A világ legnagyobb hirdetői közül egyre többen kísérleteznek a generatív mesterséges intelligenciákkal a költségek csökkentése és a termelékenység növelése érdekében, s bár az így készült reklámok szinte ingyen vannak, a technológia még mindig bizonytalan jogi és etikai lábakon áll – írta a Reuters.

Metaverse,Technology,Concept.,Business,Person,Holding,Data,Of,Brain,Digital. Metaverse technology concept. Business person holding data of brain digital. Artificial intelligence technology. Machine Learning business concept.
Fotó: Shutterstock

A generatív mesterséges intelligencia (MI), amely a múltbeli információk felhasználásával új tartalom előállítására használható, az elmúlt év során divatos szóvá vált, megragadta a közvélemény fantáziáját, és számos iparágban felkeltette az érdeklődést. A technológia alkalmas arra, hogy látszólag eredeti szövegeket, képeket, sőt számítógépes kódot is létrehozzon, ez pedig örökre megváltoztathatja a kreatív ágazatokat.

Az egyik ilyen terület a reklámipar, ahol a marketingcsapatok szerint az olcsó és gyorsan használható eszközök gyakorlatilag korlátlan lehetőségeket rejtenek magukban.

Az MI használatával rengeteget takaríthatunk meg, és ahelyett, hogy egy teljes stábot kellene foglalkoztatnunk, néhány emberrel és megfelelő mennyiségű finomhangolással bármit elkészíthetünk vele néhány nap alatt

– jelentette ki Mark Read, a világ legnagyobb reklámügynökségének, a WPP-nek a vezérigazgatója, aki olyan nagyvállalatokkal dolgozik együtt, mint a Nestlé vagy a Mondelez.

A technológia a kisvállalkozásoknak is segíthet, mivel a könnyű kezelhetőség, az alacsony költségek és az elérhetőség lehetővé teszi, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat a közösségi médiában és más platformokon is népszerűsíteni tudják.

A Nestlé az egyik legnagyobb vállalat, amely aktívan részt vesz az MI generálta reklámozásban. A cég a ChatGPT és a DALL-E segítségével készít kampányokat, amelyek eddig mind sikeresek voltak.

A másik a Unilever, amely több mint 400 márkát birtokol, köztük a Dove szappant és a Ben & Jerry’s fagylaltot, és saját generatív MI-technológiával rendelkezik, amely képes termékleírásokat készíteni a kiskereskedők weboldalai és a digitális kereskedelmi felületek számára.

Sok vállalat azonban továbbra is tart a biztonsági és szerzői jogi kockázatoktól, valamint a szoftvereket tápláló nyers információkba beépített, nem szándékos elfogultságok veszélyeitől, ami egyben azt feltételezi, hogy az emberi kéz a belátható jövőben is a folyamat része marad.

Miközben azonban a jogászok és a filozófusok még mindig vitatkoznak arról, hogy a generatív MI-modellek által előállított tartalmak felérnek-e bármiben is az emberi kreativitáshoz, a hirdetőket semmi sem állítja meg abban, hogy a technológiát felhasználják a promóciós kampányaikban.

Ez azonban lehet, hogy csak átmenetileg marad így, mivel a technológiának a munkájukat elveszítő kreatív dolgozók miatt egyre több az ellensége, és a szellemi tulajdon megsértése is rendre felmerül az esetében.