További késedelmet szenvedhet a Boeing 737 MAX repülőgépek Kínába szállítása az Alaska Airlines balesete után. Peking tavaly év elején utolsóként nyitotta meg belföldi reptereit az évekig repülési tilalommal sújtott MAX gépek előtt. Most újabb vizsgálatokat kezdtek a MAX flottákban a kínai légitársaságok, annak ellenére is, hogy egy MAX 9-esen robbant ki az ajtódugó, s ezt a modellt nem használják. 

Washington,,Dc,,United,States,-,Jul,16,,2018:,Boeing,737-7
Fotó: Shutterstock

A kínai légiközlekedési szabályozó hatóság utasította az ország légitársaságait, hogy végezzenek elővigyázatossági biztonsági ellenőrzéseket a Boeing 737 MAX flottáikon. 

A lépés érzékenyen érinti a Boeingot, amelynek kulcsfontosságú lenne a megrendelt 737 MAX repülőgépek Kínába szállítása, mert a vállalat prognózisa szerint a következő két évtizedben a világ repülőgép-szállításainak egyötödét képviselheti a kínai piac.

A repülési tilalom mellett a Boeing üzletét évekig fékezte az amerikai–kínai kereskedelmi háború. A kétoldalú kapcsolatok csak azt követően indultak újra, hogy Biden amerikai elnök és Hszi Csin-ping kínai vezető tavaly novemberben találkozott. A viszony azonban továbbra is törékeny, mert kérdéses, hogy Peking miként reagál a tajvani választások eredményére, a függetlenség párti elnökjelölt győzelmére

 

Korábban hosszú évekig a Boeing volt a legnagyobb amerikai exportőr Kínában. Az amerikai gyártó fél évszázadon át kulcsszerepet játszott a kínai kereskedelmi légiközlekedési modernizálásban. Ezt a dinamikát törte meg Peking és Washington viszonyának romlása. Majd a két Boeing baleset, amely után 2019-ben Kína volt az első ország, amely leállította a 737 MAX 8 repülését. ami száza repülőgépet érintett. Abban az évben 

Kína három legnagyobb légitársaságának egyesített flottájában az Airbus repülőgépek száma már meghaladta a Boeingét. 

Az amerikai vállalat kereskedelmi repülőgép-eladásai Kínába lassultak, miközben európai riválisa, az Airbus több száz repülőgépre kapott megrendelést.

A Boeing legfrissebb pénzügyi jelentése szerint tavaly szeptemberben 85 Boeing 737-es parkolt a Kínába történő szállításra várva. A novemberi Biden-Hszi csúcstalálkozó után felgyorsultak az események, s a China Southern megrendeléseit idén januárban szállították volna, ha nem jön közbe az Alaska baleset.