
Francia–brazil óriásüzlet a láthatáron
Partra száll Brazíliában a világ negyedik legnagyobb tengerhajózási vállalata, a francia CMA CGM (Compagnie maritime d’affretement – Compagnie generale maritime), amely az ottani konténerkikötőket üzemeltető Santos Brasilban szerez meghatározó tulajdonrészt.

A két vállalat hétfőn megállapodott abban, hogy a franciák 48 százalékos tulajdonrészt vásárolnak a Santos Brasilban, de nem is állnak meg itt, a cég teljes bekebelezésével szeretnének meghatározó piaci részesedéshez jutni Dél-Amerika legnagyobb gazdaságának kikötői kiszolgáló infrastruktúrájában.
A francia logisztikai óriás Dél-Amerikában erősít
Egy brazil hatósági bejelentés szerint a CMA CGM 6,3 milliárd realt, azaz mintegy 1,2 milliárd dollárt fizet a részesedésért. Van miből fizetnie, ugyanis a CMA CGM a pandémia idején a konténerszállítási árak égbe szökésével akkora extraprofithoz jutott, amelynek értelmes elköltésével még most is foglalatoskodnia kell.
A tőzsdén nem jegyzett, Marseille-i székhelyű hajózási óriásvállalat a logisztikán kívül olyan ágazatokba is nagy befektetéséket eszközölt, mint
- a mesterséges intelligencia
- és a média
majd a bevásárló körútja újabb állomásaként megérkezett Brazíliába.
Ez a jelentős befektetésünk is mutatja Brazília iránti elkötelezettségünket, az ország gazdasági növekedését erős partnerként kívánjuk támogatni a jövőben
– hangoztatta Rodolphe Saade, a CMA CGM vezérigazgatója. Lesz is mivel hiszen a Santosnak három konténerterminálja van Brazíliában, közte a Tecon Santos terminál, az ország legnagyobb konténerkezelője. Emellett egy jármű- és egy folyékony ömlesztettáru-terminál, továbbá három kiszolgáló logisztikai létesítmény s része a megvásárolt portfóliónak.
A megállapodás értelmében a CMA CGM a brazil Opportunity vagyonkezelőtől vásárolja meg a Santos Brasil mintegy 215 millió részvényét és közel 40 millió globális letéti jegyét (GDR) darabonként 15,30 realért – áll a bejelentésben.
Ez az ár 20 százalékos prémiumot jelent a Santos Brasil részvények pénteki 12,71 realos záróárához képest.
Az első, a 48 százalék átvételéről szóló üzlet várhatóan 2025 elején zárul le, majd az ezt követő harminc napon belül a CMA CGM kötelező érvényű felvásárlási ajánlatot tesz a többi részvényes felé, ám ehhez előbb be kell szereznie a brazil versenyhatóság (CADE), továbbá a vízi közlekedést felügyelő hatóság (ANTAQ) előzetes jóváhagyását.
Ajánlott videók
