- A kamatadó körüli kampányokat nem is elsősorban forrásgyűjtési, hanem inkább ügyfélszerzési célzattal indítják a bankok. Az MKB Bank szempontjából mennyire volt sikeres a tavalyi kampányidőszak, és mire számítanak az idén?
- Tavaly jelentős számú új ügyfelet sikerült szereznünk a kamatadós időszakban, ám ezzel párhuzamosan – ami szintén lényeges – a régieket is sikerült megtartanunk. Az idei nyár érdekességét az adja, hogy augusztus végén lesz az egyéves évfordulója a kamatadó bevezetésének, s mivel tizenkét hónappal ezelőtt nagyon sokan átstrukturálták a befektetéseiket, és ezekből jelentős mennyiségű most jár le, jól láthatóan ismét erős verseny bontakozik ki a hitelintézetek között.
- A piaci szereplők nagyon kedvező ajánlatokkal álltak elő az évforduló kapcsán, tíz százalék alatti kamatokkal nem is találkozni a hirdetésekben. Az MKB Bank mivel készült fel augusztusra?
- Azt hiszem, ezen a téren is álljuk a versenyt, hiszen az e héten bevezetett Hozamsuli nevű termékünkkel – amely egy több elemre épülő befektetési portfólió – 16 százalékos éves betéti kamat is elérhető. A konstrukciónk kialakításánál figyelembe kellett vennünk azonban, hogy a lekötött betét mint forrás sem a banknak, sem az ügyfélnek nem a legideálisabb, hiszen csökkenő kamatkörnyezetben mérséklődik az elérhető hozam is. Ennek ellenére Magyarországon a lakossági ügyfelek többsége még mindig lekötött megtakarításban gondolkodik. Ennek megfelelően a lekötött betétekkel szembeni alternatívaként a befektetési alapot javasoljuk az ügyfeleinknek, hiszen ideális következő lépcsőt jelenthet a számukra: egyrészt hozamban tudhat sokkal többet, mint a betét, másrészt a kockázat – az általunk kínált konstrukciónál – is igen csekély.
- Pontosan miből tevődik össze az új termék?
- A Hozamsuli nevű termékünk lényege, hogy az ügyfél csak a befektetett öszszeg egyharmadát teszi betétbe, egyharmadát zárt végű befektetési alapba, a fennmaradó részt pedig nyílt végű alapba vagy kötvénybe. Ebből az következik, hogy a kliens pénzének kétharmada teljesen likvid marad, hiszen a nyílt végű alap bármikor visszaváltható, a betét futamideje pedig mindössze két hónap. A zárt végű alap – az MKB Hozam Expressz II. – szintén rugalmasabb a megszokott tőkevédett alapoknál, hiszen – bár a többségükhöz hasonlóan ennek is három év a futamideje – bizonyos feltételek meglétekor hamarabb is pénzéhez juthat a befektető. Ez egész pontosan azt jelenti, ha az első év végén a hozam eléri a húsz százalékot, lezárjuk az alapot, és az ügyfél megkapja a hozammal növelt tőkét; a második év végén harminc – tehát évi 15-15 – százalék a limit, és csak abban az esetben teljesül a teljes futamidő, ha ezt sem éri el az alap. A konzervatívabb ügyfeleinknek – évi 11 százalékos betéti kamattal – kínálunk fele részben betétből, fele részben befektetési alapból álló változatot is, és euróban igényelhető verziók is léteznek. Ez utóbbiak érdekessége, hogy a szintén két hónapos lekötésű betéti résszel háromlépcsős konstrukció keretében tízszázalékos éves kamat is elérhető. Fontos még megemlíteni, hogy az euróban működő terméknél a Hozam Expressz II. megfelelője az Euro Top 20 alap.
- A bankok túlságosan is elszántnak tűnnek a kamatadó kapcsán, hiszen 7,75 százalékos irányadó ráta mellett kínálnak bőven tíz százalék feletti kamatokat. Hogyan lehet ez számukra kifizetődő?
- Ennek két oka van. Egyrészt a kedvező ajánlatok általában feltételekhez kötöttek, tehát az ügyfélnek aktívan kell az egyéb szolgáltatásokat is – hitelkártyát, bankszámlát – használnia. E paraméterek meghatározásával a piaci szereplők megpróbálnak az egyéb területekről pénzt keresni, hiszen tíz százalék feletti betéti kamatot kínálni nyilván nem lehet nyereség mellett. A másik versenyt ösztönző szempont, hogy a hitelintézetek a befektetési akciókkal magukhoz tudják kötni az ügyfeleket, s ez hosszabb távon nyilvánvaló előnyökkel jár a számukra. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a jelenlegi versenyfutással mindenképpen az ügyfelek járnak a legjobban, hiszen nagyon attraktív ajánlatokban lehet részük.
- Tavaly, a kamatadóhajrá közepette valamivel több mint 300 milliárd forint vándorolt hosszú távú betétekbe a jegybanki adatok szerint. Most mekkora tétért megy a konkurenciaharc?
- Augusztusban hozzávetőleg 1100 milliárd forintnyi befektetés jár le, persze ez tartalmazza a rövid távú megtakarításokat is, leegyszerűsítve: ezért megy a verseny. Az, hogy ki mennyit veszít és nyer, viszonylag egyszerűen nyomon követhető: a befektetési alapoknál például naprakész nyilvántartások állnak rendelkezésre. Ez utóbbiaknál az MKB Banknak két évvel ezelőtt 0,8 százalékos piaci részesedése volt, mára viszont túlléptük a három százalékot. Figyelemre méltó az is, hogy az új piacon – tehát a befektetési alapokba újonnan áramló összegen belül – júniusban 16 százalékos volt a részesedésünk.
