Az új személygépkocsik összesített regisztrációja februárban ugyan 3,4 százalékkal csökkent az Európai Unióban, ám azon belül a BEV-értékesítések (akkumulátoros elektromos autók) 23,7 százalékkal ugrottak meg, ami már a második egymást követő növekedés, miközben a hibrid autók (HEV) eladásai is 19 százalékkal emelkedtek – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adataiból. Csak a Tesla mellett megy el a piac.
Az EU-ban értékesített elektromos járművek (EV) – azaz a BEV, HEV és plug-in hibridek (PHEV) együttvéve – az összes személygépkocsi-regisztráció 58,4 százalékát tették ki februárban, szemben az egy évvel korábbi 48,2 százalékkal.
Ragyogóan indult az év az európai elektromosautó-piacon. Már látjuk, hogy a gyártók igyekeznek betartani az EU tervezett szén-dioxid-határértékeit
– mondta Chris Heron, az E-Mobility Europe kereskedelmi szövetség főtitkára a Reutersnek.
Európa legkelendőbb márkái közül a Volkswagen és a Renault eladásai februárban 4 százalékkal, illetve 10,8 százalékkal emelkedtek
az egy évvel korábbihoz képest az EU-ban, Nagy-Britanniában és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás országaiban, ugyanakkor a Stellantis értékesítései 16,2 százalékkal csökkentek.
A kínai SAIC Motor forgalma volumenben eközben 26,1 százalékkal nőtt a kínai gyártású elektromos járművekre kivetett uniós vámok ellenére, ám a szintén kínai Geely tulajdonába került Volvo eladásai 15 százalékkal estek vissza.
Az ACEA által külön-külön nem számontartott márkák – idetartozik a BYD és több más kínai autógyártó is – piaci részesedése 1,5 százalékról 2,5 százalékra emelkedett.
Az egyes európai országok közül kiugróan teljesített Spanyolország, ahol az összes autóeladás 11 százalékkal nőtt az előző évhez képest ebben a hónapban, míg Németországban 6,4 százalékkal, Olaszországban 6,2 százalékkal, Franciaországban pedig 0,7 százalékkal csökkentek a regisztrációk.
A piaci elemzők szerint a világ második legnagyobb EV-piacán az elektromos autók iránti növekvő érdeklődés nagyrészt az új uniós szén-dioxid-kibocsátási céloknak és az olcsóbb elektromos modellek érkezésének köszönhető, ám – amint a számokból látható – nem képes ellensúlyozni a benzin- és dízelautók iránti csökkenő keresletet.
Továbbra is arra számítunk, hogy a globális autóipari volumen idén lényegében stagnál
– írták a Citigroup autópiaci szakértői befektetőknek szóló jegyzetükben.
Külön fejezetet érdemel a Tesla folytatódó vesszőfutása a vén kontinensen. Elon Musk akkumulátoros-elektromos (BEV) autóiból ugyanis az ACEA szerint 42,6 százalékkal kevesebb fogyott idén eddig Európában éves bázison.
kevesebb mint 17 ezer autót adtak el februárban, míg 2024-ben ugyanebben a hónapban több mint 28 ezret. A cég a teljes piac 1,8 százalékát, a BEV-piac 10,3 százalékát uralta, szemben a tavalyi 2,8, illetve 21,6 százalékkal.
A Tesla eladásai ráadásul zsinórban már második hónapja csökkentek, annak ellenére, hogy a kontinensen összességében nőtt az elektromos autók regisztrációja.
Az amerikai gyártó számos kihívással kénytelen szembenézni Európában az új Model Y középkategóriás SUV modelljének e hónapra ígért bevezetése előtt. Kisebb és korosabb ugyanis a modellpalettája, mint hagyományos autókat gyártó riválisaié, valamint a kínai belépőké, melyek újnál újabb és gyakran olcsóbb elektromos modelleket dobnak piacra.
Elon Musk, a vállalat vezérigazgatója a Reuters szerint ráadásul politikai szerepvállalásával is rontotta a Tesla megítélését.
Egy múlt heti bejelentésből kiderült, hogy a Tesla létrehozott egy féltucatnyi autógyártóból álló kört (pool), hogy megkönnyítse szén-dioxid-kreditjei értékesítését, mivel a robbanómotoros gépkocsikat gyártó szektortársai kreditvásárlással is teljesíthetik a januárban életbe lépett európai szén-dioxid-kibocsátási célértékeket.
Bár a 2024-es adatok alapján az elemzők úgy becsülik, hogy a Tesla eladásai bőven kompenzálni tudják a többi vállalat kibocsátását, a helyzet változhat, ha Muskék eladásai tovább csökkennek.
Az EU azért vezette be a célértékeket, hogy segítse az EV-k vásárlását, de várhatóan éppen kedden hagyja jóvá a szabályok enyhítését, lehetővé téve a kibocsátás hároméves átlagolását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.