A szemlélődő azt gondolhatná, hogy egy ország – mint az USA –, amelynek az évi folyó fizetésimérleg-hiánya 800 milliárd dollár körül van, felismeri, hogy ekkora deficit finanszírozásához elkerülhetetlenül el kell adni nagy értékű eszközöket, s ennek nyomán külföldiek tulajdonjogot és ellenőrzést szereznek az Egyesült Államokban működő üzleti vállalkozásokban. Ezt azonban az USA – de legalábbis a kongresszus és a média – képtelen felfogni. Az amerikaiak szemlátomást reménykednek egy olyan világ eljövetelében, amelyben tartósan fenn lehet tartani a deficitet gerjesztő fiskális politikát, a rendkívül alacsony megtakarítási és a mérsékelt beruházási rátát. Mindezt ráadásul annak a külföldi tőkének a részvételével, amelynek a tulajdonosai boldogan viselik a kockázatot, anélkül hogy a megvett eszközök felett ellenőrzésük lenne.
Azt gondolhatnánk, hogy a külföldi befektetők dührohamot kapnak e feltételek láttán, és távol tartják magukat a dollárban kifejezett eszközöktől. A magas olajárak óriási exportbevételeket teremtettek a közel-keleti kormányoknak, amelyek továbbra is készek arra, hogy a pénzüket amerikai eszközökben tartsák. Ugyanez igaz Oroszországra, amelynek oligarchái – csakúgy, mint az Alekszej Kudrin pénzügyminiszter által létrehozott állami befektetési alap – szintén az Egyesült Államokban akarják befektetni jövedelmeiket.
Az ázsiai kormányok számára – élükön Kínával – az USA továbbra is fenntartja a végső importőr szerepét. A legfőbb fejlesztési stratégiájuk abban áll, hogy munkába kell állítani a vidékről a városokba vándorló lakosságot az amerikai piacra szánt exportcikkek termelése végett. A kormányok itt kétlik, hogy a belső keresletre alapozandó alternatív fejlesztési stratégia sikeres lehetne. Ezért a valutájuknak a dollárhoz viszonyított valós árfolyamát alacsony szinten kell tartaniuk, ami egyúttal azt jelenti, hogy a duzzadó – és az Egyesült Államokban befektetett – tartalékaikat folyamatosan tovább kell növelniük.
Eljön természetesen a nap, amikor mindez véget ér. Jöhet Ázsiában egy inflációs hullám, vagy az ottani valuták hirtelen felértékelődhetnek. Lehet, hogy a dollár összeomlik, ami az USA-ban okoz inflációs robbanást, amikor a Federal Reserve esetleg úgy dönt, hogy az árstabilitás ideiglenes feladása még mindig a kisebbik rossz ahhoz a munkanélküliségi hullámhoz képest, amelyet a dollár zuhanása elleni kamatemelés váltana ki.
Ha egy kormány úgy fizet elő politikai kockázatok elleni biztosításra, hogy a felhalmozott tartalékeszközeit egyre nagyobb összegben fekteti dollárban jegyzett értékpapírokba, akkor bizonyos veszélyek ellen védelmet tud szerezni. Egyúttal azonban kiteszi magát más kockázatoknak, főleg akkor, ha a befektetéseit azon eszközökre összpontosítja – például amerikai állampapírokra vagy ugyancsak amerikai minőségi nagyvállalati kötvényekre –, amelyeket az amerikai politikusok szívesen látnak külföldi kézben. A névértékre szóló kötvények általában nem védettek az infláció ellen, hosszabb távon pedig azok a pénzkövetelést megtestesítő eszközök, amelyek nem járnak együtt az ellenőrzés megszerzésével, sebezhetők a pénzügyi keselyűk akcióival szemben.
Az óvatosabb külföldi kormányoknak és a magánbefektetőknek ezért meg kellene találniuk az utat portfóliójuk diverzifikálásához. De miként? Ha más államok kötvényeit vásárolják meg, akkor feladják azt a célt, hogy a valutájuk árfolyamát alacsonyan kell tartani a dollárral szemben. Ha pedig egész cégeket vásárolnak meg, dühödt reakciókra kell számítaniuk az amerikai kongresszusban. A megoldást itt olyan közbenső szervezetek jelenthetik, amelyek egyszerre nyújtanak az eszközök szélesebb skálája szerint diverzifikálást és bizonyos ellenőrzési lehetőséget a külföldieknek, úgy, hogy mindez Washingtonban, a politikusok szemében 100 százalékos amerikai konstrukciónak látszódjék.
Ezen a ponton lép be a Blackstone Group. Kína 3 milliárd dollárt fektetett be ebbe a magántőke-társaságba, ez jelentéktelen összeg az ország 1300 milliárd dolláros tartalékaihoz viszonyítva, főleg pedig az év végére várt 1500 milliárdos és a 2009-re előre jelzett 2000 milliárdos összeghez képest. A folyamat kezdetén Kínának nagyszámú vállalatban lesz kicsiny és közvetett tulajdonjoga, s ezzel várhatóan nem fog ellenvetéseket kiváltani. Peking ezzel együtt a kockázatait is diverzifikálni tudja, csökkentheti azt az árnyomást, amely a befektetett tartalékainak hozamát alacsonyan tartotta, egyúttal pedig a politikai zavarokat is el tudja hárítani. A Blackstone viszont befektethető többletforrásokhoz és külön jutalékokhoz juthat.
Egyes megfigyelők szerint az „Amerikát felvásárló külföldiek” elleni politikai válaszcsapás lesz az, amely véget vet a jelenlegi súlyos globális egyensúlyhiánynak. Az olyan ügyletek, mint a Blackstone-ba irányuló kínai befektetés, egy időre elhalaszthatják ezt a válaszcsapást, de nem sokáig: a 3 milliárd dollárnyi befektetés nem több, mint amennyi tartalékot Kína három munkanap alatt fel tud halmozni. A kérdés tehát úgy merül fel, hogy meddig mehet tovább ez a folyamat, és az ellenőrzés elvesztése milyen mértékben tudatosul az amerikai befektetőkben.
A szerző a kaliforniai Berkeley Egyetem közgazdaságtanprofesszora
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.