletek, illetve terveznek-e létszámstopot a boltok a 3. hullám idején. 

Fotó: Csapó Balázs CSB Kisalföld
Fotó: Csapó Balázs / Kisalföld

Miközben Magyarországon két számjegyűbe fordult a zuhanás, Romániában még mindig maradt 3,2 százaléknyi éves növekedés, vagyis az elmúlt év felszökését az európai inflációban jelenleg kevésbé érzik, mint a legtöbb európai országban. Pedig a bérek emelkedése Romániában is elmaradt az árakétól néhány százalékkal. Januárban ott az infláció 15,1 százalék volt, miközben az átlagos bruttó bér 13,3 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.

A vásárlók Romániában sem kerülték el a kedvezőtlen hatásokat, bár a havi forgalomban gyakrabban volt náluk emelkedés, mint a közép-európai régió többi gazdaságában. Februárban azonban megint csökkent a volumen, 0,6 százalékkal, a januári alig észrevehető 0,1 százalékos zsugorodás után. Az ING romániai vezető elemzője, Valentin Tataru kommentárja szerint a forgalom a következőkben a munkaerőpiac állapotától függ, amelyen érzékelhető valamelyes romlás, ugyanakkor a bérek növekedése az idén várhatóan meghaladja az inflációt, 

a fogyasztóknak azonban időre – akár több negyedévre – van szükségük, hogy visszanyerjék a bizalmukat.

 Ez vélhetően hasonlóan lesz régiószerte.

Az infláció és a jövedelmek eltérő dinamikája miatt az európai országokban más ütemben érte a sokk a kiskereskedelmi szektort, a cseheknél például októberre tizedelte meg a forgalmat éves összehasonlításban, és februárban már csak 6,4 százalékos mínuszban jártak. Kemény árat fizettek a lengyelek és a skandináv országok is. 

A folyamatot az is befolyásolta, melyik országban milyen mértékben használták ki a vállalatok az alkalmat a profitjuk növelésére a fogyasztók pénztárcájának a kárára. Magyarországon a nyereségfelhalmozás jelentős tényező lehetett az árak elszállásában, ami immár elriasztja a vásárlókat. 

Degeszre keresték magukat a magyarországi cégek a válság alatt – Európában is párját ritkítja az itthoni profitnövekedés

Egész Európában egyedülálló, ahogy a hazai vállalatok az energiaválság kellős közepén növelték a profitjukat, pont akkor, amikor idehaza végig húsz százalék fölött tanyázott az infláció. Egyre biztosabb, hogy jóval a költségnövekedésük felett emeltek árakat a cégek.

Ahogy az inflációban, országonként is hónapról hónapra változott a helyzet az európai kiskereskedelemben az elmúlt évben, ezért a pillanatnyi összehasonlításokkal érdemes óvatosan bánni. A román dinamikáról azonban elmondható, hogy kevésbé drámai. 

Ezt még biztos sokat fogják elemezni. Hosszabb időszakra visszanézve az adatokat látható, hogy egyrészt a román kiskereskedelmi forgalom irgalmatlan hullámvasútra került az elmúlt, válságokkal terhelt években, másrészt eltérő volt a dinamikája a magyarhoz képest. Ebben az évtizedben volt már náluk 20 százalékos éves visszaesés – a pandémia jelentkezésekor – és 40 százalékos emelkedés is egy évvel később. Innen jött egy hatalmas lassulás náluk 2021-ben, ami Magyarországon sokkal kisebb mértékű volt, a rákövetkező évben azonban pont fordítva történt.

A KSH lenti grafikonjából látszik, hogy az inflációs sokk a kiskereskedelmi forgalomban az előző évtized végének szintjére vetette vissza a korábbi években elért emelkedés mértékét. Az ukrajnai háború kitörése utáni hónapban volt a legnagyobb ez a nyereség a 2015-ös év átlagos havi szintjéhez képest, majdnem 50 százalék, ami februárra szinte megfeleződött, de a fogyasztás még így is negyedével a 2015-ös fölött van.

A kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumenváltozása 2023. február

 

 

  

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.