
Áttörés a Messinai-szorosnál: elfogadták a Szicíliát és az olasz szárazföldet összekötő gigahíd tervét
Az olasz kormány gazdasági és fejlesztési programbizottsága hivatalosan is elfogadta a Szicíliát az olasz szárazfölddel összekötő függőhídról szóló nagyszabású infrastrukturális projekt végleges tervét. A Giorgia Meloni miniszterelnök vezette kabinet stratégiai jelentőségűnek minősítette az építkezést, amely évtizedek óta terítéken van, de csak most válik valósággá.

A gazdasági és fenntartható fejlődésért felelős minisztériumközi bizottság (Cipess) közlése szerint a beruházás költsége 13,5 milliárd euró, amelyet teljes egészében közpénzből finanszíroznak. A forrásokat többek között a 2024-es és 2025-ös költségvetések biztosítják. A projektet eredetileg még 1971-ben vetették fel, de a jelenlegi, jobboldali kormány tette meg az első konkrét lépéseket az építés elindítása felé 2022-ben.
A híd 3300 méteres hosszával a világ leghosszabb függő szerkezete lesz.
A tervek szerint mindkét irányban háromsávos autóút és vasútvonal fut majd rajta, napi hatezer járművel és kétszáz vonattal számolnak. A szerkezet extrém időjárási körülményeknek is ellenáll, beleértve az óránként kétszáz kilométeres szelet és a Richter-skála szerinti hetes erősségű földrengéseket is.
A hídszerkezet hajózható magassága hetvenkét méter, a két hídfőnél pedig közel négyszáz méter magas tartótornyokat emelnek. A kapcsolódó infrastruktúra részeként
- a calabriai és a szicíliai oldalon negyven kilométernyi új bekötőutat is kiépítenek;
- valamint nagy sebességű vasútvonalakat hoznak létre Dél-Olaszországban.
Még az idén elkezdik építeni a világ leghosszabb függőhídját Szicíliában
Minden jel szerint még az idén elkezdődik a világ leghosszabb és legrégebben tervezett függőhídjának építése a Messinai-szorosban. A Szicíliát és a szárazföldi Olaszországot összekötő híd mintegy 4,6 milliárd euróba kerül majd, és 2030-ra készülhet el.
Matteo Salvini infrastrukturális miniszter szerint a híd nemcsak közlekedési, hanem gazdasági katalizátor is lesz. Mint mondta, a projekt fejlődési motorként hat majd az egész olasz gazdaságra. Hozzátette: az építkezés már október előtt megkezdődhet, és ha minden a tervek szerint halad, az első járművek és vonatok 2032–2033 körül haladhatnak át a hídon.
Jelenleg a Szicília és a calabriai Villa San Giovanni közötti utazás komphajókon zajlik, amely akár több órát is igénybe vehet. A híd ezt az időt tizenöt percre csökkentené.
Tüntetések a Szicíliát az olasz szárazfölddel összekötő függőhíd ellen
A projekt nem csak támogatókra talált. A Legambiente, a Greenpeace és a WWF környezetvédelmi szervezetek élesen bírálták a beruházást, költséges és kockázatos vállalkozásnak nevezve. A CGIL, Olaszország legnagyobb szakszervezete szerint a híd helyett sokkal fontosabb közmunkákra kellene költeni az állami forrásokat.
Salvini ugyanakkor folytatja a lakossági egyeztetéseket is: személyesen mutatja be a híd terveit a calabriai és szicíliai kiindulópontokon, valamint találkozik a kisajátítások ellen tiltakozó helyi földtulajdonosokkal is.
Salvini: 2025 nyarán kezdődhet a Szicília-híd építése – maffiaellenes szigorral
Több évtizednyi vita után az olasz kormány idén nyáron megkezdheti a szigetet a szárazfölddel összekötő híd építését. A 13,5 milliárd eurós Szicília-híd nemcsak gazdasági lehetőségeket, hanem súlyos biztonsági kockázatokat is rejt.






