A valaha volt legnagyobb videójáték-ipari felvásárlást, a múlt héten zárult Activision Blizzard-akvizíciót követően is készpénzhegyeken ülnek a szektor legnagyobb, tőzsdén jegyzett szereplői, ez pedig tovább gyorsíthatja a konszolidációt a 188 milliárd dolláros videójáték-piacon – állítja friss, CNBC-nek küldött elemzésében a Konvoy kockázatitőke-befektető cég.

Kazan,,Russia,-,September,07,,2021:,Call,Of,Duty:,Mobile
Fotó: Shutterstock

A már a Microsoftot erősítő Activision Blizzard, valamint az Electronic Arts, a szingapúri Sea, a japán Nintendo és Bandai Namco, a koreai Nexon és a kínai NetEase, valamint a szektor többi szereplője összesen 45,1 milliárd dollár készpénzzel rendelkezik legfrissebb beszámolóik alapján.

Ez pedig bőséges pénzügyi mozgásteret ad számukra potenciális felvásárlási célpontok keresésére, és ezáltal a termék- és szolgáltatáspalettájuk bővítésére. A játékipari cégek arra törekednek, hogy a játékosokat minél hosszabb időre lekössék, így folyamatosan bővülő tartalmakkal, illetve előfizetési csomagokkal igyekeznek magukhoz kötni a gamereket, arra ösztönözve őket, hogy a játékokat ne a gépükre töltsék le, hanem a felhőn keresztül játsszák őket.

Ha ez nem lenne elég biztató a felvásárlási piac számára, a játékipari divízióval is rendelkező technológiai óriáscégek még ennél is nagyobb, közel 230 milliárd dolláros szabad készpénzállománnyal rendelkeznek. Az Amazon egymaga 51,5 milliárd dolláron ül, a Microsoft pedig a rekordértékű Activision-üzletet követően is mintegy 50 milliárd dollár készpénzzel rendelkezik.

Az Activision-felvásárlás újabb üzleteknek ágyazhat meg

A Konvoy arra számít, hogy az utóbbi, 69 milliárd dolláros akvizíció valószínűleg további fúziókhoz és felvásárlásokhoz (M&A) vezet majd, és a játékipari vállalatok új generációját hozza létre.

Aktív játékipari befektetőként úgy gondoljuk, hogy a játékosok és a startupok is profitálhatnak az ügyletből, mivel javítja a játékosok értékajánlatát, és élénk M&A-környezetet eredményez a további ügyletek nyélbe ütéséhez

– mondta a CNBC-nek Josh Chapman, a kockázatitőke-befektető cég partnere.

A világtörténelem legnagyobb játékipari felvásárlását múlt héten hagyta jóvá az Egyesült Királyság verseny- és piacfelügyeleti hatósága. Az üzlet révén a videójáték-ipar legjövedelmezőbb franchise-ai kerültek a Microsoft tulajdonába, olyan népszerű címekkel, mint a Call of Duty, a Candy Crush, a Warcraft, a Diablo vagy az Overwatch.

Emelkedő pályán a játékipar

Az iparágnak szüksége is lehet a tőkeerős nagybefektetőkre, a játékfejlesztéssel foglalkozó startupok a harmadik negyedévben mindössze 454 millió dollár kockázatitőke-befektetést gyűjtöttek, 9 százalékkal kevesebbet, mint három hónappal korábban, és alig több mint harmadát, mint egy évvel korábban. Mindez a Konvoy szerint arra utal, hogy a pandémia alatti felfutást követően normalizálódik a játékipari kockázatitőke-finanszírozás.

Játékipari cégek készpénzállománya
 

A szektor egyébként a világgazdasági nehézségek ellenére és a fogyasztói kiadások csökkenése mellett is növekszik, idén elérheti a 188 milliárd dollárt a várt értékesítés alapján. Ez 3 százalékos bővülés lenne a tavalyi évhez képest, ami egyúttal azt is jelentené, hogy az iparág némi lendületet vehet a 2022-es, 2 százalékos bővülés után.

A következő öt évben ennél is nagyobb, átlagosan 9 százalékos növekedés jöhet, 2028-ra ezzel elérheti a 288 milliárd dollárt a piac mérete.