BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Volkswagen: a megbukott német kormány alkancellár gazdasági minisztere, Robert Habeck kedveli Election campaign Bündnis 90/Die Grünen - Hamburg

Volkswagen-hanyatlás: valakinek fizetnie kell – a menedzsereket is utolérte a német fűnyíró

Nagyon fáj az átalakulás és a vele járó verseny a német autóiparnak, sorjáznak az ezzel kapcsolatos hírek. A Volkswagen az egyik legfájdalmasabban érintett, és most úgy tűnik, az árat a vezető pozíciókban lévő munkatársainak is meg kell fizetniük.

A Volkswagen autógyártó-óriás nemcsak munkahelyek tízezreit szünteti meg, hanem menedzserei ezreinek is megkurtítja a pénzét.

Volkswagen: a megbukott német kormány alkancellár gazdasági minisztere, Robert Habeck kedveli Election campaign Bündnis 90/Die Grünen - Hamburg
Volkswagen: a megbukott német kormány alkancellár gazdasági minisztere, Robert Habeck kedveli / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A Volkswagen, Európa legnagyobb autógyártójának a sikertörténete a német ipar felemelkedését jelképezte, legutóbbi hanyatlásuk is egybeesik. A zöldátalakulás költségeivel, technológiai kihívásaival és a hatalmas nemzetközi versennyel szembesülő német konszern gyárak bezárásáról kezdett tavaly tárgyalásokat, amire 1937 tavaszán indult mozgalmas története során nem volt még példa.

A Volkswagen egyezsége a szakszervezettel: munkahelyek tízezrei szűnnek meg

A 2025-ös év sem indul kellemes hírekkel a vállalat számára. 

Az előző is csak azért ér véget ünneppel, mert pont karácsony előtt egyezett meg a vállalat és a nagyhatalmú IG Metall szakszervezet egy hetvenórás rekordtárgyaláson, currywurst, füstölt hús és kávé mellett egy radikális átalakítási programról, amely szerint

  • az évtized végéig 35 ezer munkahelyet számolnak felé a csoportnál Németországban,
  • a németországi üzemek kapacitását több mint 700 ezer járművel csökkentik (kb. kétgyárnyival), Wolfsburgból például az olcsóbb Mexikóba irányítanak át termelést, és a drezdai gyár idén év végéig bezár,
  • cserébe a megmaradó alkalmazottak garanciát kapnak, hogy 2030-ig megtarthatják az állásukat,
  • befagyasztják a 120 ezer VW-alkalmazott bérét. Az 5 százalékos fizetésemelés a számlájuk helyett egy alapba folyik, és arra használják, hogy ebből állják a munkerő egy része számára végrehajtandó, rugalmas munkaidő-csökkentések költségét.

A német autógyártó vezetőit sem kerüli el a restrukturálás fájdalma

A vállalat vezetősége egyébként nem bérbefagyasztást, hanem 10 százalékos fizetéscsökkentést javasolt, a szakszervezet azt tudta a dolgozók karácsonyfája alá tenni, hogy nem ez lett az egyezség. 

A vezetők azonban nem ússzák meg, ez már a megegyezésben szerepelt – jelentette még akkor, decemberben a Bloomberg. Az sem volt titok, a Sueddeutsche Zeitung írta meg, hogy ez nem korlátozódik a felső vezetésre, hanem mind a négyezer németországi menedzserpozícióra.

A Handelsblatt szerdán közölt részleteket, amelyeket a vállalat egyelőre nem kommentált.

Úgy tudják, a menedzsmentnek éves fizetése 8 százalékát kell feladnia, a négyezer menedzser éves prémiumát pedig fokozatosan csökkentik a 2025–2029-es pénzügyi években, és ez először a 2026 májusában fizetendő összegben fog megmutatkozni. Gunnar Kilian HR-igazgató a Braunschweiger Zeitungnak azt nyilatkozta korábban: a vezetőknek 2030-ig több mint 300 millió euróval (125 milliárd forinttal) kell hozzájárulniuk az átalakításhoz. 

Szerinte az igazgatótanács várható hozzájárulása másokhoz képest nagyobb arányú. A Handelsblatt úgy tudja, a többi vezetőtől elvett 8 százaléknál ez jóval nagyobb lesz. A csoport igazgatótanácsa egyébként már 2024-ben is feladott pénzt, a fix fizetés 5 százalékát. Korábban nekik évente mintegy 45 millió eurót fizettek ki.

Az átalakítási programmal egyébként a csoport évi négymilliárd eurót kíván megspórolni, ebből másfél milliárd jönne bérmegtakarításból – írta a német lap.  

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.