Az olasz kormány felvette a kapcsolatot az elektromos autókat (EV) gyártó BYD-vel, hogy a kínai cég náluk is építsen üzemet – mondta Michael Shu, a BYD Europe igazgatója a Bloombergnek adott interjújában. Shu szerint még túl korai lenne megmondani, hogy mikor lesz, és lesz-e egyáltalán döntés egy második gyárról az öreg kontinensen, az eladások alakulásától függően határoznak a kérdésben. 

Thailand,-,March,2023,:,Byd,Atto,3,,The,New
Fotó: Shutterstock

Az igazgató arról is beszélt, hogy a Szegeden gyárat építő kínai cég szeretné megszervezni helyi beszállítói hálózatát Magyarországon. Az tavaly október elején közölte, hogy vizsgálatot indít a kínai elektromosautó-gyártóknak nyújtott, tiltottnak minősülő állami támogatásokkal kapcsolatban. Brüsszel szerint a kínai kormány olyan támogatásokat juttathat az elektromosautó-gyártóinak, ami torzítja a tisztességes versenyt. 

Shu cáfolta a vádakat, és közölte: a vállalat együttműködik a nyomozásban.

Mint ismert, a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházásával megépülő szegedi üzemében a BYD elektromos autói készülnek majd kifejezetten az európai piacra. A gyár a tervek szerint három éven belül kezdi meg a termelést. Sőt, megjelentek az első álláshirdetések és megkezdődött a gyár építésének előkészítése is. 

Olaszország autógyárban gondolkodik

A Giorgia Meloni vezette olasz  kormány célja, hogy egy új autógyártót vonzzon Olaszországba, miután a Fiatot is magában foglaló Stellantis csoport jelezte: a termelés egy részét alacsonyabb költségű országokba helyezheti át a jövőben. Januárban kapott szárnyra az a hír, hogy az autóipari óriásvállalat az olasz beszállítókat marokkói befektetésre ösztönözte, nemrég pedig bejelentette, hogy az új Fiat Panda elektromos autók összeszerelését Szerbiába viszi.

Adolfo Urso ipari miniszter néhány hete azt mondta, hogy támogatják egy második gyártó érkezését, szerinte a projektről hónapok óta tárgyalnak néhány vállalattal. A miniszter konkrétumokat nem árult el, Róma pedig a BYD-vel folytatott tárgyalásokat sem kívánta kommentálni. A kínai márka személyautói 2022-ben mutatkoztak be Európában, azóta már 250 telephelye nyílt 19 európai országban. 

Tavaly világszerte 3 024 417 hibrid és elektromos hajtású járművet értékesített, az idén pedig megcélozták a 4 milliós darabszámot. Az is kiderült, hogy míg az előző évben a tisztán elektromos hajtású autók gyártását favorizálták, idén a tölthető (plug-in) hibridekre helyezik a hangsúlyt: a terv 2,2 millió hibrid legyártását célozza meg 2 millió villanyautó mellett.

A Tesla 2023-ban 234 ezerrel több elektromos járművet értékesített az egész évben, viszont a negyedik negyedévben a kínai cégtől vettek több EV-t globálisan, összesen 526 409 darabot, szemben a Tesla 484 507 darabos eladott mennyiségével. Az elemzők szerint a Teslától 2023 negyedik negyedévében elorozott világelsőséget az idén már a teljes éves teljesítményt nézve is megőrizheti a BYD.

BYD: az autósok után most a befektetők kegyeit keresik a kínaiak

Megduplázza a részvény-visszavásárlásra fordítható idei keretét a BYD, hogy életet leheljen az erősen kornyadozó árfolyamba, és visszanyerje az elpárolgott befektetői bizalmat. A mostani bejelentésben a visszavásárlás korlátait is meghatározzák, eszerint a részvényekért nem adhatnak többet az akciók meghirdetését megelőző harminc nap átlagos kereskedési árának másfélszeresénél.