A Tesla részvényeink árfolyama már annyiszor zuhant, aztán ugrott vissza újra, hogy már szinte követni sem lehet. Eddig megúszta a kínai kihívók jelentette versenyt, úgy tűnik azonban, hogy Elon Musk politikai szerepvállalása most új helyzetet teremtett.
A cég részvényei csak hétfőn 15,43 százalékkal, 241,3 dollárra zuhantak, Musk politikai akciói legalább 660 milliárd dollárba kerültek a cégnek, és még nincs vége. (Cikünk írásakor egy dollár 367,8 forint.) Joseph Spak, a UBS elemzője eladásra ajánlja a papírokat, a célárfolyamukat pedig 34 dollárral, 225 dollárra rontotta, és
arra számít, hogy a Tesla eladásai ebben a negyedévben további 26 százalékkal zuhannak majd
az európai és a kínai érdeklődés visszaesése nyomán. Szerinte tovább ronthatja a helyzetet, hogy az ígért olcsóbb Tesla modellek éppen a már piacon lévőktől, a Model 3-tól és a Model Y-tól csábítanak majd el keresletet – tudósított a Barchart.
Ez a két modell adja ugyanis az eladások több mint 95 százalékát. A frissítésre szükség is van, mert a termékpaletta a stagnálás jeleit mutatja, miközben a versenytársak egyre fejlettebb autókat dobnak piacra.
A Reuters szerint a Tesla piaci részesedése Európában csökken, mivel az olyan nagy múltú autógyártók, mint a BMW, erősebb eladásokat könyvelhetnek el. A vámok ellenére a kínai versenytárs BYD is egyre nagyobb teret nyer Európában.
Ross Gerber, a Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management társalapítója, elnöke és vezérigazgatója szerint nem a céggel van a baj. „Még mindig rengeteg Tesla részvényünk van, így nem kívánok semmi rosszat a vállalatnak. Éppen ellenkezőleg – szeretem a Teslát” – idézte a szavait az Insider Monkey.
Mindannyian tudjuk, mi a probléma: Elon Musk az. Senki sem akarja megvenni az autóikat tiltakozásképpen. Elon a világ egyik leggyűlöltebb emberévé vált, és ez nem tesz jót a járművek eladásának
– tette hozzá.
Ezt emelte ki Ben Kallo, a Baird elemzője is, aki szerint visszafoghatják a Teslák iránti keresletet a közelmúltbeli jelentések a az autókat ért vandalizmusról. „Ha az a veszély fenyegeti az embert, hogy kulccsal végigkarcolják vagy felgyújtják az autóját, akkor még azok is kétszer meggondolják, hogy Teslát vegyenek-e, akik támogatják Muskot vagy közömbösek iránta” – nyilatkozta a CNBC-nek.
Az NBC News szerint országszerte érkeztek jelentések vandalizmusról, egyebek mellett többször is gyújtogattak egy coloradói Tesla-kereskedésben. Nem minden elemző látja azonban ennyire sötétnek a helyzetet, a konszenzus még mindig a részvények tartása, de 353 dollár körüli átlagos célérték több mint 50 százalékos potenciális emelkedés lenne a jelenlegi szintekhez képest.
A The Motley Fool arra is emlékeztetett, hogy ami esik, az általában fel is emelkedik, a Tesla esetében is arról van szó, hogy az árfolyam megugrott Donald Trump újraválasztásának a hírére, méghozzá túl gyorsan és túlságosan magasra.
A Reuters elemzése szerint a Tesla az eddigi bukta ellenére a szokásos pénzügyi mérőszámok alapján
változatlanul messze értékesebb, mint a világ legnagyobb autóipari és technológiai cégei.
Múlt pénteken még 845 milliárd dollárt ért, ez pedig több, mint a kilenc következő legértékesebb autógyár értéke, miközben azok tavaly összesen 44 millió járművet adtak el, a Tesla pedig 1,8 milliót.
Ennek pedig az az oka a hírügynökség szerint, hogy a legtöbb befektető és elemző beveszi Musk magyarázatát, miszerint a világ legértékesebb autógyártója valójában nem is autógyár, hanem inkább a mesterséges intelligencia úttörője, amely hamarosan forradalmat indít a robotaxik és humanoid robotok terén.
Tucatnyi banki és befektetési cég elemzésének alapján a Tesla elektromos jármű (EV) üzletága adja a bevételének majdnem egészét, de a tőzsdei értékének kevesebb mint negyedét. Értékének nagy része az autonóm járművekkel kapcsolatos reményeken nyugszik, amelyeket a Tesla még nem teljesített, annak ellenére, hogy Musk 2016 óta minden évben azt ígérte, hogy legkésőbb jövőre megérkeznek a vezető nélküli Teslák.
A részvények december óta tartó csökkenése ellenére egyébként a Tesla piaci kapitalizációja a választások óta továbbra is mintegy 65 milliárd dollárral emelkedett – ez az összeg magasabb, mint a General Motors teljes értéke. A befektetők már régóta
Musk vízióira fogadnak a Tesla holnapjáról, nem pedig a mai profitjára.
De a valós teljesítmény és az elemzők által a meg nem született termékekkel kapcsolatban becsült nyereségek közötti egyre növekvő különbség arra késztetett egyeseket, hogy figyelmeztessenek irracionális túlzásra.
„Meddig maradhat még a részvény a fundamentumoktól elszakadva?” – tette fel a kérdést Ryan Brinkman, a JP Morgan elemzője januárban, amikor a Tesla gyenge eredményről és az éves járműeladások első csökkenéséről számolt be.
Musk a hasonló kérdésekre mindig azt válaszolja a befektetőknek, akik nem hisznek abban, hogy a cég megoldja az autonóm járművek fejlesztsét, hogy „el kellene adniuk a Tesla-részvényeiket”. Lehet, hogy néhányan megfogadták a tanácsát?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.