BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beütött a megszorítócsomag, nagyon szerény lesz az idei karácsony Szlovákiában

Ebben az évben Szlovákiában kevesebbet szánnak a polgárok karácsonyi ajándékok vételére, mint a korábbi években. Az ajándékon kívüli, karácsonyi élelmiszer-kiadások viszont nőnek.

Idén Szlovákiában a sorozatos konszolidációs, azaz takarékossági csomagoknak köszönhetően kevesebbet szánnak a polgárok karácsonyi ajándékok vételére, mint a korábbi években. 

karácsonyi,Christmas,Market,In,Bratislava,Main,Square,At,Sunset,,Slovakia,,December-22-2015
Visszaesett a szlovákok karácsonyi vásárlási kedve / Fotó: essevu / Shutterstock

A Focus piackutató ügynökség október derekán végzett reprezentatív felmérése szerint 

  • 2023-ban 216, tavaly 
  • 259 eurót szántak átlagosan karácsonyi ajándékra, 
  • az idén viszont ez újra visszaesik 216 euróra (17 százalékos zuhanás). 

Ez példátlan, hiszen az utóbbi években, még a Covid által sújtott időszakban is ha szerényen, de nőtt a költekezési hajlandóság (2020-ban 195, 2021-ben 200, 2022-ben pedig 211 euró). 

  • A megkérdezettek 38 százaléka 71 és 200 euró közötti összeget szán e célra, 
  • 19 százalék pedig 400 euró feletti összeget. 
  • A legfeljebb nettó ezer euró havi bevétellel bíró háztartások karácsonyi ajándékokra szánt összege átlagosan 156 euró lesz, 
  • de még a havi 2600 euró feletti bevétellel rendelkező háztartások is csak átlagosan 266 euró értékű ajándékkal számolnak. 

A Home Credit pénzügyi szolgáltató ez irányú felmérése szerint 

  • az emberek 36 százaléka 150 és 300 euró közötti összeget fordít ajándékvásárlásra, 
  • 301-400 euró közötti összeget 11 százalék, 
  • 401-500 euró közötti összeget 10 százalék, 
  • 500 euró felettit pedig 9 százalék szán. 
  • A felmérés végkifejlete: 300 euró felett rendre 1-2 százalékponttal kevesebbet szánnak e célra, mint tavaly.

Karácsonyi kérdőjelek

Érdekes fordulat, hogy idén az e-boltok karácsonyi forgalma (40 százalék) már meghaladja a hagyományos boltok (39 százalékos részarány) forgalmát. 

Mindössze a megkérdezettek 26 százaléka mondta azt, hogy több mint 300 eurót költ ajándékokra, ami 10 százalékpontnyi visszaesés 2024-hez viszonyítva. A Home Credit felmérése szerint 

a megkérdezettek 16 százaléka vallja azt, hogy csak akciók, kedvezményes kiárusítások idején veszi meg az ajándékot. 

Rendkívül előretörtek a kínai online kiskereskedelmi platformok: a szlovák polgárok egyhatoda minimum havi rendszerességgel vásárol a Temu, az AliExpress és a Shein platformokról, és a termékek minősége ellenére a kínai cégekben jobban bíznak mint az Amazonban vagy az eBay-ben. 

Szerencsére a lakosság felelősen viselkedik, mindössze a válaszadók 3 százaléka mondta azt, hogy hitelre, részletfizetésre, rokoni kölcsönre támaszkodva vásárol karácsony előtt. A pénzügyi stressz így is erőteljes: a Kariéra.sk felmérése szerint a megkérdezettek 60 százaléka erős vagy nagyon erős pénzügyi nyomást érez karácsony előtt, csupán a megkérdezettek 16 százaléka vallja azt, hogy számára a karácsony anyagilag semminemű kihívást nem jelent. 

A leggyakoribb ajándékok:

  1. kozmetikum (28 százalék),
  2. ruházati cikk (27), 
  3. készpénz (23), 
  4. könyv (19) és 
  5. játék (16).

Az ajándékon kívüli, karácsonnyal összefüggő kiadások viszont nőnek. 

Idén átlagosan 352 eurót szánnak a karácsonyi asztalra kerülő ételekre, süteményekre, díszítésre, ami 15 euróval magasabb összeg a tavalyinál 

– közölte Ivana Mikitová, a Partners pénzügyi kérdésekkel foglalkozó szakértője. 

Ez nem véletlen, mivel 2024-herz viszonyítva érezhetően drágult a tojás, a mogyoró, a hal, a savanyú káposzta (az utóbbi a szlovák ünnepi étrend fontos része). „Az embereknek van egyfajta megszokott standardjuk, ebből nem szívesen engednek. Bizonyos ételeknek egyszerűen az ünnepi asztalon van a helyük” – magyarázta Martin Slosiarik szociológus, a Focus ügynökség igazgatója. Márpedig nem könnyű megőrizni a szokásokat, hiszen

 az elmúlt 5 év során a karácsonyi bevásárlói kosár árszintje 71 százalékkal nőtt

 (2020-ban még csupán 206 euró volt).

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.