- A múlt évi kamatadóhajrá után – a legnagyobb szereplő kivételével – minden bank úgy nyilatkozott, pozitívan jött ki a versenyből, tehát szinte csak nyertesek voltak a piacon. Miként lehetséges ez?
- Úgy, hogy a piacvezető jelentős pozícióromlást volt kénytelen elkönyvelni, és ez elég volt ahhoz, hogy öt-hat szereplő is jelentősen növelje a részesedését. Nem véletlen tehát, hogy az idén már a legnagyobb bank is nagyon impozáns ajánlatokkal várja az augusztusi hajrát.
- Mikorra várható az idén – és várható-e egyáltalán – roham a kamatadó kapcsán?
- Tekintettel arra, hogy ez évben már a lejáró befektetések sorsáról van szó, az augusztus végi dátumnak nincs túl nagy jelentősége, legfeljebb annyiban, hogy a tavaly lekötött egyéves befektetések túlnyomó része a hónap utolsó napjaiban jár le. (Az adóbevallásnál megszokott hagyományokhoz híven a betétesek nagy hányada ugyanis a kamatadó kapcsán is az utolsó napokban cselekedett.) Arra számítok tehát, hogy a mostani pénzmozgások egy része áttevődik szeptember első felére, ennek megfelelően a Hozamsulit legalább szeptember közepéig kínáljuk ügyfeleinknek.
- Egy közepesen kockázatvállaló magánszemélynek milyen befektetést ajánlana a jelenlegi piaci környezetben?
- A Hozamsuli pont azért jó választás, mert a Hozam Expressz 2. portfóliójában hongkongi, amerikai és európai részvények vannak. Azért hiszünk ebben az összetételben, mert van egy kiegyensúlyozottabb rész, amely a stabilitást biztosítja, de szerepelnek feltörekvő piaci instrumentumok is, amelyek viszont kiemelkedő hozammal kecsegtetnek. Személy szerint én erősen hiszek az ingatlanalapokban is, mivel most azok viszonylagos mélyponton állnak, így érdemes lehet beszállni. A hazai részvénypiac – az MKB Bank elemzőinek megítélése szerint – viszont nem feltétlenül túl jó választás, hiszen látszanak a túlárazottság jelei.
- A lekötött betétek megtakarításokon belüli dominanciájáról már esett szó. Az MKB Bank ügyfelei mennyire számítanak konzervatívnak?
- A részvénypiacon rendszeresen befektető klienseink aránya a piaci átlagnak megfelelő, tehát egy százalék alatt mozog. A befektetési alapoknál viszont elmondható, hogy az MKB Bank ügyfelei túlreprezentáltak, a hatszázalékos piaci átlaggal szemben nálunk minden tizedik ügyfélnek van befektetési jegye, és a növekedés is igen dinamikus, a leggyorsabb a piacon.
- Az MKB Bank stratégiája – a határozott nyitás a lakossági terület felé – mennyire látszik a legfrissebb számadatokon?
- A banknak 220 000 lakossági ügyfele volt 2006-ban. Ezt a számot az idén 50 000-rel kívánjuk növelni. Időarányosan tartjuk magunkat a 2007-es tervhez, hiszen június végéig több mint 25 000 új ügyfél választotta bankunkat. Hiteloldalon az első fél évben – s erre nagyon büszkék vagyunk – minden hónapban tíz százalék fölött volt a piaci részünk az új hitelekből, és tettük mindezt 68 fiókkal, ez a teljes magyarországi banki hálózat kevesebb mint négy százalékát jelenti. A hitelezési aktivitás növekedésével párhuzamosan érezhetően nő a piaci részesedésünk is: a két évvel ezelőtti 3,5-ről augusztusra öt százalék fölé emelkedett. Ami a betéti oldalt illeti: csökkenő piacon növeltük a részesedésünket, a befektetési alapoknál pedig – ahogy már említettem – piacvezetők vagyunk az új kihelyezések volumenét illetően. A lakossági s egyben mikrovállalkozói ügyfeleknek szánt Egyszeregy nevű termékünk szintén beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
- Az MKB Bank a közelmúltban új stratégiai partnerekkel is együttműködésbe kezdett. Ezek milyen eredményekkel jártak?
- A stratégiai partnereinkkel folytatott együttműködés tapasztalatai nagyon kedvezők. Külön megemlíteném a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-t, amely-lyel a tervezettnél is jobban alakulnak az értékesítési eredményeink.
- A lakossági piacra vonatkozóan igen visszafogott előrejelzések születtek 2007-re. Az első fél év alapján miként vélekedik az idei kilátásokról?
- A betéti oldalon számítottunk némi csökkenésre, és ennek nagyjából meg is felelnek a fejlemények, hiszen stagnál a piac. A hiteloldalon viszont jobban alakulnak a dolgok az előzetesen reméltnél: várakozásaink szerint az idén 24 százalékos bővülést érhet el a bankszektor, ezt az is alátámasztja, hogy a lakossági hitelek volumene csak júliusban 120 milliárd forinttal emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.