Ahogy elérkezünk Oroszország 2022. februári ukrajnai inváziójának harmadik évfordulójához, úgy tűnik, hogy végre komoly tárgyalások kezdődnek erről az elhúzódó háborúról. Visszatekintve a háromévnyi harc pusztítására, érdemes elgondolkodni azon, hogy ennek a károkozásnak egy része elkerülhető lett volna-e az Egyesült Államok korábbi, proaktív tárgyalási kísérleteivel. Ahelyett, hogy figyelembe vette volna azokat a felhívásokat, amelyek Ukrajna védelmének és egy diplomáciai megoldás keresésének kombinálását szorgalmazták, a Biden-adminisztráció inkább egy olyan stratégiát választott, amely Oroszország meggyengítésére épült, abban a reményben, hogy az ukrán teljes győzelem – bár valószínűtlen – mégis elérhető – írja az amerikai Quincy Institute elemzése.
Az ukrajnai háború vitathatatlanul a legvéresebb és legköltségesebb konfliktus Európában a második világháború óta. Bár a pontos áldozatszámok nehezen meghatározhatók, a Wall Street Journal 2024 szeptemberében úgy becsülte, hogy
a háború már több mint egymillió áldozatot követelt, közülük több mint 250 ezren haltak meg, és mintegy 800 ezren sebesültek meg. Azóta a vérontás csak fokozódott.
A háború demográfiai és gazdasági katasztrófát is jelentett Ukrajna számára – egy Oroszországnál kisebb és sebezhetőbb ország számára. A háborús pusztítás és a menekülthullám következtében Ukrajna lakossága 28–30 millió főre csökkent, ami az invázió előtti 42 milliós népességhez képest negyedével kevesebb. Az ország hosszú távú demográfiai válsággal néz szembe: 2024-ben Ukrajnában volt a világ legmagasabb halálozási aránya és a legalacsonyabb születési rátája. Becslések szerint a népesség tovább fog csökkenni, hacsak nem áll helyre a béke.
Ukrajna már az invázió előtt is Európa egyik legszegényebb országa volt, az egy főre jutó GDP tekintetében a második legalacsonyabb helyen állt (csak Koszovót előzve meg), és a háború előtti GDP-je mindössze 200 milliárd dollár volt. 2025 végére a kieli Iwf szerint a háború gazdasági költségei Ukrajna számára elérik a 120 milliárd dolláros kumulatív GDP-veszteséget, valamint az infrastruktúrában és tőkeállományban okozott ezermilliárd dolláros kárt. Ezek az adatok Ukrajna eleve szegény háború előtti gazdaságához képest megdöbbentőek.
Természetesen a háború költségei nem korlátozódnak Ukrajnára. Jelentős hatással volt a globális élelmiszerárakra – különösen az alacsony és közepes jövedelmű országok számára –, mivel az ukrán és orosz mezőgazdasági termékek ellátási láncai megszakadtak. Az energiapiacokat is súlyosan érintette, különösen az európai országok esetében. Emellett az ukrán hadsereg és gazdaság fenntartásának pénzügyi terhei nagyrészt Ukrajna nyugati partnereinek adófizetőire hárultak. 2024 végére az Egyesült Államok kormánya már 175 milliárd dollárt különített el az ukrajnai háborúval kapcsolatos kiadásokra (beleértve azokat a költségeket is, amelyek az Egyesült Államokon belül merültek fel Ukrajna támogatása érdekében).
A 2022. februári inváziót követően Oroszország elérte legnagyobb területi kiterjedését, amikor Ukrajna területének 27 százalékát tartotta megszállás alatt. Azonban az erős ukrán ellenállás következtében az orosz csapatok visszavonultak a Kijev környéki területekről.
2022 őszén Ukrajna ellentámadásokat indított a Harkivi és Herszoni régiókban, amelyek során jelentős területeket sikerült visszaszereznie. Az ukrán erők mintegy 15 ezer négyzetkilométernyi területet foglaltak vissza, ami megközelítőleg Ukrajna 2014 előtti határainak 3 százalékát teszi ki. Azonban
az azóta eltelt több mint két év során a háború kimerítő állóháborúvá alakult, mivel az ukrán frontvonal csak minimálisan változott, annak ellenére, hogy a konfliktus további százezrek életét követelte.
