BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Véget értek a sovány esztendők az uniós e-autó-piacon, ám a Tesla megint koppant

Közel negyedével ugrott meg az új EV-k értékesítése az Európai Unióban. Vitték az európaiak az elektromos autókat, mint a cukrot, ám vészesen elkerülték Elon Muskék Tesla-szalonjait.

Az új személygépkocsik összesített regisztrációja februárban ugyan 3,4 százalékkal csökkent az Európai Unióban, ám azon belül a BEV-értékesítések (akkumulátoros elektromos autók) 23,7 százalékkal ugrottak meg, ami már a második egymást követő növekedés, miközben a hibrid autók (HEV) eladásai is 19 százalékkal emelkedtek – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adataiból. Csak a Tesla mellett megy el a piac. 

Tesla
A Tesla Model Y a ráncfelvarrás után vajon trendfordító lesz-e ? / Fotó: AFP

Az elektromos autók felé fordultak az európaiak

Az EU-ban értékesített elektromos járművek (EV) – azaz a BEV, HEV és plug-in hibridek (PHEV) együttvéve – az összes személygépkocsi-regisztráció 58,4 százalékát tették ki februárban, szemben az egy évvel korábbi 48,2 százalékkal.

Ragyogóan indult az év az európai elektromosautó-piacon. Már látjuk, hogy a gyártók igyekeznek betartani az EU tervezett szén-dioxid-határértékeit

– mondta Chris Heron, az E-Mobility Europe kereskedelmi szövetség főtitkára a Reutersnek.

Európa legkelendőbb márkái közül a Volkswagen és a Renault eladásai februárban 4 százalékkal, illetve 10,8 százalékkal emelkedtek

az egy évvel korábbihoz képest az EU-ban, Nagy-Britanniában és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás országaiban, ugyanakkor a Stellantis értékesítései 16,2 százalékkal csökkentek.

A kínai SAIC Motor forgalma volumenben eközben 26,1 százalékkal nőtt a kínai gyártású elektromos járművekre kivetett uniós vámok ellenére, ám a szintén kínai Geely tulajdonába került Volvo eladásai 15 százalékkal estek vissza.

Az ACEA által külön-külön nem számontartott márkák – idetartozik a BYD és több más kínai autógyártó is – piaci részesedése 1,5 százalékról 2,5 százalékra emelkedett.

Spanyolország állt az élre

Az egyes európai országok közül kiugróan teljesített Spanyolország, ahol az összes autóeladás 11 százalékkal nőtt az előző évhez képest ebben a hónapban, míg Németországban 6,4 százalékkal, Olaszországban 6,2 százalékkal, Franciaországban pedig 0,7 százalékkal csökkentek a regisztrációk.

A piaci elemzők szerint a világ második legnagyobb EV-piacán az elektromos autók iránti növekvő érdeklődés nagyrészt az új uniós szén-dioxid-kibocsátási céloknak és az olcsóbb elektromos modellek érkezésének köszönhető, ám – amint a számokból látható – nem képes ellensúlyozni a benzin- és dízelautók iránti csökkenő keresletet.

Továbbra is arra számítunk, hogy a globális autóipari volumen idén lényegében stagnál

– írták a Citigroup autópiaci szakértői befektetőknek szóló jegyzetükben.

De mi a gond a Tesla háza táján?

Külön fejezetet érdemel a Tesla folytatódó vesszőfutása a vén kontinensen. Elon Musk akkumulátoros-elektromos (BEV) autóiból ugyanis az ACEA szerint 42,6 százalékkal kevesebb fogyott idén eddig Európában éves bázison.

  • Az Európai Unióban, 
  • Nagy-Britanniában 
  • és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás országaiban 

kevesebb mint 17 ezer autót adtak el februárban, míg 2024-ben ugyanebben a hónapban több mint 28 ezret. A cég a teljes piac 1,8 százalékát, a BEV-piac 10,3 százalékát uralta, szemben a tavalyi 2,8, illetve 21,6 százalékkal.

A Tesla eladásai ráadásul zsinórban már második hónapja csökkentek, annak ellenére, hogy a kontinensen összességében nőtt az elektromos autók regisztrációja.

Az amerikai gyártó számos kihívással kénytelen szembenézni Európában az új Model Y középkategóriás SUV modelljének e hónapra ígért bevezetése előtt. Kisebb és korosabb ugyanis a modellpalettája, mint hagyományos autókat gyártó riválisaié, valamint a kínai belépőké, melyek újnál újabb és gyakran olcsóbb elektromos modelleket dobnak piacra.

Elon Musk, a vállalat vezérigazgatója a Reuters szerint ráadásul politikai szerepvállalásával is rontotta a Tesla megítélését.

Egy múlt heti bejelentésből kiderült, hogy a Tesla létrehozott egy féltucatnyi autógyártóból álló kört (pool), hogy megkönnyítse szén-dioxid-kreditjei értékesítését, mivel a robbanómotoros gépkocsikat gyártó szektortársai kreditvásárlással is teljesíthetik a januárban életbe lépett európai szén-dioxid-kibocsátási célértékeket.

Bár a 2024-es adatok alapján az elemzők úgy becsülik, hogy a Tesla eladásai bőven kompenzálni tudják a többi vállalat kibocsátását, a helyzet változhat, ha Muskék eladásai tovább csökkennek.

Az EU azért vezette be a célértékeket, hogy segítse az EV-k vásárlását, de várhatóan éppen kedden hagyja jóvá a szabályok enyhítését, lehetővé téve a kibocsátás hároméves átlagolását.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.