Moszkvában bejelentették, hogy a Szahalin 2. projektben részt vevő brit–holland Shell a lelőhely kiaknázására létrehozott Sakhalin Energyben meglévő 55 százalékos tulajdonrészének 25-30 százalékát átadja a Gazpromnak. A brit Economist által „Gazpromisztánnak” nevezett orosz gázóriás vezetői siettek bejelenteni, hogy a Sakhalin Energy többi tulajdonosától még további 10-20 százalékos részvénycsomagot fognak összegereblyézni.
A brit–holland vállalat nem kis részt a saját mohóságának köszönheti, hogy befektetett dollármilliárdjai nagy részét elveszítheti. Az eredeti megállapodás úgy szólt, hogy a tízmilliárdos befektetés megtérülését követően a Shell és az orosz állam fele-fele arányban osztozik az évi 9,6 millió tonna helyben cseppfolyósított gázból származó profiton. A Shell azonban a tízmilliárd dolláros eredeti költségvetést váratlanul 22 milliárdra módosította, ez újabb – az elnökválasztás körüli sorsdöntő – évekre megfosztaná a Kremlt a mesés bevételtől.
A szénhidrogén és a vezeték építéséhez szükséges anyagok ugrásszerűen megnövekedett világpiaci ára kétségtelenül indokolttá tette a költségvetés módosítását. Azt azonban Moszkvában már kifejezetten arcátlanságnak tekintették, hogy a Shell több mint kétszeresére emelte a tervezett ügyvédi költségeket, a beruházásokkal kapcsolatos utazásokra, valamint a külföldi alkalmazottak bérére szánt összegeket.
Erre olyasvalaki hívta fel a nyilvánosság figyelmét, akinek általában a KGB-s múltjára szoktunk emlékeztetni – pedig személyes sorsa, de a világgazdaság szempontjából is legalább olyan fontos az az évtized, amelyet a Szovjetunió felbomlását követően nyugati országokkal kötött nagy volumenű gazdasági, főleg privatizációs ügyletek lebonyolításával töltött. Igen, Vlagyimir Putyin volt az, aki a tévékamerák előtt felsorolta a Shell költségvetésének eltúlzott számait. Az orosz államfő – már-már menetrendszerűen – pontosan egy hónappal azt követően foglalt állást a hazájában dollármilliárdokat befektető nyugati vállalatok ügyében, hogy a Jukosz-ügyben néha a sztálini igazságszolgáltatás gyakorlatát idéző ügyészség után most a Kreml új, 2006-os pörölyének szerepét játszó Oleg Mitvol, a környezetvédelmi felügyelet helyettes vezetője először megvádolta a Shellt a beruházás során keletkezett súlyos környezeti károk miatt. A környezetvédelmi hatóságok korábbi kedvező szakvéleményét Mitvol szeptember 18-án helyezte hatályon kívül. Putyin október 18-án fejtette ki véleményét. A december 6-án zárult újabb vizsgálat pedig már többek között 519 folyó súlyos környezeti ártalmát rótta fel a Shellnek.
Minapi nyilatkozatából kitűnően a néhány hét alatt nemzeti hőssé – kollégái szemében botrányhőssé – vált Oleg Mitvol érdekes módon már azt is tudja, hogy az ügyészség március elején adja át a bíróságnak a Shell ügyét, és a készülő perben az orosz állam (nyugati jogtanácsosok javaslatára) 30 milliárdos kártérítést követel. Az ügyészségi vizsgálat eddig 100 ökológiai és munkajogi törvénysértést állapított meg a Shell szahalini tevékenységében. Nincs adat arra nézve, hogy arányos-e ez az összeg a környezetszennyezés elhárításához szükséges költségekkel. Sejtelmünk sincs továbbá arról, hogy a helyi lakosság elemi érdekeire évtizedek óta fitytyet hányó hatóságok vajon a súlyos károk elhárítására fordítják-e a megítélt összeget. Azt viszont pontosan tudjuk, hogy a pert a Shellnek a Szahalin 2. költségeire vonatkozó újabb, módosított dokumentációjának beadásához időzítették.
Ügyes, mondhatjuk erre. És jogos is, hiszen kétségtelenül elérkezett az idő az orosz nemzeti vagyon újbóli „összeszedésére”. (Bármilyen furcsa, a birodalmi nosztalgia szublimálódik ebben a furcsa szóban, amelyet néhány napja Oroszországban lépten-nyomon hallani lehetett a Szovjetunió felbomlásának 15. évfordulójával kapcsolatos megemlékezéseken: „Jelcinék – úgymond – elherdálták a földeket, amelyeket őseink évszázadokon át összeszedtek…”)
Az energetika szempontjából a végéhez közeledő esztendő egyik fő tanulsága mindenesetre az, hogy a nyugati nagybefektetőket kiebrudalják az oroszországi lelőhelyekről. De hogyan tovább? Mihez kezd a közismerten súlyos forráshiánnyal küszködő Gazprom?
Az évi 80 milliárd köbméter földgáz kitermelésével kecsegtető, de rendkívül nehéz terepként számon tartott Barents-tengeri Stokman lelőhely bontakozó története adhatja meg erre a választ. A Gazprom vezetése a múlt hét keddjén úgy döntött, hogy a nyugati vállalatoknak a beruházás fejében felajánlott tulajdon helyett – ezt a tendert visszavonták – a Szevmornyeftyegaznak, a licencbirtokos leányvállalatának adja a kitermelési megbízást. Szeptemberben még úgy volt, hogy az orosz cég jövő tavasszal választ beruházó partnert az amerikai Chevron és a ConocoPhilips, a francia Total, valamint a norvég Statoil és Hydro között, azzal a feltétellel, hogy a szerencsés kérő az oroszokat fele-fele arányban beveszi a főleg észak-amerikai exportra szánt földgáz értékesítésébe.
A Gazprom most úgy döntött, hogy külföldi cég csak alvállalkozóként vehet részt a Stokman 2013-tól igazán jövedelmező kiaknázásában. A Total azonnal nemet mondott, a norvégok ellenben készek a tárgyalásra. Kevéssé életszerű azonban, hogy tulajdonjog nélkül, csupán készpén-zért akár egyetlen nyugati cég is az oroszok rendelkezésére bocsátaná szupermodern technológiáját, amely nélkül pedig ez a projekt nem fog működni. Tíz-tizenöt esztendővel a nyugati vállalatokat kedvező helyzetbe hozó posztszovjet vadprivatizáció után tehát ott tartunk, hogy az a külföldi cég kerülhet be az orosz piacra, amelynek van veszíteni való tőkéje és hazardírozó kedve.
A szerző az ELTE tudományos főmunkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.