BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ilyen rossz hír még nem érkezett Németországról az idén: alig hisznek a szemüknek az elemzők – csúcsra ért a drágulás, megtorpant a fogyasztás

Az elmúlt hónapokban egymásnak ellentmondó adatok érkeztek a német gazdaságról. Augusztusban a kiskereskedelmi forgalom éves alapon lassult, miközben havi szinten visszaesett. Az előzetes adatok szerint a szeptemberi infláció gyorsult éves összevetésben.

A német kiskereskedelmi forgalom 2025 augusztusában 0,2 százalékkal csökkent az előző hónaphoz képest, elmaradva a 0,5 százalékos növekedésre vonatkozó piaci előrejelzésektől. Éves szinten ugyanakkor 1,8 százalékos növekedést regisztrált a Destatis, ami lassulás a júliusi 2,9 százalékos növekedéshez képest és a leglassabb ütem az elmúlt egy évben.

Inflation - Food Német kiskereskedelem: megtorpant a fogyasztás augusztusban
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A statisztikai hivatal szerint nőttek az élelmiszer-eladások, miközben a nem élelmiszer jellegű értékesítés és az online rendelések visszaestek havi alapon. Az előzetes adatok alapján az infláció 2,4 százalékkal nőhet szeptemberben az előző év azonos hónapjához képest. A jelentősebb tartományok közül Bajorországban 2,4 százalék, Észak-Rajna-Vesztfáliában 2,3 százalék, míg Baden-Württembergben  2,7 százalék lehet a pénzromlás mértéke.

Egymásnak ellentmondó adatok érkeztek az elmúlt hónapokban a német gazdaságból. Noha az ipari termelés egy-egy hónapra életjeleket mutat, de a megrendelésállomány továbbra sem ad okot optimizmusra. Júliusban az ipari megrendelések 2,9 százalékkal estek vissza az előző hónaphoz képest, pedig az elemzők 0,5 százalékos bővülést vártak.

Ráadásul április óta egyetlen hónapban sem nőttek a megrendelések, és egy év alatt hét hónapban visszaesés volt. Csökkent az iparvállalatok bevétele, miközben az EY szerint az iparban 2019 óta csaknem negyedmillió munkahely szűnt meg. A legnagyobb visszaesést az autógyártásban mérték. A leépítések fő okai a 

magas energiaárak, a bonyolult bürokrácia és a nemzetközi gazdasági kihívások, mint az Egyesült Államok vámpolitikája és az ázsiai versenytársak terjeszkedése.

Ezek után nem csoda, hogy Berlin is egyre borúlátóbb az ország jövőjével kapcsolatban: a kormány nulla növekedéssel számol erre az évre, és 1 százalékkal 2026-ra. A kölni IW (Institut der deutschen Wirtschaft) gazdaságkutató intézet szintén stagnálásra rontotta a német gazdaság idei GDP-növekedési előrejelzését az őszi prognózisában.

A következő évben, 2026-ban, háromévnyi recesszió és stagnálás után viszont már megindulhat a német gazdaság fellendülése: a kölni IW 1 százalékos GDP-növekedést jósol. Ehhez fontos hozzátenni, hogy a gazdaságkutató intézetek az elmúlt pár évben prognózisaikban folyamatosan mindig a következő évre halasztották a fellendülés megindulását.

Fontos megemlíteni, hogy Közép-Európa erősen függ a német gazdaságtól: az exportorientált Szlovákia, Magyarország és Csehország ezer szálon kapcsolódnak Európa legnagyobb gazdaságához, főleg az autóiparon keresztül.

Évtizedek óta tart a rohadás, de eddig megúszták a katasztrófát – a politikai árat most keményen meg kell fizetni

Németországban az összes autópályahíd modernizálásának végszámlája elérheti a 36 milliárd eurót, az összes közúti híd felújítása akár 100 milliárd euróba is kerülhet. A vasút modernizálására 150 milliárd euró kellene. A német infrastruktúra évtizedek óta rohad, a hangsúly eddig inkább a katasztrófamegelőzésen volt, mintsem az újjáépítésen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.