Júniusban a német gyáripari megrendelések váratlanul három éve a legnagyobb mértékben emelkedtek, ám Európa legnagyobb gazdasága még mindig nem tudott kikapaszkodni a téli recesszióból – írta a Reuters.
A kereslet 7 százalékkal nőtt májushoz képest, dacolva a közgazdászok csökkenésre vonatkozó előrejelzéseivel. A meglepő növekedés azonban csak a nagy megrendeléseknek köszönhető – elsősorban a repülőgépiparban – amelyek nélkül az adatok 2,6 százalékos esést mutattak volna.
Ráadásul a gyári megrendelések a márciusi 10,9 százalékos visszaesésből próbáltak felépülni, amelyet még a júniusi erősödés sem javított ki.
Háromhavi szinten a megrendelések mindössze 0,2 százalékkal nőttek, összhangban a gazdaság általános teljesítményével a második negyedévben, amikor Németország recesszióba süllyedt. Összességében a külföldi megrendelések 13,5 százalékkal nőttek, míg a belföldiek 2,0 százalékkal csökkentek.
A gazdaság többi részén a kilátások sokkal kevésbé biztatók, a júliusban publikált beszerzésimenedzser-indexek pedig elszomorító képet festettek. A német ipar szenved a gyenge kínai kereslettől, mivel a világ második legnagyobb gazdasága is elveszítette a lendületét.
A mai plusz aligha fenntartható, és az ipari trendek továbbra is lefelé mutatnak. A gyenge világgazdaság és a magas energiaköltségek nyomás alatt tartják a gazdaságot, és ezek enyhülése nélkül kicsi az esély a felépülésre
– jegyezte meg Jörg Kraemer, a Commerzbank vezető közgazdásza.
Európai bőven vannak hamis hangok az örömódábanKettészakadhat Európa – a kontinens egy részén már biztos a növekedés, Németország viszont bukdácsol, és a kilátásai sem fényesek. |
A csökkenés különösen az elektromos berendezések és az autógyártás területén volt erőteljes. Az energiaigényes ágazatok, például a vegyipar, az acélgyártás és a papírgyártás termelése az elmúlt hónapokban megbicsaklott, mivel a gyáraknak meg kellett küzdeniük a villamosenergia- és földgázszerződések árának ugrásszerű növekedésével.
A hétfőre várható német feldolgozóipari adatok valószínűleg további gyengeséget fognak mutatni, mivel az elemzői becslések szerint júniusban visszaesett a termelés, ami az első negyedévhez képest is alacsonynak tűnik.
S bár Európa legnagyobb gazdasága rossz bőrben van, a németek újra elkezdtek költekezni, és 2023 júliusában az új személygépkocsi-regisztrációk 18,1 százalékkal, 242 ezerre nőttek az előző év azonos időszakához képest.