Csak úgy hemzsegnek a zárójelek a Diageo kedden közzétett féléves gyorsjelentésében, ami a számvitelben a negatív változásokat jelenti. S ha ehhez hozzávesszük azt a piaci bizonytalanságot, amit a Donald Trump-féle vámcunami hoz magával, akkor jogosnak mondható a világ legnagyobb minőségi töményitalgyártójának aggodalma a következő időszak üzleti kilátásait illetően.
A társaság ugyanis visszavonta a középtávon előrejelzett 5-7 százalék közé becsült organikus forgalombővülését, mivel a termékeit a világ minden tájáról Amerikába exportáló vállalat egyelőre nem tudja modellezni a belengetett büntetővámok miatt gazdálkodását érintő negatív hatásokat.
Úgy meg pláne, hogy az egyik nap kivetett vámot Trump a másik nap visszavonja – mint tette azt a Kolumbiával –, vagy hirtelen jégkockákat dob a whiskyspohárba, és felfüggeszti az előző nap nagy svunggal aláírt elnöki rendeletét, mint tette azt hétfőn Kanadával és Mexikóval.
Ezzel vállalatok ezreit hozza kezelhetetlen helyzetbe, köztük az ír székhelyű Diageót, amely éppen saját átalakítási programjával van elfoglalva. És az egyre meghatározóbb kínai piacra is figyelnie kell, mivel a 10 százalékos pótvámmal immár 25 százalékra emelt amerikai teher kínai részről viszonzásra lelt, s a frissített importlistán minden bizonnyal szerepelnek majd az amerikai szeszes italok is.
Debra Crew vezérigazgató és csapata mindamellett jelezte, megteszik szükséges előkészületeket, minden eshetőséget számba vesznek, ennek értelmében a készleteik menedzselését, a beruházásaik átirányítását és beszállítói láncuk optimalizálását is az új fejlemények szerint alakítják.
Tájékoztatni fogjuk majd a washingtoni illetékesekkel arról, hogy milyen hatást vált ki a vámintézkedésük a gyártótól a kereskedőn, az éttermeken, bárokon át a fogyasztókig terjedő láncolatra
– üzente Debra Crew, hozzátéve, hogy mindig készen állnak a konstruktív párbeszédre. A Diageo leginkább a kanadai whisky és a mexikói tequila amerikai exportja miatt aggódik, a kaktuszpálinka ugyanis kifejezett mexikói különlegesség, amelyet hatalmas mennyiségben fogyasztanak az Egyesült Államokban – főleg latinók.
A Diageo globális eladásai 2025-ös üzleti évének első, júliustól decemberig tartó félévében 1 százalékkal, 10,90 milliárd euróra csökkentek, de ez még így is jobb az elemzői várakozásoknál. Ebben közrejátszhat az is, hogy 3 százalékkal visszafogták marketingkiadásaikat, s „csak” 1,89 milliárd eurót tapsoltak el erre a célra.
A társaság üzemi eredménye 5 százalékkal, 3,15 milliárd euróra mérséklődött, ebből adózás után 1,93 milliárd euró maradt, ami 12 százalékos csökkenést jelent éves összevetésben. Hogy a részvényeseiket ne szomorítsák tovább, az osztalékot a bázisidőszakhoz hasonlóan, 40,5 eurócenten hagyták.
A forgalom régiónkénti megoszlásában érdekesség Európa helyzete, ahol a fogyasztás 2 százalékkal esett vissza, miközben a maketingkeretet 5 százalékkal toldották meg. A végeredmény, hogy az innen származó üzemi nyereség 22 százalékkal esett, ez 172 millió dolláros csökkenésnek felel meg.
Észak-Amerika helyzete ehhez képest felemás, ott a fogyasztás 3 százalékkal csökkent a marketingkeret 1 százalékos növelése mellett, de a magasabb profittartalmú italok jobban fogytak, ez tükröződik vissza az 5 százalékkal, azaz 74 millió dollárral magasabb üzemi nyereségben. Van tehát van mit féltenie a Diageónak.
A féléves amerikai értékesítési statisztikájuk az alábbi főbb adatokat tartalmazza:
Észak-Amerika összesen 4,08 milliárd dollár bevételt hozott a Diageónak, amely ezen belül nem választotta szét az amerikai és a kanadai forgalmát. Ez a régió csaknem 40 százalékkal járul hozzá a Zwack Unicum Nyrt.-ben 26 százalékos részesedéssel bíró Diageo bevételeihez. Az ír társaság a gyorsjelentésre és a visszavont prognózisra 4 százalékos eséssel reagált a londoni tőzsdén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.