Pénz- és tőkepiac

Megújították az Északi Áramlat 1 biztosítását – de miért, ha nem kell az orosz gáz?

A megrongált eszközökre vonatkozó szerződések meghosszabbításakor figyelembe veszik azok állapotát is, azonban egy esetleges javítás megkezdéséhez is elengedhetetlen a szerződés.

A német Allianz és Munich Re biztosítók iparági források szerint megújították az Északi Áramlat 1 gázvezeték biztosítását, ami életben tarthatja a vezeték kijavításának és újraindításának esélyét azok tavalyi felrobbantása után.

Oil,And,Gas,Industry.,Red,Blue,High,Pressure,Gas,Valve.
Fotó: Shutterstock

A biztosítás megléte a két német óriás részéről kulcsfontosságú lehet a vezeték hosszabb távú jövője szempontjából, ugyanakkor a német kormány mielőbb leválna az orosz energiahordozókról. A Reuters egyik forrása szerint a német kormány nem emelt kifogást a biztosítók döntésével szemben, azonban a vezeték legtöbb nyugati befektetője már lenullázta részesedésének értékét a könyveiben.

Az Északi Áramlat 51 százalékos tulajdonosa az állami földgázvállalaton, a Gazpromon keresztül Oroszország, míg a vezeték több német részvényese legalább a vezeték további károsodásának megelőzését szeretné elérni, arra az esetre, ha Berlin és Moszkva viszonya normalizálódna.

A biztosítás a károkat és a szolgáltatás megszakadását is fedezi, ugyanakkor bár 

gyakran újítanak meg olyan biztosításokat, amelyek tárgya károsodott, ezt az új szerződés megkötésekor figyelembe is veszik. 

A biztosítás megléte a javítási munkálatok megkezdését is segítheti, ráadásul szemben a kőolajjal és a feldolgozott olajtermékekkel vagy a szénnel, az orosz gázra nem vetett ki szankciókat az

Ennek ellenére a kontinens importját az ukrán háború előtt 40 százalékban fedező orosz források aránya mára 10 százalékra csökkent, miután Oroszország már a vezeték felrobbanása előtt lekapcsolta az Északi Áramlatot technikai hibákra hivatkozva, miközben a Jamal vezetéken nem szállít földgázt Európába. Ugyanakkor az Ukrajnán keresztül haladó Testvériség és a Török Áramlat vezetékeken, valamint cseppfolyósított formában hajókon továbbra is érkezik orosz gáz az EU-ba.

A német gazdasági minisztérium azonban szeretne nemcsak az orosz, de a más forrásokból származó földgázról is lemondani, amelyhez szerintük a megújuló energiák használatán keresztül vezet az út. 

A minisztérium szóvivője szerint tavaly Oroszország bebizonyította, hogy nem megbízható partner.

Korábban Németország teljes mellszélességgel kiállt az olcsó orosz gáz használata ellen, az amerikai és európai szövetségeseinek intése ellenére. Több német tisztviselő, politikus és üzletember továbbra is reménykedik az Északi Áramlat 1 feltámasztásában, de a kormányon belül ők kisebbségben vannak. A kelet-németországi Szászországot vezető kereszténydemokrata (CDU) Michael Kretschmer januárban arról beszélt egy interjúban, hogy a vezetéket meg kellene javítani és fent kellene tartani az orosz újraindításának lehetőségét.

Veronika Grimm, a kormány egyik vezető gazdasági szakértője – a „bölcsek tanácsának” tagja – szerint 

többé nem életképes az olcsó orosz gázon alapuló stratégia, noha még mindig vannak akik követnék a múlt logikáját. 

A gazdasági minisztérium azt is közölte, hogy hitelgaranciákkal segítették a vezeték építését, ám az más szövetségi támogatást nem kapott. A múlt hónapban a vezeték lezárásáról érkeztek hírek, melyek szerint annak kijavítása nincs napirenden.

Az Északi Áramlat biztosítását azonban a háború előtt nem csak a két német óriás végezte, többen a Lloyd’s of London köréből kerültek ki. A Lloyd’s biztosítói azonban többnyire nem újították meg a 2022 vége felé lejáró szerződéseket a Gazprom elleni brit szankciók miatt. Legalább három tagja a Lloyd’s vezette szindikátusnak nem újította meg a biztosítást, ám egy negyedik szereplő részese maradt a szerződésnek.

A források szerint az Északi Áramlat 1 biztosítása kétéves szerződés volt, amit az első év után lehetett megújítani, ám a hasonló szerződésekről a biztosítottak is gyakran lemondanak a feltételek tükrében az első év után. Az egyik érintett biztosító a svájci Zurich lehetett, amelyről nem tudni, része-e az új szerződésnek.

 

Munich Re Északi Áramlat Allianz biztosítás
Kapcsolódó cikkek