A labdarúgás népszerűsége folyamatosan növekszik az Egyesült Államokban, de az ottani piacban még mindig hatalmas kiaknázatlan lehetőségek rejlenek. Nem csoda hát, ha Európa vezető futballbajnokságai, a Bundesliga és a La Liga is minden eszközzel igyekszik bővíteni a tengerentúli szurkolói bázisát. Közben a világ legerősebb amerikaifutball-ligája, az NFL is igazi világmárkává vált, immár Európában is rengetegen rajonganak a tojáslabdás fociért, az NFL marketingesei pedig azon vannak, hogy ez a tábor még tovább növekedjen.
Hogy a drukkereket minél szélesebb körben elérhessék, összefog az NFL, a Bundesliga és La Liga. A német bajnokság képviselői tavaly állapodtak meg a Relevent sportmarketing-ügynökséggel egy 17 évre szóló szerződés keretében, amely magában foglalja a meccsek közvetítési jogainak értékesítését az amerikai kontinensen, valamint a Bundesliga brandjének építését, marketingstratégia kidolgozását a szurkolók megszólítására. Hasonló szerződést írt alá még 2018-ban a La Liga vezetősége ugyanezzel az ügynökséggel, az a kontraktus, 15 évre szól.
Mindkét európai futballbajnokságot az ESPN csatorna közvetíti az Egyesült Államokban, és az NFL meccseit is ők sugározzák, így az adó folyamatos promóciót tud biztosítani a labdarúgásnak, például az amerikaifoci-meccsek szüneteiben.
Robin Austermann, a Bundesliga európai és latin-amerikai terjeszkedésért és marketingjéért felelős vezetője a múlt héten Miamiban tartott Sportel America elnevezésű konferencián kiemelte, közös stratégia része az NFL-lel való együttműködésük. Az NFL Németországban szeretné növelni a szurkolói bázisát, a Bundesliga pedig az Egyesült Államok piacán akar növekedni, szóval ezzel mindkét liga csak nyerhet. Austermann elmondta, folyamatosan egyeztetnek az NFL-vezetőivel, és nem csak néhány közvetítésre vagy a Berlinben rendezendő alapszakaszmeccsre koncentrálnak, teljes szezonra szóló, hosszú távú kooperációban gondolkodnak – derül ki a Sport Business magazin cikkéből.
Németországban 2022 óta már több hivatalos NFL-mérkőzést is tartottak, idén novemberben az Indianapolis Colts néz farkasszemet egy még meg nem nevezett riválissal.
Spanyolország még csak idén fog ízelítőt kapni a csúcsszintű amerikai fociból, 2025 januárjában jelentették be, hogy az ősszel kezdődő idényben valamikor egy alapszakaszmeccsnek a madridi Santiago Bernabéu Stadion fog otthont adni. Az összecsapás konkrét időpontját még nem jelentették be, és a résztvevők közül is csak az egyik csapatot ismerjük: a Miami Dolphins biztosan pályára lép majd a történelmi találkozón.
A La Liga ellenben már egy ideje igyekszik megvetni a lábát az észak-amerikai piacon.
Németországban már jóval régebben jelen van az NFL, így a fejlesztési stratégiánk és a ligával való együttműködésünk is kevésbé kiforrott, mint a németeknek, de már több NFL-játékosnak segítettünk megtapasztalni, milyen egy La Liga-meccs hangulata, a New Orleans Saints egyik futballistáját pedig flamencotánc-oktatásra és tapaskóstolásra vittük. Az ezekhez hasonló akciók fontos részét képezik a stratégiánknak, mivel így az NFL-rajongók is láthatják, mennyire szórakoztató tud lenni és milyen élményt ad egy spanyol bajnoki labdarúgó-mérkőzés
− mondta Nicolas Garcia Hemme, a La Liga észak-amerikai kirendeltségének üzletfejlesztésért felelős alelnöke.
A kölcsönös együttműködés a ligák mellett már a csapatok szintjén is megjelenik. Február végén a spanyol élvonalban szereplő Valencia jelentette be, hogy a Wasserman marketingügynökség segítségével kollaborálni fognak a Chicago Bears NFL-együttesével.
Egy bő hónappal később, április első napjaiban a Bundesliga egyik élcsapata, a Borussia Dortmund közölte, stratégiai partnerségre lépett a hatszoros Super Bowl-győztes Pittsburgh Steelersszel.
A Dortmund még tavaly áprilisban nyitotta meg első amerikai kirendeltségét New Yorkban, decemberben a klub delegációja kilátogatott egy pittsburghi Steelers-meccsre, nemrégiben pedig az NFL-csapat képviselői viszonozták a látogatást, és nézték meg közelebbről, milyen is egy német bajnoki mérkőzés a legendás Westfalenstadionban, vagy ahogy ma szponzorált nevén szokás emlegetni, a Signal Iduna Parkban.
Dan Rooney, a Steelers üzletfejlesztési igazgatója kiemelte, együttműködésük alapját a közös értékek adják. Mindkét csapat rendkívül erősen kötődik a szurkolótáborhoz és ahhoz a közösséghez, amelyet képvisel. Emellett mindkét város híres az acéliparáról, a kemény munka, a kitartás és a rendíthetetlen győzni akarás innen gyökerezve megjelenik mindkét klub szellemiségében, s a sárga-fekete szín is összeköti őket.
A sportvezető hozzátette, nagy várakozással tekintenek a közös munka elébe, és remélik, a két egyesület kölcsönösen segíti majd egymást a fejlődésben, hogy minél több szurkolót érhessenek el az együttműködés által.
Marc Lingenhoff, a Borussia Dortmund amerikai üzleti érdekeltségeit kezelő igazgatója elmondta, azért esett a Steelersre a választásuk, mert egy nagy múltú, patinás csapatról van szó, amely rendkívüli sikereket tudhat magáénak a futballpályán és azon kívül is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.