BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Gyógyszerhirdetések célkeresztben: Kennedy szigorítana, tízmilliárdos piac kerülhet veszélybe

Robert F. Kennedy Jr., az egészségügyi tárca vezetője régóta törekszik a szigorításra, most valódi áttörés jöhet. Washington új korlátozások bevezetését fontolgatja az amerikai gyógyszergyártók közvetlen fogyasztói reklámjaira, amely évente több mint 10 milliárd dolláros üzletet jelent.

Washington olyan intézkedések bevezetését tervezi, amelyek jelentősen megnehezítenék és megdrágítanák az amerikai gyógyszergyártók számára a közvetlen reklámozást a fogyasztók felé. Bár az Egyesült Államokon és Új-Zélandon kívül sehol máshol nem engedélyezett ez a gyakorlat, a teljes tiltás alkotmányos pereket vonhatna maga után, így inkább jogi és pénzügyi eszközökkel igyekeznek visszaszorítani a gyakorlatot – értesült a Bloomberg több, az ügyet ismerő forrástól.

Robert F Kennedy amerikai gyógyszergyártók
Robert F. Kennedy Jr. új korlátozások bevezetését fontolgatja az amerikai gyógyszergyártók közvetlen fogyasztói reklámjaira, amely évente több mint 10 milliárd dolláros üzletet jelent / Fotó: AFP

A tervezett lépések között szerepelne, hogy a jövőben minden reklámban részletesebben kellene feltüntetni a gyógyszerek mellékhatásait, ami hosszabb és költségesebb hirdetéseket eredményezne, különösen a televízióban. Egy másik javaslat szerint megvonnák azt a lehetőséget, hogy a gyógyszercégek leírhassák az ilyen reklámköltségeket adóalapjukból.

Az elképzelések még egyeztetés alatt állnak, és nem született végleges döntés – erősítette meg az Egészségügyi és Emberi Erőforrások Minisztériuma (HHS). Az ügy mögött álló politikai akarat azonban erős: 

Robert F. Kennedy Jr., a tárca vezetője már hosszú ideje célul tűzte ki a gyógyszerreklámok szigorúbb szabályozását. Meggyőződése szerint az amerikaiak túl sok gyógyszert szednek, részben a túlzott reklámozás miatt.

A MediaRadar adatai szerint a gyógyszeripar 2024-ben 10,8 milliárd dollárt költött közvetlen fogyasztói reklámokra, ennek több mint fele – 59 százalék – televíziós hirdetésekre ment el. Ezzel a harmadik legnagyobb tévés hirdetői szektor az Egyesült Államokban.

A legnagyobb költők között van az AbbVie és a Pfizer. Az AbbVie például 2 milliárd dollárt fordított reklámra tavaly, főként a Skyrizi és Rinvoq nevű gyulladáscsökkentő szereinek népszerűsítésére. Ezek a készítmények 2025 első negyedévében több mint ötmilliárd dolláros bevételt hoztak a cégnek.

A reklámszektor is komoly hatással szembesülhet. A televízió- és rádióadók érdekvédelmi szervezete, a National Association of Broadcasters szerint 

a reklámbevételek csökkenése különösen a kisebb piacon működő médiumokat érintené érzékenyen, emellett sajtószabadságot érintő aggályokat is felvethet.

A jelenlegi reklámgyakorlat 1997-ig nyúlik vissza, amikor az Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (FDA) lazított a korábbi előírásokon. Addig a cégek csak akkor reklámozhatták egy gyógyszer konkrét alkalmazási területét, ha felsorolták annak valamennyi lehetséges mellékhatását – ami jelentősen megdrágította az adásidőt, és visszafogta a reklámozást.

A jelenlegi rendszer szerint elegendő csak a legfontosabb mellékhatásokat megemlíteni, és a nézőket a további információkért orvosukhoz, weboldalra vagy telefonszámhoz irányítani. Ez vezetett a reklámkiadások ugrásszerű növekedéséhez.

Kennedy és csapata most azt fontolgatja, hogy részben visszahozzák a korábbi szigort, ami újra költségessé és kevésbé hatékonnyá tenné a televíziós hirdetéseket. Ez a váltás azonban nemcsak az egészségpolitikai célokat szolgálná, hanem komoly üzleti érdekeket is sértene – emiatt jogi kihívások várhatók.

Az amerikai gyógyszergyártók búcsút mondhatnak az adókedvezményeknek

Egy másik lehetséges lépés az, hogy a kormányzat adótörvény-módosítással megtiltaná a gyógyszercégeknek, hogy reklámköltségeiket leírják az adóalapból. Ez az elképzelés már szóba került a Trump-féle adócsökkentési csomag tárgyalásai során, de végül kikerült a végleges törvényből.

Kennedy szenátusi meghallgatáson közölte: folyamatban vannak az egyeztetések a kérdésről, és néhány héten belül bejelentés is várható. Az iparág azonban figyelmeztet: ha a gyógyszerreklámokat célzottan korlátozzák, az precedenst teremthet, és más ágazatok is célkeresztbe kerülhetnek a jövőben.

AbbVie kereskedelmi igazgatója, Jeff Stewart egy májusi konferencián úgy nyilatkozott, ha szigorítás jön, a cég a hirdetési forrásait „betegségtudatosság-növelésre” vagy digitális csatornákra csoportosítaná át.

Kennedy kezdeményezése tehát nemcsak az amerikai gyógyszeripar gyakorlatát, hanem az egész reklámipart és médiapiacot is alapjaiban változtathatja meg – az adó- és jogszabályi következmények pedig akár az Egyesült Államokon túl is érezhetőek lehetnek.

Autizmus: Robert F. Kennedy szeptemberig ki akarja deríteni, mi okozza

Óriási célt tűzött ki az Egyesült Államok új egészségügyi minisztere. Robert F. Kennedy szerint szeptemberre tisztázódhat, mi áll az autizmus rohamos terjedésének hátterében.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.