BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Pepsi vagy Coca-Cola - újra felmerült a klasszikus kérdés

Melyik részvényben látnak nagyobb fantáziát az elemzők? A nagyobb név a Coca-Cola, de a PepsiCo mellett is szólnak érvek.

Bár a befektetők, akik az élelmiszeripari szektorban keresnek minőségi osztalékrészvényt, általában inkább a Coca-Colát választják, mivel mégiscsak a legnagyobb név, és a vállalat óraműpontossággal fizeti a zsinórban 63 éve folyamatosan növekvő osztalékát, ám az elemzők momentán a PepsiCo részvényeiben valamivel nagyobb fantáziát látnak.

Economy And Business In Poland PEPSI
Megugrott a PepsiCo osztalékhozama / Fotó: NurPhoto via AFP

Nehéz időszakon van túl a Pepsi

Az üdítőgyártás örök másodikjának a részvényárfolyamát ugyanis különböző rövid távú problémák olyannyira leverték, hogy ezzel kedvező hosszú távú vásárlási lehetőséget teremtettek, miközben olyan szintre emelték a PepsiCo részvények osztalékhozamát, amit fájó lenne kihagyni.

Első ránézésre persze a két italgyártó cég annyira hasonló, hogy szinte felcserélhetőnek tűnnek. Lényeges különbség azonban, hogy a Pepsi harapnivalót is kínál, övé például a Lay’s burgonyacsipszeket, a Fritost, a Doritost, a Cheetost és más csipszeket gyártó Frito-Lay is, emellett a zabalapú reggeli gabonapelyheket és más hasonló termékeket gyártó Quaker Oats is a tulajdonában van.

Talán még figyelemreméltóbb eltérés azonban a két cég profiljában, hogy míg a Coca-Cola túlnyomórészt harmadik féltől származó palackozókban gyártatja az italait, addig a PepsiCo maga működteti gyártóüzemei többségét, világszerte húsz üzemet.

Ez az az adottság, amely a magas inflációs időszakban jelentős hátrányt okozott a Pepsinek, mivel a költségek növekedését a saját bőrén érezte, míg a Coca-Colát védték a partnereivel megkötött, jól körülbástyázott szerződések. Ez az időszak azonban lezárult, és ha az infláció visszatér a korábbi medrébe, ami javarészt már meg is történt, az eddigi hátrány előnnyé válhat.

Mire számít a Pepsi menedzsmentje?

A PepsiCo vezetése – az elemzőkkel egyezően – 2025-re alacsony, egy számjegyű százalékos javulást prognosztizál a bevételi ágon, ám arra számítanak, hogy a növekedés a következő két évben felgyorsul, amivel a profitbővülés is várhatóan arányos lesz.

Ami az osztalékot illeti, még a tavalyi 6,95 dolláros részvényenkénti nyereség is bőven elég volt ahhoz, hogy fedezze az 5,33 dolláros osztalékfizetést, amit egyébként a társaság 53 éve folyamatosan emel, ami várhatóan ezután is folytatódik.

Az árfolyam viszont a 2023-as csúcsról 31 százalékkal esett vissza, aminek következtében az előretekintő osztalékhozam 4,3 százalékra emelkedett, szemben a Coke 3 százalékos hozamával.

Az elemzők szerint pedig a két vállalat közötti különbség nem indokol ekkora differenciát az osztalék mértékében.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.