2022 végétől kezdve az ukrán fegyveres erők nem voltak képesek jelentős mértékben visszaszorítani az orosz csapatokat a nemzetközileg elismert ukrán területeken.
Ezzel párhuzamosan az orosz offenzívák is csak csekély területi nyereséget hoztak: mindössze néhány ezer négyzetkilométert, vagyis Ukrajna területének körülbelül 1 százalékát sikerült elfoglalniuk, annak ellenére, hogy minden jelentés szerint komoly veszteségeket szenvedtek el. Ennek ellenére Ukrajna egyre inkább kifogy a szükséges emberi erőforrásokból, hogy ellenálljon az Oroszország által folytatott, egyre fokozódó támadásoknak.
A frontvonalon zajló harcok leírásai rémálomszerű képet festenek egy brutális állóháborúról, ahol véráztatta mezőkért, falvak és kisvárosok romjaiért folytatott ádáz lövészárokharcok zajlanak Kelet-Ukrajnában. Az orosz kormány mindeddig vonakodott a tömeges sorozás elrendelésétől, amely lehetővé tenné az ukrán védelmi vonalak teljes áttörését, feltehetően attól tartva, hogy az orosz lakosság nem fogadná el az ezzel járó további áldozatokat.
2022 márciusára, amikor Oroszország felismerte az ukrán ellenállás hevességét és kezdeti lefejező stratégiájának kudarcát, orosz és ukrán képviselők tárgyalásokba kezdtek, először Fehéroroszországban, majd Törökországban. 2022 áprilisának közepére ezek a megbeszélések egy keretmegállapodás-tervezetet eredményeztek, amelyet végül soha nem véglegesítettek. Ma már viszonylag sokat tudunk ezekről a tárgyalásokról és az előterjesztett megállapodás főbb pontjairól.
Nem világos, hogy Ukrajna milyen közel állt az egyezség aláírásához. Egy ukrán tárgyaló, Olekszandr Csalji később azt mondta:
nagyon közel álltunk ahhoz, hogy 2022 áprilisának közepén lezárjuk a háborút egy békemegállapodással.
Az azonban egyértelmű, hogy a megállapodás több okból is meghiúsult, köztük Ukrajna nyugati partnereinek ellenállása és Kijev vonakodása miatt, miután napvilágra kerültek az orosz háborús bűncselekmények bizonyítékai.
Bár a 2022-es megállapodás-tervezetet több jogos kritika érte, az ma már nyilvánvaló, hogy a három évvel és több százezer halálos áldozattal később zajló béketárgyalásoknak ugyanazok a kérdések állnak majd a középpontjában, mint az isztambuli egyeztetéseknek. Ráadásul a diplomáciai helyzet azóta még bonyolultabbá vált, mivel Oroszország 2022 szeptemberében hivatalosan is annektálta Kelet-Ukrajna jelentős részét.
2022 végére – amikor a frontvonalak mozgása lelassult, és a háború kimerítő állóháborúvá vált – Mark Milley tábornok, az Egyesült Államok vezérkari főnökeinek egyesített bizottságának akkori elnöke úgy vélte, hogy
az ukránok a csatatéren nagyjából elérték amennyit észszerűen elvárhattak, ezért meg kellene próbálniuk megerősíteni eredményeiket a tárgyalóasztalnál.
Az ezt követő két év eseményei lényegében igazolták Milley előrejelzését, de tanácsát nem fogadták meg, sőt a Biden-adminisztráció nyilvánosan elutasította azt, és biztosította szövetségeseit és Ukrajnát, hogy nem támogatja a diplomáciát és nem fogja Kijevet tárgyalásokra ösztönözni.
