Az amerikai fogyasztóvédelmi hatóság (FTC) közölte: egyre több vállalat alkalmazza a sötét mintákat, hogy rávegye az embereket termékek és szolgáltatások megvásárlására, valamint a személyes adataik átadására. Az FTC jelenleg az Amazon ellen folytat vizsgálatot, amiért állítólag a cég rászedte az ügyfeleket, hogy beleegyezésük nélkül iratkozzanak fel a Prime szolgáltatásra, ami egy sötét megoldásnak tekinthető.

Hands,Writing,On,Touch,Screen,Device,Keyboard,With,Shallow,Focus
A cégek trükkös módszerekkel akarnak rávenni a vásárlásra.
Fotó: Shutterstock

A sötét minták vagy más néven sötét megoldások, estleg sötét mintázatok a honlapokon, webshopokon alkalmazott trükkös módszereket jelentik, amelyek során bátorítás, megtévesztés vagy ráhatás révén egy bizonyos döntés meghozatalára késztetik a fogyasztókat. Ebbe a kategóriába tartoznak például a hamis online visszaszámlálók, amelyeket azért használnak a cégek, hogy fellendítsék e-kereskedelmi értékesítéseiket.

A visszaszámlálás azt sugallja a lehetséges vevőknek, hogy időkényszerben vannak: az általuk kinézett termék már csak bizonyos ideig elérhető akciósan, illetve csak néhány darab van raktáron, mielőtt végleg elfogy, így minél előbb érdemes megvenni. Szintén ide tartozik, amikor a kezelési és egyéb költségekről a fogyasztó csak a kosárba helyezést követően szembesül. Ilyenkor az adott platform a vásárlók szempontjából lényeges információt elhallgatja.

Ugyancsak ebbe a kategóriába tartoznak azok a hozzájárulási űrlapok, amelyek szövege annyira bonyolult és érthetetlen, hogy az aláíró nem tudja teljes bizonyossággal megállapítani, mire is iratkozik fel pontosan. A különböző szolgáltatásokról való leiratkozás megnehezítése is sötét mintázatnak tekinthető. Az amerikai felügyeleti szerv nincs egyedül: az EU nemrégiben fogadta el azt a jogszabályt, amelynek alapján a sötét mintákat használó vállalatok bírsággal büntethetők.

Az év elején az európai fogyasztóvédelmi hatóságok gyorsvizsgálata – amelyben a magyar Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is részt vett – azt mutatta, hogy a 399 vizsgált webáruház csaknem 40 százaléka alkalmazta a manipulatív online gyakorlatokat. A fogyasztókat 42 áruház sürgette hamis visszaszámlálóval, 70 weboldal rejtett el fontos információkat (például a szállítási költségekről, a termékek összetételéről vagy az olcsóbb lehetőségekről), 23 weboldal pedig valamilyen előfizetés megkötésére próbálta rábírni a fogyasztókat ugyanezzel a technikával.

Fekete pénteki kalauz

Az online kereskedelmet a szokásos őszi-téli akcióktól függetlenül is kiemelt fogyasztóvédelmi hatósági figyelem övezi. Ezért érdemes elkerülni a fogyasztókat megtévesztő, illetve a pszichés nyomás gyakorlására alkalmas agresszív kereskedelmi gyakorlatokat, így például a mostanában gyakran hatósági célkeresztbe kerülő, úgynevezett sötét mintázatokat.