
Konkurenciát kap a Red Bull és a Hell, a világ legnagyobb sörgyártója ezerrel száll be az energiaital-piacba
Szerdán kerül piacra az Egyesült Államokban a Phorm Energy, az Anheuser-Busch legújabb energiaitala. Az alkoholmentes-koffeines ital az első termék, amelyet a világ legnagyobb sörgyártója Dana White-tal, az MMA-bajnokságokat (kevert harcművészetek) szervező Ultimate Fighting Championship (UFC) hatalmas követőtáborral rendelkező főnökével partnerségben dob piacra, a mintegy 24 milliárd dolláros energiaital-piac meghódítása érdekében.

Hatalmas piaci lehetőséget szimatol az Anheuser-Busch
A Phorm Energyben nincsen cukor, sem mesterséges aroma, viszont bőven tartalmaz az emberi szervezetnek fontos elektrolitokat, természetes koffeintartalma pedig zöldtea-kivonatból származik. Az ital négyféle változatban kapható: szőlő, narancs, kék és úgynevezett „Screamin’ Freedom”, amely áfonya-, cseresznye- és citrusízek keveréke. Egy 4,7 decis (16 unciás) doboz ára 2,99 dollár.
És hogy miért fordult ebbe az irányba a belga sörgyártóóriás? Nos, a söreladások az elmúlt években visszaestek. Az amerikai sörfőzők szervezete, a Brewers Association szerint 2024-ben ismét több mint 1 százalékkal kevesebbet adtak el belőle, mivel az alkoholfogyasztási szokások változóban vannak, sokan pedig teljesen lemondanak az ivásról.
Mindez pedig arra kényszeríti a söripart, hogy alternatívák után kutasson, beleértve a szeszesital-alapú koktélok, az alkoholmentes fajták, illetve az energiaitalok piacán való terjeszkedést. Ez utóbbi a Mintel piackutató cég előrejelzése szerint a következő öt évben 33 milliárd dollárosra hízhat.
A Molson Coorsnak már bejött az új piac
A belga cég nincs egyedül a próbálkozásával, hiszen a rivális Molson Coors is nemrégiben vásárolt többségi részesedést a Zoa márkában, a lépés pedig sikeresnek tűnik, mivel a Coors szerint folyamatosan áramlanak a fogyasztók az új szegmensbe.
Az Anheuser-Busch azonban kevésbé volt sikeres az energiaitalokkal. Az ezen a piacon működő,
- 2017-ben bekebelezett Hiballt,
- majd a 2020-ban megszerzett 40 százalékos Ghost-részesedését is kénytelen volt később eladni.
Most azonban Dana White-tal összefogva nagyobb az esély az áttörésre.
Az UFC egyre népszerűbb, és White-nak tízmilliós követői tábora van az Instagramon
– mondta Jenn Litz-Kirk, a Beer Business Daily című szakportál tartalomigazgatója.
Az energiaszegmens most nagyon forró, és mind a kiskereskedők, mind a forgalmazók magas haszonkulccsal dolgozhatnak
– tette hozzá.
Tudatosan építik a férfias imázst
A férfias imázst egyébként tudatosan építi az Anheuser-Busch. Nem véletlen, hogy Dana White-tal 2023-ban lépett partnerségre, miután Dylan Mulvaney transznemű influenszerrel próbálták népszerűsíteni a közösségi médiában a cég egyik legkedveltebb sörét, a Bud Lightot.
A hatalmas visszhangot kiváltó kísérleten azonban egy év alatt 1,4 milliárd dollárnyi bevételt buktak el, annyira visszaesett az addig jól futó sör fogyasztása.
A belga sörgyártó részvényei amúgy nagyot mentek a Wall Streeten, idén eddig 40 százalékkal, valamivel 70 dollár fölé drágultak. Ráadásul az LSEG elemzői konszenzusa szerint közel 13 százalék van még a papírokban, melyeket 80 euró közelébe várnak, és mindebből következően vételre ajánlanak.





