A nyugati légitársaságok csökkentették a Kínába irányuló közvetlen járatokat, amire válaszul a kínai cégek igyekeznek betölteni a hiányt. A három legnagyobb kínai légitársaság Spanyolországba, Olaszországba és az Egyesült Királyságba tartó járatainak száma 25–45 százalékkal nőtt 2024 első kilenc hónapjában 2019 azonos időszakához képest.
Ráadásul a távol-keleti ország vállalatai versenyképesebb árakkal is támadnak. Az Air China, a China Eastern Airlines és a China Southern Airlines viteldíjai 5–35 százalékkal olcsóbbak, mint az európai légitársaságoké a Kína és Nyugat-Európa közötti közvetlen oda-vissza járatok esetében, köszönhetően az orosz légtérzárnak.
Mint ismert, az Egyesült Államok, Kanada és az európai országok az orosz–ukrán háború kitörése után kitiltották az orosz légitársaságokat a területükről, válaszul Moszkva nem engedélyezi a nyugati repülőgépeknek, hogy az orosz légteret használják. A kínai, az indiai, az afrikai és a közel-keleti légitársaságok azonban továbbra is igénybe vehetik az orosz légteret, ami hatalmas versenyelőnyt biztosít nekik.
A konfliktus előtt az Európából Kínába tartó járatok Szibéria felett repültek, míg az Észak-Amerikából Ázsiába induló gépek a Kamcsatka-félsziget felett haladtak át, de most kerülőt kell tenniük. A kitérő extra költségeit a társaságok kénytelenek áthárítani az utasokra, akiket a hosszabb menetidő is zavar.
Ugyan a kínai cégek kihasználják előnyüket az európai versenytársakkal szemben, azonban a belföldi útvonalakon a fapados légitársaságokkal néznek szembe, miközben a Kína és az Egyesült Államok közötti járatok 2024. november elején csak a 2019-es szint mintegy 30 százalékát érték el, szemben a Kína és Európa közötti járatok több mint 90 százalékával.
Kína három nagy légitársasága együttesen 1,8 milliárd dollár veszteséget könyvelt el 2024 első három negyedévében. A kínai cégek a deficitet úgy próbálják ellensúlyozni, hogy Európa mellett a Közel-Kelet felé is terjeszkednek: 2024 első kilenc hónapjában a Szaúd-Arábiába irányuló menetrend szerinti járataik több mint hétszeresére ugrottak 2019 azonos időszakához képest.
Az Egyesült Arab Emírségekbe irányuló járatok száma 40 százalékkal bővült. Ezzel azonban egyelőre nem sikerült kompenzálni az egyre fokozódó belföldi versenyt és a gyenge észak-amerikai piacot, így idén is borús év várhat a kínai légitársaságokra. Ráadásul ha sikerül lezárni az orosz–ukrán háborút, akkor Oroszország és a nyugati országok előbb vagy utóbb feloldják a szankciókat, és a kínai vállalatok elveszíthetik a versenyelőnyüket.
A Financial Times emlékeztet: a három legnagyobb légitársaság fontos Pekingnek, mivel a légi közlekedést a gazdasági növekedés motorjának tekintik. Ugyanakkor az elemzők szerint fontos lenne reformokat végrehajtani, vagy a jövőben továbbra is veszteségesen működhetnek.
Lufthansa: átmeneti megtorpanás után visszatér az aranykor
Európa legnagyobb légi közlekedési csoportja sztrájkokkal nehezített éven van túl, ám minden forgalmi mutatójában növekedést tudott felmutatni. A Lufthansa vezetése szerint a költségoptimalizálási programjuk végrehajtása és a járatbővítéseik révén az üzleti sikerek sem maradnak el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.