BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A YouTube kitalálta, hogyan lehetnének még idegesítőbbek a reklámok

A YouTube új hirdetési rendszere, a Peak Points mesterséges intelligenciával elemzi a videók csúcspontjait, és épp ezekbe a legérdekesebb vagy legérzelmesebb pillanatokba illeszti be a reklámokat. A cél: ott ragadni meg a néző figyelmét, ahol az a legerősebb – akár egy lánykérés közepén is. A döntést a Google Gemini AI hozza, a hirdetők pedig nagyobb hatékonyságot, a tartalomgyártók több bevételt remélhetnek.

A YouTube előállt egy új ötlettel, amivel még idegesítőbbek lesznek a reklámok: új hirdetési megoldást vezet be, mely a nézői elköteleződés csúcsán jelenít meg reklámokat – akár a legizgalmasabb vagy legmeghatóbb jelenetek közepén. A Peak Points nevű funkció célja, hogy a hirdetők pontosan ott érjék el a közönséget, ahol az a legnagyobb figyelemmel követi a tartalmat.

A YouTube kitalálta, hogyan lehetnének még idegesítőbben a reklámok
A YouTube kitalálta, hogyan lehetnének még idegesítőbben a reklámok / Fotó: Miljan Zivkovic

A YouTube az amerikai Upfront prezentációján jelentette be újítását: a Peak Points a Google Gemini mesterséges intelligenciáját használja annak meghatározására, mikor éri el a videó az úgynevezett csúcspontját. Ezek lehetnek érzelmi tetőpontok, fordulópontok vagy akár a videók narratívájának legdrámaibb részei – az algoritmus a felhasználói viselkedési adatok alapján azonosítja őket.

A cél nem titok: ott és akkor jeleníteni meg hirdetéseket, amikor a néző a leginkább bevonódott.

A YouTube szerint ez egyszerre előnyös a hirdetőknek – akik nagyobb eséllyel kapják meg a figyelmet – és a tartalomkészítőknek is, mivel a „csúcspillanatokon” elhelyezett hirdetések magasabb bevételt generálhatnak. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók megint a háttérbe szorulnak, és a platform csak újabb indokot ad arra, hogy reklámblokkolókat használjanak.

Ilyen lesz az új YouTube-funkció

A YouTube hivatalos blogbejegyzése egy konkrét példát is megoszt: egy lánykérésről szóló videót, melyben az algoritmus a reklám helyét közvetlenül a megható „igen” válasz előtt javasolja. A példát sokan ironikusan fogadták – a közönség joggal kérdezheti: valóban jó ötlet-e épp az érzelmi tetőpontokat megszakítani reklámmal?

A fejlesztés hátterében a YouTube üzleti modellje áll, mely egyre inkább a hirdetési bevételekre épül.

A platform már jó ideje a világ legnézettebb streamingszolgáltatása a televíziókon, megelőzve olyan riválisokat, mint a Netflix, a Hulu vagy a Disney+. Az élő közvetítések piacán is vezető pozíciót tölt be, a YouTube Live messze lekörözi a TikTokot és a Twitchet. Ez pedig egyet jelent: ahol ekkora tömeg van, ott a hirdetők is sorban állnak. A Peak Points bevezetésével a YouTube egyszerre akarja maximalizálni a hirdetések hatékonyságát és a platform bevételeit – még ha ezért a nézői élmény is néha csorbát szenved.

A YouTube májusban nagy évfordulót ünnepelt: pontosan húsz évvel ezelőtt, 2005. április 23-án került fel a videómegosztóra az első videó Me at the zoo címmel. A videót az egyik társalapító, Jawed Karim készítette, és alig 19 másodperc hosszú: a San Diegó-i állatkertben beszél benne az elefántok ormányáról. Senki sem sejtette akkor, hogy ezzel a szerény, alacsony felbontású felvétellel megkezdődik a digitális tartalomgyártás egyik legmeghatározóbb korszaka, a YouTube pedig pár év alatt amatőr videómegosztóból globális médiabirodalommá válik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.