Az MNB májusi adatai szerint a hazai háztartások betétekben 6000 milliárd forintot tartottak, míg befektetési jegyekben 1815, tőzsdei részvényekben 267, állampapírokban pedig további 1092 milliárdot. Mindez összesen tehát 9174 milliárd forint, amelyhez a figyelembe nem vett eszközöket hozzáadva nagyjából kijöhet az említett tízezer milliárd forint.
Ezzel azonban azt feltételezzük, hogy a megtakarító családoknak egyáltalán nincs hitele és fordítva: különben ugyanis a háztartások 5112,6 milliárdnyi hitelállományának jó részét le kellene vonnunk ebből az összegből, mert hosszú távon azt törlesztésre kell fordítani. Célszerű lenne a rövid távú betétállományt is kihagyni a hosszú távú szemléletet megkövetelő tőzsde lehetőségeit vizsgálva. Márpedig csak a folyószámlabetétek kihagyása 1600 milliárddal mérsékli az előbbi összeget.
Az első javaslat szerint a legalább három évig egy elkülönített számlán tartott befektetések hozama mentes lenne a kamat- és árfolyamnyereség-adó alól. Ez minden bizonnyal átterelné a megtakarítással rendelkezők pénzét a bankokból a tőkepiacra (az előbb látott nagyságrendek magukért beszélnek), s egyúttal azt is jelenti, hogy a kieső adóbevételeket részben a megtakarítani csak rövid távon vagy egyáltalán nem tudóknak kellene kipótolniuk, vagyis emelkednének a bérek közterhei. A nemzetgazdaság számára azonban a megtakarítások növelése volna hasznos, az, hogy ezek közvetítése a brókerek vagy a bankok profitját növeli-e, másodlagos.
A második felvetés szerint nem terhelné forrásadó az ingatlaneladásból származó nyereséget, ha azt valamilyen ellenőrzött megtakarítási számlára helyezik. Bár az ötlet jónak tűnik, egyáltalán nem világos, miért lendülne fel ettől a munkaerő-mobilitás vagy a használt lakások piaca. A magyarok 92 százaléka ugyanis nem azért lakik saját tulajdonú otthonban, mert emelkedő ingatlanárakra spekulál, hanem mert 10–50 éve a saját építés volt az egyedül reális otthonteremtési forma. Az ingatlanjaikat évtizedekig megtartó, így adómentes tulajdonosok aligha adnák el most tömegével saját fejük fölül a tetőt, hogy bármikor felmondható és drágítható albérletbe költözzenek. Ezt még a nemrégiben lakástulajdonossá lett fiatalabb korosztálynál is nehéz lesz elérni, ráadásul a felszabaduló összegből előbb törleszteni kell a szinte kizárólag ilyen ingatlanokat terhelő 2800 milliárd forintnyi lakáshitelt is.
A harmadik javaslat szerint a befektetési jegyeket inkább a részvényekhez hasonlóan kellene adóztatni. Ebben nem egyszerű igazságot tenni, hiszen az alapok kamatot és árfolyamnyereséget egyaránt realizálhatnak. Az igazi kérdés itt az, hogy a tőkebefektetések hozamát miért kell formától függően eltérően adóztatni.
Szintén javasolják, hogy az állam a privatizálandó cégeket a tőzsdén keresztül értékesítse. Ez az igény csak igen komoly megkötésekkel fogadható el, hiszen az eladásnál a lehető legjobb feltételeket kell(ene) megkeresni. Márpedig a tulajdonosi szerkezetet elaprózó tőzsdei eladás csak akkor lehet célszerű, ha a felkínált papírok egyben senkinek sem értékesebbek. Különben az állam kevesebbet kap a reálisnál, majd az ideális vevő a részvényeket felárral megveszi a tőzsdén és kivezeti a céget. Ez lényegében a közpénzek kisbefektetőknek való elosztogatását jelenti.
A legfontosabb és leginkább támogatható javaslat a közgazdasági, pénzügyi ismeretek kötelező oktatása a középiskolákban. Csak azt nem szabad elfelejtenünk, hogy ha a képzés valóban jó lesz, az emberek megértik: portfóliójuk diverzifikálásához az kell, hogy megtakarításaik oroszlánrészét ne a hazai tőkepiacon fektessék be.
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.