Több mint tízmilliárd dollárt vesztettek el tavaly az amerikaiak különböző internetes átveréseken, ami rekord a 2000 óta vezetett statisztikában. Az FBI-nak az online csalások bejelentésére specializálódott központjához (Internet Crime Complaint Center, ICCC) tavaly több mint nyolcszázezer panasz érkezett, ami napi szinten kétezernél is több bepalizott amerikait jelent. 

3D hands holding a smartphone and pointing at it 3d hands holding a cell phone and pointing to the screen. neon lights. futuristic concept, technology, metaverse and crypto. 3d rendering GettyImages
Fotó: Getty Images

A 6,9 milliárd dollárról 10,3 milliárdra nőtt összesített veszteség 25 százaléka kriptobefektetésekkel kapcsolatos csalásokra vezethető vissza.

A tavalyi 2,57 milliárd kárösszeg az egy évvel korábbihoz képest kiugróan magas: a 2021-es 907 milliós érték majdnem megháromszorozódott, ami kifejezetten rossz fényt vet az egyébként is egyre jobban megtépázott kriptopiacra.

A Signature Bank bukásával gyakorlatilag kiszorult a kriptó az amerikai bankrendszerből

A Silvergate és a Signature Bank bedőlése nemcsak a kriptodevizák tárolásával kapcsolatban okozhat hatalmas gondokat a szektornak, de az azonnali fizetési rendszereik esetleges leállásával sokszorosan megnehezíthetik a kriptodevizákhoz való hozzáférést, a munkabérutalásokat és a kereskedelmet – ugyanis csak ennek a két banknak volt olyan online infrastruktúrája, amely mindezt lehetővé tette az ügyfeleknek.

Az adathalászat (phishing) szintén súlyos problémának bizonyult Amerikában, éves szinten több mint háromszázezer bejelentést kapott az ICCC. Az adathalász sms-ek, amelyeket sokszor a Netflix vagy a DHL nevében küldenek a csalók, Magyarországon is egyre nagyobb figyelmet kapnak. A zsarolóvírusok okozta veszteségek eközben csupán 34,3 millió dollárt tettek ki, 2835 bejelentés érkezett miattuk az FBI-hoz.

A csalók áldozatai leginkább az idősebb korosztály tagjaiból kerülnek ki: 

a 60 év feletti amerikaiakhoz fűződik a teljes veszteség 30 százaléka, 3,1 milliárd dollárnyi kár érte őket tavaly. A főként Indiából eredő call centeres csalások, amelyek kifejezetten őket célozzák, nagyjából egymilliárd dollárt húztak ki az amerikaiak zsebéből, ennek 69 százalékát az idősek szenvedték el.