Volt idő, amikor az autókban a biztonsági övek opcionálisak voltak. A légzsákokat is egykor luxusnak tekintették, kizárólag a csúcskategóriás modellek kiváltságának. Ma már elképzelhetetlen lenne nélkülük vezetni. A BYD piacszerzési módszere hasonló mintát követ.
A biztonság, amely egykor prémium funkció volt, idővel szükségletté vált – iparági szabvánnyá, amelyért az autógyártók többé nem számíthattak fel felárat. Hasonló átalakulás zajlik most az önvezető technológia terén is. A világ legnagyobb elektromosjármű-gyártója, a BYD a fejlett vezetéstámogató rendszereket alapfelszereltséggé teszi modelljei többségében – extra költség nélkül.
Az autógyártók évek óta a vezetéstámogató szoftvereket látták a megoldásnak a „hardver”, vagyis maga az autó profitcsökkenésének ellensúlyozására. Ez ígéretes üzleti lehetőségnek tűnt. A Tesla például 2024 áprilisában 8 ezer dollárt kér a vezetéstámogató szoftveréért az Egyesült Államokban. A Mercedes-Benz és a GM is azon autógyártók közé tartozik, akik ebben látják a legnagyobb jövőbeni bevételnövelő forrást.
Az önvezető szoftverek azonban kockázatokat hordoznak, a technológiai meghibásodásoktól kezdve a kibertámadások veszélyéig. Ugyanakkor a teljesen önvezető járművekkel ellentétben – amelyek továbbra is vitatottak és nagyszabású alkalmazásuk még bizonytalan – az emberi irányítást kiegészítő vezetéstámogató rendszerek már bizonyították értéküket – írja a Financial Times.
Számos tanulmányok szerint ezek a rendszerek – beleértve az autópálya- és forgalmi asszisztenseket, az automatikus vészfékezést és az ütközésre figyelmeztető rendszereket – jelentősen javíthatják a közlekedésbiztonságot. Az Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Intézete (IIHS) kutatásai kimutatták, hogy az ilyen rendszerekkel felszerelt autóknál akár 50 százalékkal is csökkenthet a hátulról történő ütközések száma. Az Egyesült Királyságban végzett kutatások szerint elterjedésük akár 25 százalékkal csökkentheti a balesetek gyakoriságát; a leggyakoribb balesettípusok 29 százalékkal mérséklődhetnek teljes körű bevezetésük esetén.
Ha egy konzervatív feltételezéssel élünk, és azt mondjuk, hogy az ilyen rendszerek elterjedtsége 30 százalékos, továbbá az autógyártók 5 ezer dollárt kérnének értük autónként, akkor egy évi 10 millió járművet értékesítő gyártó potenciálisan 15 milliárd dolláros éves bevételre tehetne szert
– pusztán ezekből a funkciókból. Egyes gyártók már bevezették az előfizetéses modellt: a Tesla például havi 99 dollárt számít fel, ennek előnye az, hogy az autó eladása után is évekkel is biztosít bevételt.
A BYD pont ennek a modellnek tett keresztbe, megkérdőjelezve a versenytársak árazási stratégiáját, azzal, hogy a fejlett vezetéstámogató rendszereket alapfelszereltséggé teszi teljes modellpalettáján – beleértve a mindössze 9500 dolláros Seagull EV-t is. Ezt követően az autógyártóknak egyre nehezebb lesz indokolniuk a szoftverekért felszámított díjakat, hiszen a BYD ingyenesen kínálja azokat. A hosszabb távú hatások pedig még zavaróbbak lehetnek. Ha a BYD lépése arra kényszeríti a versenytársakat, hogy csökkentsék szoftveráraikat – vagy teljesen feladják a fizetős modellt –, akkor az iparág AI-alapú, magas haszonkulcsú profitvíziója soha nem válhat valóra.
Persze nem minden piac érintett egyformán. Az
Egyesült Államokban, ahol az Egyesült Államok és Kína közötti technológiai rivalizálás egyre fokozódik, és a BYD jelenléte minimális, várhatóan korlátozások lépnek életbe a kínai vállalat vezetéstámogató szoftverére – nemzetbiztonsági indokokra hivatkozva.
Ezek az intézkedések ideiglenesen megvédhetik az amerikai autógyártók szoftveralapú bevételeit a közvetlen fenyegetéstől.
De ez csak késlelteti az elkerülhetetlent. A BYD globális terjeszkedése hatalmas lendületet vett.
Most, ahogy a BYD egyre több piacra lép be, nem csupán több autót fog értékesíteni – hanem újraírhatja az iparági normákat is.
A történelem azt mutatja, hogy ha egy technológia elengedhetetlenné válik, a prémiumfelár eltűnik.
Az elektromos ablakok, blokkolásgátlós fékrendszerek, tolatókamerák – mind egykor luxusnak számítottak, ma már alapfelszereltségnek tekintjük őket. Ha a fogyasztók egyszer megszokják, hogy valami alapszolgáltatásként jár, nincs visszaút. Pont, mint a biztonsági öveknél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.