A Boeing a 787 Dreamliner szállítások lassítására kényszerülhet, miután a vállalat egy új gyártási hibát fedezett fel: a probléma a repülőgép vízszintes stabilizátorának egy szerelvényét érinti, amelyet a Salt Lake City-i üzemében gyártottak. A vízszintes stabilizátor a repülőgép farokrészének tövében található, és lehetővé teszi, hogy a jármű repülés közben megőrizze hosszirányú egyensúlyát. 

United Airlines Boeing 787 Dreamliner Departing From Amsterdam
United Airlines Boeing 787-8 Dreamliner aircraft as seen during take off passing in front of the control tower and flying as it is departing from Amsterdam Schiphol Airport AMS EHAM in a blue sky day. The modern and advanced wide-body Boeing 787 airplane has the registration N29907 and is powered by 2x GE jet engines. United Airlines is a major American carrier with headquarters in Chicago Illinois while it is the third largest airline in the world with a fleet of 891 planes, member of Star Alliance aviation group. The carrier connect daily Amsterdam to the US destination Chicago-O'Hare, Houston-Intercontinental, New York Newark, Washington-Dulles and San Francisco. Amsterdam, the Netherlands on April 2023 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto) (Photo by Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Nicolas Economou / AFP

Az amerikai cégnek a hiba miatt a készleten lévő 90 Dreamlinert át kell vizsgálnia, mielőtt leszállíthatná őket. A javítások várhatóan két hétig tartanak. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) megerősítette a Boeing értékelését, miszerint a már üzemben lévő 787-esek esetében nincs azonnali biztonsági probléma. Azonban a hivatal közölte: nem ad ki új légialkalmassági bizonyítványt a típusra, amíg nem rendeződik a helyzet. Az FAA általában a gyártóra ruházza át ezt a hatásköröket, viszont néhány esetben, mint például a 737 MAX és a 787 esetében, a hatóság hagy jóvá minden egyes új repülőgépet.

A Boeing közölte, hogy értesítette a megrendelőket arról, hogy az utómunka hatással lesz a 787-esek jövőbeli szállításainak ütemezésére, de hozzátette: még idén 70-80 Dreamlinert tudnak leszállítani. A 787-es legújabb problémája a 2020 és 2021 folyamán felfedezett gyártási problémákat tükrözi. A Boeing ebben az időszakban többször is leállította a 787-esek szállítását, majd tavaly augusztusban folytatta, miután a vállalat megegyezett a légügyi hivatallal a Dreamlinerekre vonatkozó módosításokban.

Légitársaságok: nincs elég utasszállító és alkatrész sem

A légitársaságok érdekképviseleti szervezete, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség vezetője felszólította a repülőgépgyártókat az új gépek és alkatrészek gyártásának felgyorsítására. Willie Walsh főigazgató elmondta, hogy a szállítások késése miatt csökken a légitársaságok kapacitása, ráadásul a légi közlekedés iránti kereslet csaknem elérte a világjárvány előtti szintet. Nemcsak új repülőgépből, de pótalkatrészekből és javítókapacitásból sincs elegendő.