A küzdelem kimenetelét bizonytalanná teszi a megoldatlan gazdasági, politikai és jogi problémák hosszú sora. Mindenekelőtt az, hogy a térségben érdekelt államok képtelenek megegyezni abban, tó-e az ötven nagy sziget, öt félsziget és nyolc hatalmas öböl szabdalta, S alakú, szeszélyes víztömeg, vagy a nemzetközi jogban egészen más megítélés alá eső tenger. Márpedig ettől függ, hogy a Szovjetunió szétesése után létrejött független parti államok és Irán milyen arányban osztozhatnak a Kaszpi-tenger vizein. Többek között a ritka halfajtákon – így a világ legfinomabb kaviárját adó tokhal kitermelésének 90 százalékán – és a tízmilliárd tonna bizonyított kőolajtartalékon.
Annyi vitathatatlan, hogy – az óra járása szerint, északról indulva – Oroszországnak csupán 695, Kazahsztánnak 2320, Türkmenisztánnak 1200, Iránnak 724, Azerbajdzsánnak 955 kilométeres partszakasza van. A három volt szovjet köztársaság ennek megfelelő, részarányos tulajdon- és kitermelési jogot követel magának. Nacionalista moszkvai közgazdászok azonban (mert már ilyenek is vannak!) mostanában hosszú, harcias elemzésekben érvelnek a több mint ezer esztendeig – 880-tól a második világháborút követő békeszerződésekig – kimutatható orosz dominancia mellett.
De a történeti jogra való, mindig kockázatos hivatkozást felülírja, hogy 1990-ben, a Szovjetunió felbomlásával érvényét vesztette a „zárt tengerről” Perzsiával 1921-ben, majd a jogutód Iránnal 1940-ben kötött, a tengerfenék és víz megosztására, a halászat és a hajózás minden részletére kiterjedő egyezmény.
Közel másfél évtized alkudozásai után, 2003 májusában Oroszország, Kazahsztán és Azerbajdzsán megállapodott a Kaszpi-tenger 64 százalékának 19-27-18 százalékban történő felosztásáról. Az „északi egyezség” résztvevői délen Iránnak csak az 1990 előtt érvényes 14 százalékát hajlandók elismerni. Teherán viszont ragaszkodik az öt egyenlő részre osztáshoz, vagyis a 20 százalékhoz. Annak ellenére, hogy ehhez 80 kilométerre északra kellene „tolni” az egykori szovjet határokat, ami nyilván számos új konfliktust váltana ki.
Teherán makacsságát érthetővé teszi, hogy ezen a területen található az Alov, az Araz és a Sarg kőolajlelőhely, ezeken ma egy nemzetközi konzorcium végzi a kitermelést, az azeriekkel való megállapodás alapján. Bonyolítja a képet, hogy Sargra, valamint a komoly tartalékokkal rendelkező Csirag és Azeri kitermelőhelyre a türkmének is igényt tartanak, s ebben a kérdésben hajlandók szövetségre lépni Teheránnal Baku ellen. Amíg a szövevényes vita tart, szó sem lehet róla, hogy bármely ország kőolaj- vagy földgázvezetéket építsen a Kaszpi-tenger mélyén, a már meglévő Baku–Tbiliszi–Ceyhan, Baku–Novorosszijszk, Baku– Szupsza, Atirau–Szamara vezeték mellé.
A térség energetikai tartalékai, azok megoszlása körül egyébként még rengeteg a balladai homály. Jelenlegi tudásunk szerint húsz kőolaj- és földgázlelőhelyen folyik a kitermelés, de ezeken kívül mintegy 250 perspektivikus lelőhelyet tartanak számon. Feltárásukat egyrészt a tisztázatlan jogi státus akadályozza, másrészt az, hogy ezekben csupán 15-20 százaléknyi az esélye a kereskedelmi méretekben hasznosítható energetikai források meglétének. Ám még így is 24-26 milliárd tonna kőolajról (a világ 270–400 milliárd tonna között hullámzó éves kitermelésének mintegy 10 százalékáról), valamint 8300 milliárd köbméter földgázról van szó.
Szédítő perspektíva ez, amelynek nyomán a nyugati szaksajtó a Kaszpi-tengert mostanában egyre gyakrabban a második Perzsa-öbölnek nevezi. Orosz szakemberek szerint azonban a ma még főleg az azerbajdzsáni szektorban érdekelt amerikaiak rendre megtévesztő becsléseket publikálnak. Korántsem alaptalan feltételezés, hogy a nyugati befektetők előtt így akarják minél vonzóbbá tenni az amúgy hosszú távú bizonytalansági tényezők – etnikai, törzsi konfliktusok, politikai instabilitás, az iráni helyzet, az iszlám fundamentalista expanzió – terhelte régiót.
Moszkvában állítják, hogy a feltételezett azeri szakasz potenciális tartalékait az amerikaiak a valós érték 400 százalékában jelölik meg. Az oroszok persze azért is igyekeznek lehűteni a vérmes reményeket, hogy az amerikai szirénhangoknak időről időre engedő közép-ázsiai vezetőket jobb belátásra késztessék. „Nincs is annyi vagyonotok, mint gondoljátok” – sugallják. „Jobb, ha ránk bízzátok az üzletet.”
A Kreml félelme nem alaptalan. Gurbanguli Berdimuhammedov, az idén hatalomra került türkmén elnök szinte minden csúcstalálkozón odaígéri éppen aktuális vendégének (vagy vendéglátójának) hazája fantasztikus földgázkincsét. A nemrég Washingtonban tárgyaló Nurszultan Nazarbajev pedig – az ún. „houstoni kezdeményezés” keretében előtte felcsillantott, tíz év alatt 200 milliárd dolláros amerikai befektetés reményében – határozott ígéretet tett vendéglátóinak az Oroszországot elkerülő kőolaj- és földgázszállításokra.
Az ellencsapás nem váratott magára sokáig a Kaszpi-tenger feletti dominanciáért a kuliszszák mögött folyó orosz–amerikai küzdelemben. Vlagyimir Putyin elnök néhány hete Aktauban, a partvidék ökológiailag talán legszennyezettebb városában a türkmén és a kazah elnöktől kierőszakolt egy megállapodást, amellyel Moszkva lényegében megkaparintotta a térség energetikai kincsét: a földgáz egy északi irányban épített vezetéken, orosz területen halad majd. Nem mellékesen pedig meghatározó orosz tulajdoni részvétellel. Mivel Moszkva idáig a térség kőolajának csak 10, földgázának mintegy 8 százalékát termelte ki, elmondható, hogy – miközben Brüsszel és Washington rendületlenül folytatja a propagandát a Kaszpi-tengeri országok földgázkincsére épülő Nabucco vezetékről – az orosz gazdasági diplomácia alapjaiban megváltoztatja a térség energetikai kincséből való részesedés arányait.
A szerző az ELTE tudományos főmunkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.