Japán az utolsó pillanatig próbálkozik majd, hogy mentességet kapjon az amerikai autótarifák alól, mert azok súlyos csapást mérnek majd az exportorientált gazdaságra, ahogyan a kölcsönös tarifák is. Közgazdászok szerint recesszióba döntheti a világ legnagyobb gazdaságát a Donald Trump elnök által kirobbantott vámháború.
A bejelentésre az elnöki szóvivő szerint a Fehér Ház rózsakertjében kerül majd sor, és a kölcsönösség jegyében mást-mást jelent majd az érintett országok számára. Karoline Leavitt a Bloomberg tudósítása szerint hozzátette:
az elnök „elkötelezett” az ágazati vámok bevezetése mellett is,
de ezek nem állnak az április 2-i esemény középpontjában, és az időzítésük még nem ismert.
Ami biztos: Trump washingtoni idő szerint délután háromkor (magyar idő szerint este kilenckor) tudatja a világgal, hogy pontosan mit is jelentenek a kölcsönös vámok, amelyek a reményei szerint újraalakítják a globális kereskedelmet, erősítik az amerikai feldolgozóipart és bevétellel töltik fel a szövetségi kormány kasszáját, hogy finanszírozhassa az ígért nagyarányú adócsökkentést.
Közgazdászok vitatják, hogy igaza lesz.
Ha a vállalatok és a fogyasztók visszafogják a kiadásaikat, akkor az recesszióba döntheti az amerikai gazdaságot
– nyilatkozta az ABC Newsnak Kara Reynolds, az Amerikai Egyetem közgazdásza. Mard Zandi, a Moody’s Analytics vezető közgazdásza „a gazdasági visszaesés táptalajának” nevezte a szerdán bejelentendő vámokat.
A szakértők széles köre arra számít, hogy az importőrök magasabb árak formájában áthárítják a vámterheknek legalább egy részét a fogyasztókra, ami ronthatja a cégek versenyképességét, mivel nehezen tudják megtartani azokat a vásárlókat, akiket sokkhatás ér.
Ha az üzleti teljesítmény romlik, akkor pedig a cégek valószínűleg befagyasztják vagy csökkentik a beruházásokat, ami veszélyezteti a gazdasági növekedést.
„Ha az üzleti beruházások csökkennek, az recessziót indíthat el” – figyelmeztetett Anne Villamil, az Iowai Egyetem közgazdászprofesszora is.
A fogyasztói kiadások teszik ki az amerikai gazdasági tevékenység mintegy kétharmadát, és a fogyasztói bizalom már márciusban 2021 óta a legalacsonyabb szintre esett.
A különböző szektorokra kivetett tarifák közül egyelőre az alumínium- és acélimportra, illetve az autókra vonatkozók biztosak, amelyek romba döntik a globális autóipart. Súlyosan érintik az európai és az ázsiai, így a a japán gyártókat, leginkább a Toyotát. Isiba Sigeru kormányfő éppen ezért ígérte meg, hogy az utolsó pillanatig próbálják elérni Washingtonnál a mentességet, és
megteszik a szükséges lépéseket, hogy védjék a gazdaságot és a munkahelyeket.
Isiba sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a kormány többek között finanszírozási támogatást nyújthat a pénzszűkében lévő cégeknek. A minisztériumok folyamatosan tárgyalnak az amerikai partnerekkel is, hogy további részleteket tudjanak meg Washington vámterveiről. Ő „sem habozna” szükség esetén újra az Egyesült Államokba látogatni, hogy egyeztessen a vámmentesség érdekében.
A júliusi felsőházi választás előtt az egyre népszerűtlenebb japán kormányfőnek nem csupán az a feladata, hogy ellensúlyozza az amerikai vámok negatív hatását, emellett a háztartásokat is meg kell védenie az emelkedő megélhetési költségektől – emlékeztetett a hírrel kapcsolatban a Reuters.
Az infláció februárban 3,7 százalékos volt,
az egyik legmagasabb a fejlett gazdaságok közül, főként az élelmiszerárak, köztük a rizs árának folyamatos emelkedése miatt.
A nagyvállalatok ugyan magas béremeléseket ajánlottak a szakszervezetekkel folytatott szokásos éves bértárgyalásokon, kétséges azonban, hogy a kisebb cégek követik-e a példát, mivel Trump vámfenyegetései elhomályosítják az üzleti kilátásokat.
Isiba elmondta, hogy a kormány
hogy a kisebb cégek zökkenőmentesen átháríthassák a növekvő költségeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.