Ha a fenti lépéseket helyesen olvassuk egybe, egyszerűen ezt kapjuk: a hatósági árazás megszüntetése (Vet.), a domináns pozíció fenntartása (a htm-ek nem módosulnak, illetve a rendszerirányító Mavir helyzete sem változik), a monopólium privatizálása (100-ról 75 százalék –1 állami részesedés). Ez a kombináció a legrosszabb a verseny és a fogyasztó szempontjából.
Ahhoz, hogy a Vet. ténylegesen hatékony árampiaci versenyt teremtsen, minimálisan az alábbi három dolgot kellene egyszerre elvégeznie: versenyző árampiaci kínálat (termelési és importverseny) megteremtése; üzletileg neutrális és szigorúan szabályozott hálózati rendszerirányító társaságok garantálása; a végfogyasztói hatósági árazás minimális körre szűkítése. A három feltétel közül a Vet. tervezete csak az utolsó lehetőségét teremti meg. De mi a helyzet a másik kettővel?
Versenyző árampiaci kínálatról aligha beszélhetünk. Ami a hazai termelőket illeti, minden jel arra utal, hogy – uniós nyomás híján – a kormány nem mondja fel a htm-eket, és nem kezdeményez lényeges újratárgyalást (a szerződések felmondását szorgalmazó GKM-től a Miniszterelnöki Hivatal vette át a feladatot). Ez olyan körülmények között konzerválja az MVM domináns piaci pozícióját, amikor tulajdonosainak (azaz a magyar állampolgároknak) nem termel jövedelmet. Az állami tulajdonú paksi atomerőmű hasznából a drága htm-es erőműveket kell kifizetnie. Példaképpen: az MVM árbevétel-arányos adózott eredménye 2005-ben 0,23 százalék volt, Paksé 0 százalék, miközben a privatizált, htm-mel rendelkező erőművek közül több is 20 százalék fölötti hozamot produkált a tulajdonosainak. Eközben az importverseny is mesterségesen korlátozott, természetesen elsősorban az importkínálat szempontjából legfontosabb szlovák, román és ukrán határokon.
A Vet. az üzletileg semleges hálózati társaságok megteremtése irányában sem lép, noha ez az árampiaci versenyteremtés alfája. Európában ma arról folyik a vita, hogy az energiapiaci versenyhez nélkülözhetetlen a hálózati társaságok tulajdonosi szintű elválasztása a termeléstől és a kereskedelemtől. Az áramszektorban a nagyfeszültségű hálózatok esetében ezt a tagországok fele végrehajtotta. (Az Európai Bizottság kifejezetten ajánlja a tagállamoknak az idehaza 2005-ben felszámolt független rendszerirányítói modell alkalmazását.) Az új Vet. tervezete ezekre a törekvésekre sem az átvitel (MVM), sem az elosztói társaságok szintjén nem reagál. Ez előrevetíti, hogy a teljes piacnyitás után is fennmarad a hazai piacot domináló hálózattulajdonos társaságoknak a verseny torzítására vonatkozó üzleti érdekeltsége.
Mindez azt jelenti, hogy az állami vagyonnal való gazdálkodásról és a privatizáció új intézményeiről szóló, a parlament előtt fekvő kormány-előterjesztés elfogadása esetén meginduló MVM-privatizáció jelentős kockázatokkal terhelné meg a hazai árampiacot. Hangsúlyozom: nem magával a magánosítással van feltétlenül baj. Áramot termelni privát vállalkozások is kiválóan tudnak. A problémát az az intézményi és jogszabályi környezet jelenti, amelyben ez a folyamat megindulna. Vegyük sorra ezeket. Az MVM Holding ma magában foglalja az állami tulajdonú, a hazai áramtermelés 40 százalékát biztosító paksi atomerőművet és más kisebb termelői érdekeltségeket; a rendszerbiztonságot fenntartó, a nemzeti villamos alaphálózatot üzemeltető és a külkereskedelem feltételeit biztosító rendszerirányítót (Mavir); a legjelentősebb hazai privát erőművek termelését lekötő, valamint több jelentős hosz-szú távú importszerződést; végül egy piaci kereskedő céget.
Minden piaci elemzés azt mutatja, hogy a hazai erőművek közül egyedül Paksnak van jelentős piaci ereje, azaz a nyitás után ez a vállalkozás tudná – ha akarná – a számára nyereséges módon a versenyzői szint fölé kényszeríteni teljesítménye szabályozásával a nagykereskedelmi árakat. Ezért Paks privatizálása nagy árkockázatot jelent a fogyasztók számára. A holding többi elemével összevont Mavir magánosítása módot adhat arra, hogy nemzeti alaphálózatunk az MVM termelési és kereskedelmi érdekeit szem előtt tartva torzítsa a hazai versenyt. Ez további jelentős árkockázat a hazai fogyasztóknak. Végül a magántulajdonosok nem fogják tolerálni, hogy az MVM „nonprofit” üzemmódban működjön, s elvárják majd, hogy holdingszinten minimum évi 40-50 milliárd forintos (eszközértéke alapján indokolt) nyereséggel működjön. Amennyiben ezt a cég a kedvezőtlen htm-ek felmondása nélkül kívánja majd elérni, az újabb áremelési kényszer kockázatát jelenti. Ezekkel szemben a fogyasztók és a gazdaságpolitikai döntéshozók kiszolgáltatottá válnak, hiszen az európai liberalizáció kiveszi kezükből a hatósági árszabályozás lehetőségét. És akkor még nem említettem azokat a kockázatokat, amelyeket egy esetleges újabb orosz tulajdonszerzés jelenthetne.
A fentiek alapján a jelenleg előterjesztett árampiaci javaslatcsomagot károsnak és veszélyesnek tartom. A Vet.-et a htm-ek felmondására/kezelésére vonatkozó törvény nélkül nem lehet érdemben tárgyalni. A privatizációnak pedig olyan előfeltételei vannak, amelyek ma távolról sem adottak. Ezek közül a legfontosabb a hálózati rendszerirányító (Mavir) holdingról való leválasztása és állami kézben tartása; illetve a paksi atomerőmű privatizálásának napirendről történő levétele.
A szerző a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont vezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.