Kongatják a vészharangot az autógyártók Kína ritkaföldfémek feletti uralma miatt, így kedden a globális márkák is csatlakoztak amerikai társaikhoz a kínai exportkorlátozásokra panaszkodva.
Most a német autógyártók figyelmeztettek, hogy az exportkorlátozások akár termelési szünetekhez és turbulenciákhoz is vezethetnek, míg a múlt héten egy indiai elektromosautó-gyártó adott ki hasonló figyelmeztetést.
Kína áprilisban döntött a kritikus ásványkincsek és mágnesek exportjának felfüggesztése mellett, melyek kiemelt helyen szerepelnek az autóipar, a repülőgyártás, a félvezetők és a hadiipar ellátási láncában egyaránt. A lépés aláhúzta Kína dominanciáját a területen, és egyúttal azt is jelezte, hogy
Peking nem fél ezt az eszközt bevetni a Donald Trump amerikai elnök által elindított kereskedelmi háborúban.
Trump az amerikai feldolgozóipar feltámasztása érdekében igyekszik vámokkal védeni az ország piacát, és különösen Kínával szemben ütött meg kemény hangot. A két ország közötti ellenvámok áprilisban 145 és 125 százalékos szintig szöktek fel, mígnem május közepén a két szuperhatalom megállapodott a vámok jelentős részének 90 napra szóló felfüggesztéséről.
Kedden Karoline Leavitt, a Fehér Ház szóvivője elárulta, hogy a héten Trump és Hszi Csin-ping kínai elnök beszélni fog, és az exporttilalom kérdése is a napirenden lesz.
Trump korábban arról írt közösségi oldalán, hogy Kína megszegte a genfi megállapodást. Az autó-, drón-, robot- és rakétagyártás szempontjából kritikus nyersanyagok exportja Kína számos kikötőjében leállt, miközben az ország kormánya az exportengedélyek szabályozásán dolgozik. A tervek szerint az új rendszer megakadályozná, hogy egyes nyersanyagok különböző, például amerikai hadiipari cégek kezébe kerüljenek – írja a Reuters.
Az export felfüggesztése félelmet gerjesztett a vállalati és a nemzeti vezetők szívében, miközben a tisztviselők lázasan kutatnak a meglehetősen korlátozott alternatívák után. Hildegard Mueller, a német autóipari lobbi vezetője szerint, ha a helyzet nem változik, akkor késésekre, de akár a termelés leállására is számítani kell.
Mindeközben indiai, európai és japán diplomaták és autóipari vezetők kétségbeesetten igyekeznek meghallgatást nyerni Pekingben a ritkaföldfémek és mágnesek exportengedélyeinek a felgyorsítása érdekében. Június elején egy japán üzleti delegáció a kínai kereskedelmi minisztérium tisztviselőivel tárgyal, míg a nagy autóiaprral rendelkező európai országok diplomatái sürgősségi találkozókat kértek Pekingtől az elmúlt hetekben. India, ahol a helyi Bajaj Auto a múlt héten kongatta meg a vészharangot, autóipari vezetők látogatását készíti elő.
Májusban pedig egy, többek között a General Motorst, a Toyotát, a Volkswagent és a Hyundait is magában foglaló, autóipari lobbiszervezet levélben fordult a Trump-adminisztrációhoz a kérdésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.