Egy a német Marshall Alapítvány által nemrég végrehajtott felmérés szerint a franciák, a németek és az amerikaiak többsége egyaránt a meglévő kereskedelmi korlátok fenntartását részesítené előnyben, akkor is, ha ez fékezné a gazdasági növekedést. Ennek alapján világos, hogy a globális gazdasági integrációtól várható nyereség nem elég azok meggyőzésére, akik elveszítették az állásukat, vagy akik – nagy számban – érzik ennek veszélyét.
Az Európai Unióban nemrég létrehozott globalizációs alkalmazkodási alap (EGF – European Globalization Adjustment Fund) erre a kihívásra lenne hivatva választ adni. Az alapból évente mintegy 500 millió eurót lehetne a tagállamokban azon dolgozók támogatására költeni, akik kereskedelmi okokra visszavezethető elbocsátások miatt veszítik el az állásukat. Ebben az a szokatlan, hogy a globalizáció hozamainak a vesztesekkel való megosztása korábban általában a nemzeti kormányok felelősségi körébe tartozott. Az EGF-hez az inspirációt egy amerikai kezdeményezés, a Kennedy elnök által 1962-ben indított, kereskedelmi alkalmazkodási támogatás (Trade Adjustment Assistance) nevű program adta, ami akkor csak Amerikára korlátozódó elképzelés volt. Ezzel kapcsolatban adódik a kérdés: vajon indokolt-e az EU bekapcsolódása egy hasonló programba?
Az európai globalizációs alap létrehozatala mellett az lehet az egyik érv, hogy a tagállamok uniós szintre delegálták a kereskedelempolitikai ügyek vitelét, miközben a kormányok csak bizonyos döntések blokkolására vonatkozó jogokat tartottak meg maguknak. Vegyük például a textilkereskedelem teljes körű liberalizálásának elméleti példáját, ennek erősen aszimmetrikus hatása lett volna az ilyen gyártást mutatóba is alig őrző Svédország és a jelentős számú textilüzemet működtető Portugália számára. A svédek ilyen lépésen sokat nyertek volna, de az ibériai országban súlyos csapásként könyvelték volna el, mert az ágazatbeli dolgozók nagy számban veszítették volna el az állásukat.
Ha a kereskedelmi változások miatt feleslegessé válnak dolgozók, annak nagyon kedvezőtlen hatása van. Az OECD statisztikáiból kiderül, hogy az EU 15 régi tagállamában a kiszorított feldolgozóipari munkások 40-50 százaléka az állásuk megszűnése után 24 hónappal is munka nélkül van. További mintegy 30 százalékuk olyan munkakörben dolgozik, ahol kevesebbet fizetnek, és csak mintegy negyedük kap a korábbinál több bért.
Az EGF révén az elbocsátott dolgozók támogatásának költségeit részben az összes EU-tagállam fedezné, ez valószínűbbé teszi a meszszebb menő kereskedelmi liberalizálást. Svédország például nettó befizetője lenne az EGF-nek, de a rendezésből egyúttal nettó haszonélvezőként kerülhetne ki. Az áruforgalom liberalizálását célzó, hasonló megállapodásokat elvileg kétoldalú viszonylatban is el lehetne számolni, de erre alig van példa, ezért a piacok megnyitásából származó potenciális hozamokat nehéz lenne realizálni.
Az EGF szabályait a meglévő előnyei ellenére is szigorítani kell, különben fennáll annak a veszélye, hogy az egész sémát egy politikai trükknek vagy machinációnak tekintik. A jelenlegi rendezés ugyanis túl nagy teret biztosít az egyéni, önkényes elbírálás számára, mivel a támogatásnak sem a szükséges, sem az elégséges feltételeit nem munkálták ki világosan. Emiatt az EGF ki lenne téve a politikai helyezkedéssel és lobbizással járó veszteségeknek, mind az egyes országok, mind az érintett szektorok részéről. A szabályokat ezért úgy kellene kiegészíteni, hogy a kormányok és a kereskedelmi változások által kiszorított dolgozók átlátható, ellenőrizhető és megbízható támogatást kapjanak, emellett pedig terjedjen a példaadó, aktív munkaerő-piaci politika.
Az elbocsátott dolgozóknak gyakran kell szembenézniük tartós munkanélküliséggel, gyengébben fizetett állásokkal, az otthontól távoli munkavégzéssel. A legnagyobb állami támogatást a munkanélküliség után folyósítják. E torzítás kiigazítására és a források világos elvek szerinti allokálására a korlátozott EGF-kereteket két egyszerű munkaerő-piaci programra kellene összpontosítani: a bérbiztosításra és a mobilitási támogatásra. Az előbbi részeként – az elbocsátás után alacsonyabb bérért foglalkoztatott munkavállalónak – két éven keresztül meg kellene téríteni a különbség felét. A mobilitási támogatás azoknak járna, akiknek el kell költözniük egy új munkahely elvállalásához, az összeg országon belüli lakóhely-változtatásnál az előző munkahelyen kapott bruttó havibér kétszerese, másik tagországba költözésnél pedig a négyszerese lehetne. E sémák egyszerűsége először is jól láthatóvá tenné az alkalmazásukat, és megteremtené a gyors terjedésük feltételeit.
Az eljárás hátránya az lenne, hogy a tagállamoknak alig lenne beleszólásuk az adott összeg felhasználásába, így a sémát azzal az ígérettel lehetne vonzóbbá tenni, hogy működőképessége esetén később kiterjesztenék. Ezt az Európai Szociális Alap reformjával lehetne elérni, amelynek éves kerete az EGF-é sokszorosa, évente 10 milliárd euró. Ha az EGF ilyen formában sem bizonyulna hatásosnak, akkor a pénzt vissza lehetne utalni az EU költségvetésének vagy a tagállamoknak. Ha pedig működik, akkor a hozadéka jóval nagyobb, mint a költségei.
Etienne Wasmer a párizsi OFCE intézet közgazdaságtan-professzora, Jakob von Weizsäcker a brüsszeli Bruegel Intézet kutatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.