Ugyanekkor néhány progresszív amerikai kongresszusi képviselő is szorgalmazta a diplomáciai megoldást, de ők is erős ellenállásba ütköztek. Ehelyett az Egyesült Államok és más nyugati partnerek 2023-ban tovább támogatták és segítették Ukrajnát egy újabb ellentámadás előkészítésében – annak ellenére, hogy az amerikai katonai értékelések szerint ennek sikerére igen csekély esély volt. A 2023-as ellentámadás végül nem érte el céljait, miközben jelentős emberi és anyagi veszteségekkel járt.
Miért nem törekedtek Ukrajna szövetségesei a tárgyalásokra, sőt, miért utasították el az eddigi lehetőségeket? Ennek több oka van, de egy fontos tényező az a meggyőződés, hogy mivel Oroszország háborút indított Ukrajna ellen, addig kell folytatni a harcot, amíg Oroszország jelentősen meggyengül és megfelelő büntetést kap. Ez vezetett a maximális hadicélok kitűzéséhez, például ahhoz, hogy Ukrajna visszaszerezze az összes, 2014 óta elveszített területét, Oroszországot tartósan meggyengítsék, vagy akár rendszerváltást idézzenek elő Moszkvában. A háború korai szakaszában
Joe Biden akkori amerikai elnök kijelentette, hogy az orosz elnök, Vlagyimir Putyin „nem maradhat hatalmon”, míg védelmi minisztere, Lloyd Austin azt hangsúlyozta, hogy a háborúnak egy „meggyengített” Oroszországot kell eredményeznie, amely évekig nem tudja helyreállítani katonai képességeit.
A 2022 március–áprilisi tárgyalásokkal kapcsolatos beszámolók arra utalnak, hogy néhány befolyásos nyugati tisztviselő ellenezte a diplomáciát, mert hosszabb háborúban reménykedett, amely tartósan gyengíthette vagy destabilizálhatta volna Oroszországot.
Egy friss értékelésében a Washington Post jól értesült nemzetbiztonsági újságírója, David Ignatius így foglalta össze a Biden-adminisztráció stratégiáját:
ez egy észszerű, de rideg stratégia volt az Egyesült Államok számára – kimeríteni egy ellenfelet alacsony költséggel Amerika számára, miközben Ukrajna fizeti meg a háború árát.
Ez a stratégia kétségtelenül rideg volt, és tagadhatatlanul hatalmas áldozatokat követelt Ukrajnától, de vajon észszerű volt-e? A maximális hadicélok emberéletekben és gazdasági pusztításban mért hatalmas árat követeltek, miközben nem hoztak egyértelmű nyereséget. Ukrajna az elmúlt két évben nem tudott jelentős területeket visszaszerezni, és a 2022-es tárgyalások során felmerült kérdések ma is a béketárgyalások középpontjában állnak.
Ezeknek a kérdéseknek a kezelése nemcsak évek, hanem évtizedek óta előrelátható volt. Amerikai diplomaták és szakértők már régóta figyelmeztettek arra, hogy Ukrajna NATO-tagsága komoly háborús kockázatokat hordoz és diplomáciai rendezést igényel. 2008-ban az akkori amerikai nagykövet Moszkvában arról tájékoztatta Washingtont, hogy Ukrajna NATO-csatlakozása „minden orosz vörös vonalak legfényesebbje”, és hozzátette:
több mint két és fél évnyi tárgyalás során egyetlen olyan orosz szereplővel sem találkoztam, aki másként tekintene Ukrajna NATO-tagságára, mint Oroszország érdekeinek közvetlen kihívására.
Már a háború előtt is egyértelmű volt – vagy annak kellett volna lennie –, hogy ha nem ismerik el valamilyen formában Oroszország érdekeit Ukrajna semlegességével kapcsolatban, az tragédiához vezethet.
Szerencsére az elmúlt három év kudarcai ellenére az Egyesült Államoknak még mindig jelentős befolyása van egy olyan megállapodás elérésére, amely
Ahelyett, hogy folytatnák az elmúlt három év pusztítását, itt az ideje, hogy ezeket az eszközöket bölcsen használják fel a tárgyalóasztalnál Ukrajna jobb jövőjének érdekében. Ez az a geopolitikai, gazdasági, katonai háttér, amelyben Donald Trump amerikai elnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök leülhet tárgyalni egymással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.